Logistiikkakuljetusten datan avaaminen toisi nostetta Suomen saavutettavuudelle

11/09/2018 / 1 kommentti / Tagit : , ,

Suomen logistisen aseman parantamiseen ratkaisuja etsivä esiselvityshanke kannustaa vahvasti yritysvetoisen Corridor as a Service -toimintamallin hyödyntämiseen. Esiselvityksen mukaan logistiikkakuljetuksiin liittyvän, yksityisen ja julkisen datan harkittu avaaminen ja hyödyntäminen parantaisi suomalaisyritysten tehokkuutta ja tuottavuutta merkittävästi.

Liikennelabran koordinoiman, yksityisen ja julkisen sektorin yhteistyönä toteutetun Scanway IIb -esiselvityksen tavoitteena oli selvittää, miten Suomen logistista asemaa ja saavutettavuutta voidaan vahvistaa elinkeinoelämävetoisesti. Hankkeen tavoitteena on parantaa kansallista tuottavuutta logistiikan uusilla palveluilla, automaatiolla ja digitaalisilla työkaluilla.

”Hankkeen aikana muodostui uusi logistiikan toimintamalli yksityisen ja julkisen yhteisessä ekosysteemissä, Corridor as a Service (CaaS). Uutta CaaS-toimintamallia kannattaakin ehdottomasti hyödyntää, sillä digitalisaation avulla on mahdollista nostaa merkittävästi koko logistiikka-alan tehokkuutta”, painottaa Trafin tietojohtaja ja Liikennelabraa luotsaava Juha Kenraali.

CaaS:n keskeinen toimintaperiaate on hyödyntää ekosysteemilähtöistä toimintamallia, jossa erilaiset yritykset ja julkisen sektorin toimijat voivat yhdessä tarjota haluttuja kokonaisratkaisuja. Tavoitteena on luoda malli, jossa kuljetuksiin liittyvä data ja informaatio ovat sidosryhmien saatavissa harkitun avoimesti, vapaaehtoisesti ja läpinäkyvästi, mutta kuitenkin yrityssalaisuudet säilyttäen ja mahdollisesti lohkoketjuja hyödyntäen. Tällä pyritään parantamaan kuljetusten tehokkuutta ja tuottavuutta.

Vahvuutena ajankohtaisuus

”Esiselvityksen perusteella CaaS-konsepti on hyvin potentiaalinen vaihtoehto logistiikkasektorin kehittämisessä ja tehostamisessa. Samalla on kuitenkin huomioitava, että CaaS konseptina on vielä hyvin uusi ja siihen liittyviä ensimmäisiä palveluita on vasta hiljattain julkistettu”, toteaa VTT:n projektipäällikkö Lasse Nykänen.

Kansainvälisellä tasolla on tiedotettu samankaltaisia aloitteista. Iso osa CaaS:n potentiaalia onkin ajankohtaisuus erityisesti Suomen logistisen aseman kannalta. Euroopan ja Aasian välinen kauppa tarvitsee toimivia yhteyksiä, joihin Suomi on päässyt mukaan muun muassa Suomi-Venäjä yhteistyön avulla.

Digitaalisen liiketoiminnan kasvuympäristön rakentaminen on yksi hallituksen kärkihankkeista. Liikennejärjestelmän kehittämisellä ja sitä kautta Corridor as a Service -tyyppisillä logistiikkakäytävillä on merkittävä rooli kärkihankkeen toteutumisessa.

Hanke toteutettiin monitoimijamallilla

Scanway IIb -hanke käynnistyi suomalais-venäläisen älyliikenteeseen keskittyneen yhteistyöhanke Scanway II -hankkeen jatkona loppuvuonna 2017. Hanke toteutettiin monitoimijamallilla, jossa viranomaiset, kaupungit, yritykset ja tutkimuslaitokset tekivät yhteistyötä Suomen logistisen kilpailuaseman ja houkuttelevuuden parantamiseksi. Hankkeen koordinoinnista vastasi Trafin Liikennelabra.

Esiselvityksen aikana haastateltiin yli 40 asiantuntijahaastattelua, tehtiin kaksi demoa CaaS-toiminnallisuuksista ja tutustuttiin teeman kirjallisuuteen sekä julkaisuihin.

Lisätietoja:
Scanway IIb: CaaS – Corridor as a Service -esiselvitys
CaaS:n toteuttajat

Trafi:
tietojohtaja Juha Kenraali, p. 040 557 8903, juha.kenraali(at)trafi.fi, Twitterissä @JuhaKenraali

VTT:
projektipäällikkö Lasse Nykänen, p. 050 3031268, lasse.nykanen(at)vtt.fi ,Twitterissä @NykanenL

Alkuperäinen uutinen julkaistu Trafin sivuilla 24.8.2018.

Kuva: Flickr / Matthias Ripp, lisenssi

Jaa

Facebook Twitter LinkedIn

1 kommentti

  1. Teemu Leppälä

    Hei,

    Tiedoksi täsmänä aiheeseen.

    Fleetrange Oy kehittää API rajapintaa Länsisataman ja Vanhan sataman väliä kulkevien lauttojen automaattisen ja reaaliaikaisen aikataulu-, sijainti ja saapumistiedon toimittamiseen, joka tukee useammilla liikennevälineillä tehtävien matkaketjujen sujuvuutta ja luotettavuutta.

    Fleetrange on kerännyt projektin aikana noin 6 miljoonaa datapistettä 130 päivän aikana. Se seurannut onnistuneesti neljän matkustajalautan liikennettä Helsingin ja Tallinnan välillä 1536 matkan ajan, josta tieto on välitynyt FESM API:n avoimeen rajapintaan API kehitys jatkuu vuoden 2019 alkuun asti, ja sen toivotaan parantavan paitsi liikkumisen sujuvuutta niin myös liikkujien käyttäjäkokemusta.

    Fleetrangen kehittämä FinEst Smart Mobility API antaa erinomaisen mahdollisuuden kaikille projektin innovaatiopartnereillle sekä myös muille kehittäjillä synnyttää erilaisia ratkaisuja ja sovelluksia API:sta.

    Ole mukana kehittämässä tulevaisuuden ratkaisuja FESM APIsta.

    Seuraavasta linkistä pääset FESM API:n tietoihin sekä teknisiin yksityiskohtiin —> https://fleetrange.com/finestapi/

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Uusimmat uutiset

// Kaikki
17loka

Miten automaattiauto pysyy lumisella tiellä? Tieliikenteen automaation talviolosuhteita tutkivasta hankkeesta ensimmäisiä välituloksia

Arctic Challenge -tutkimushankkeen välitulokset tarjoavat ensimmäisiä ratkaisuehdotuksia tieliikenteen automaation mahdollistamiseksi talviolosuhteissa. Alkutalven testaukset jatkuvat loka-marraskuussa, jolloin…

Tagit:
11loka

Liikenteestä hiiletöntä vuoteen 2045 – polkuja päästöttömään tulevaisuuteen

Liikenne- ja viestintäministeriön liikenteen ilmastopolitiikan työryhmä on koonnut kolme vaihtoehtoista skenaariota liikenteen päästöjen poistamiseksi. Yhtä yksinkertaista…

Tagit: , ,
05loka

Arktisen liikenteen innovaatiosessio: Uusia tuttavuuksia ja konkreettisia yhteistyöaskeleita

Fintrip-verkoston järjestämä Arktisen liikenteen innovaatiosessio kutsui viime viikolla yhteen arktisen liikenteen tekijöitä viranomaisten, tutkijoiden ja yritysten…

Tagit: , , ,

© 2014 Copyright Fintrip
Design and development: Nórr Design