Arktisen liikenteen innovaatiosessio: Uusia tuttavuuksia ja konkreettisia yhteistyöaskeleita

05/10/2018 / 0 kommenttia / Tagit : , , ,

Fintrip-verkoston järjestämä Arktisen liikenteen innovaatiosessio kutsui viime viikolla yhteen arktisen liikenteen tekijöitä viranomaisten, tutkijoiden ja yritysten parista. Innovaatiosession tavoitteena oli luoda uusia yhteyksiä osallistujien välille ja synnyttää oivalluksia arktisesta liikenteestä. Osallistujat toivotti tervetulleeksi Fintripin alkuaikojen projektipäällikkö Johanna Särkijärvi liikenne- ja viestintäministeriöstä muistuttaen yhteistyön tärkeydestä arktisuudessa.

Arktisen toiminnan iso pilotti monen toiveena

Session alussa kuultiin yhdeksän lyhyttä pitchausta eli eräänlaista alustusta, jotka antoivat kipinöitä keskusteluihin muun muassa lento- ja meripelastuksesta, autonomisesta ajamisesta ja jääkartoista. Alustajia pyydettiin myös miettimään, mitä he toivoisivat arktiseen tekemiseensä, jos mikä vain olisi mahdollista. Suosikkitoiveeksi nousi iso pilotti, jossa voisi kokeilla erilaisia arktisen toiminnan helpotuksia. ”Monen toimijan yhteisessä pilotissa voisi turvallisesti testata esimerkiksi meripelastuksen apukeinoja ja satamien robotteja”, pohtivat pitchauksissaan Johanna Terva Rajavartiolaitokselta ja Lasse Nykänen VTT:ltä.

Session satoa: Automaatio-käyttäjätutkimus, paremmat yhteydet, toimivampi reitin optimointi

Alustusten jälkeen session osallistujat jaettiin ryhmiin pohtimaan uusia avauksia arktisen toiminnan vauhdittamiseksi. Työskentely oli rentoa ja avointa. Yksi keskustelujen tuloksena syntyneistä avauksista on satamien laitteiden sekä erilaisten ajoneuvojen automaatiota koskeva käyttäjätutkimus, joka tuo uutta tietoa automaation käytettävyydestä ja nostaa esiin automaation inhimillisiä puolia, ja samalla houkuttelee myös kansainvälisiä toimijoita vertailemaan ja oppimaan.

Yksi ryhmistä paneutui pohtimaan reitin optimoinnin parantamista

Toisen avauksen ideana on parantaa arktisilla alueilla liikkuvien alusten laajakaistatekniikkaa satelliittien avulla, ja kolmannessa kehitellään entistä parempaa reitin optimointia Ilmatieteen laitoksen ja Wärtsilän tuotteita ja tietoa yhdistämällä. Työskentelyä sujuttanut Susinnon fasilitaattori Sari Innanen huolehti, että ryhmissä sovittiin, millä tavoin pohdinta ja ideointi konkretisoidaan näkyviksi teoiksi. Osallistujat listasivat ja nimesivät muun muassa kuka tekee, mitä tekee, milloin ja kenen kanssa.

Konkreettisten toimien lisäksi sessiossa luotiin kosolti uusia tuttavuuksia, ja osallistujat saivat laajentaa tietämystään arktisesta toimintakentästä Suomessa. Yhteistyön voima toistui monissa puheenvuoroissa ja keskusteluissa. ”Suomi on pieni toimija, joten yhdessä pääsemme parhaiten eteenpäin”, kiteytti Rolls-Roycen Sauli Eloranta.

 

Kuva: Flickr / USGS, lisenssi

Jaa

Facebook Twitter LinkedIn

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Uusimmat uutiset

// Kaikki
05joulu

Työsuhdeautoista vipuvoimaa vaihtoehtoisiin käyttövoimiin

Trafin teettämän tutkimuksen mukaan työsuhdeautoilun asenneilmapiiri on murroksessa. Osa tutkimuksessa mukana olleista yrityksistä kertoi panostavansa ympäristöystävälliseen…

Tagit: , ,
07marras

Transport Research Arena 2020 in Helsinki

The Transport Research Arena conference will take place in Helsinki on 27–30 April 2020 under the…

Tagit: , , ,
17loka

Miten automaattiauto pysyy lumisella tiellä? Tieliikenteen automaation talviolosuhteita tutkivasta hankkeesta ensimmäisiä välituloksia

Arctic Challenge -tutkimushankkeen välitulokset tarjoavat ensimmäisiä ratkaisuehdotuksia tieliikenteen automaation mahdollistamiseksi talviolosuhteissa. Alkutalven testaukset jatkuvat loka-marraskuussa, jolloin…

Tagit:

© 2014 Copyright Fintrip
Design and development: Nórr Design