Huolellinen suunnittelu tuo turvaa niin suojateille kuin koulujen saattoliikenteeseenkin

07/12/2017 / 0 kommenttia / Tagit : , ,

”Liikenneturvallisuustyön hyvät käytännöt kaikkien käyttöön” -seminaarissa 14.11.2017 kuultiin suojateiden suunnittelusta, parantamisesta ja poistamisesta. Koulujen saattoliikenteen turvallisuutta käsiteltiin niin tutkimuksen kuin käytännönkin näkökulmista.

Suojatien turvallisuus koostuu monesta osasta

Suojatiet ovat taajamissa vaaranpaikkoja, joiden suunnitteluun kannattaa kiinnittää huomiota. Suunnittelijoille suunnatuissa ohjeissa annetaan eväitä esimerkiksi uuden suojatien tarpeen arviointiin ja neuvotaan suojatietyypin valinnassa sekä taajamaympäristössä että taajaman ulkopuolella. Merkittävimmät suojateitä käsittelevät ohjeet ovat Jalankulku- ja pyöräilyväylien suunnitteluohje ja Maanteiden liikennevalojen suunnitteluohje LIVASU 2016. Suojateiden suunnitteluohjeita kävi läpi Ari Liimatainen Liikennevirastosta.

Suvi Vainio Pirkanmaan ELY:stä kertoi kokemuksia suojateiden parantamisesta nauhamaisessa taajamassa.  Lempäälässä maantiellä 130 oli ilmennyt runsaasti ongelmia, kuten onnettomuuksia ja liian suuria ajonopeuksia, joihin haluttiin puuttua. Ratkaisuiksi etsittiin innovatiivisia ja kustannustehokkaita toimia suojateiden havaittavuuden parantamiseksi, ja hankittiin muun muassa päällysteeseen upotetut led-valonapit ja saarekkeiden reunoihin heijastinnauhaa. Kuraisissa ja lumisissa olosuhteissa nämä eivät ole toimineet toivotusti, eivätkä nopeudet ole merkittävästi laskeneet. Vainio kannusti kuitenkin kokeilemaan uudenlaisia ratkaisuja, koska ilman kokeilua innovaatioita on hankalaa kehittää.

Jos suojatie on tarpeeton tai vaarallinen, eikä sitä voida muuttaa ohjeistuksen mukaiseksi, sen poistamista harkitaan. Marko Kelkka Uudenmaan ELY:stä esitteli kokemuksia suojatien poistamisesta. Vaarallinen suojatie sijaitsee esimerkiksi vilkkaalla maantiellä, jolla ajonopeudet ovat yli 60 km/h, eivätkä autot juuri koskaan ole valmiita pysähtymään suojatien kohdalle. Kelkka totesikin huonojen suojateiden nakertavan kaikkien suojateiden uskottavuutta. Poistaminen on helpointa silloin, kun toinen turvallinen yhteys tien yli löytyy lähistöltä. Jos korvaavaa reittiä ei ole, poistamista on harkittava tarkkaan. Kelkka muistutti, että suojatien poistamisesta on tärkeää tiedottaa kuntaa, asukkaita ja läheisiä kouluja etukäteen, ja kertoa perustelut ja korvaavat ratkaisut.

Koulujen saattoliikenne kannattaa suunnitella huolella

Tiina Sainio Rambollilta esitteli diplomityötään, joka ruotii toimivia saattoliikennejärjestelyjä koulujen yhteydessä. Saattoliikennettä järjesteltäessä tulee huomioida muutamat perusasiat, joihin kuuluvat muun muassa eri kulkumuotojen erottaminen, jättöpaikan selkeä rajaus omaksi alueekseen, ja turvallinen kävely-yhteys paikan ja koulunpihan välillä. Paikka, jossa saattaja jättää lapsen auton kyydistä, voi olla joko kääntöpaikka tai kadun suuntainen jättötasku. Sainio muistutti, että jättöpaikka voi olla kauempanakin koulusta, kunhan koululle johtaa turvallinen jalankulkuyhteys. Liikennejärjestelyistä on tärkeää muistaa tiedottaa.

Tapio Heinonen Lohjan kunnasta kävi läpi koulujen piha-alueiden liikennejärjestelyjä Lohjalla. Jopa 25 % lohjalaisten koulujen oppilaista on koulukuljetusten piirissä, joten liikennejärjestelyihin on todella pitänyt paneutua. Lohjalla on noudatettu Sainionkin esityksessään mainitsemia periaatteita, eli pyritty tarjoamaan selkeitä reittejä ja tarpeeksi tilaa eri kuljetusmuodoille, sekä opastuksia ja ohjeistuksia kaikille käyttäjille. Hyviä ratkaisuja ovat olleet myös pihavalvojat huolehtimassa oppilaiden siirtymisistä koulukyyteihin, sekä eriytetyt pihat kouluautoille, saattoliikenteelle ja henkilökunnalle.

Kuva: Flickr / Anssi Koskinen, lisenssi

Jaa

Facebook Twitter LinkedIn

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Uusimmat uutiset

// Kaikki
05joulu

Työsuhdeautoista vipuvoimaa vaihtoehtoisiin käyttövoimiin

Trafin teettämän tutkimuksen mukaan työsuhdeautoilun asenneilmapiiri on murroksessa. Osa tutkimuksessa mukana olleista yrityksistä kertoi panostavansa ympäristöystävälliseen…

Tagit: , ,
07marras

Transport Research Arena 2020 in Helsinki

The Transport Research Arena conference will take place in Helsinki on 27–30 April 2020 under the…

Tagit: , , ,
17loka

Miten automaattiauto pysyy lumisella tiellä? Tieliikenteen automaation talviolosuhteita tutkivasta hankkeesta ensimmäisiä välituloksia

Arctic Challenge -tutkimushankkeen välitulokset tarjoavat ensimmäisiä ratkaisuehdotuksia tieliikenteen automaation mahdollistamiseksi talviolosuhteissa. Alkutalven testaukset jatkuvat loka-marraskuussa, jolloin…

Tagit:

© 2014 Copyright Fintrip
Design and development: Nórr Design