”Vanhoista öljyriippuvaisista kuljetustavoista täytyy opetella luopumaan”

13/01/2016 / 1 kommentti / Tagit :
Olli-Pekka Hilmola
Työ
Professori Lappeenrannan teknillisessä yliopistossa, Kouvolan yksikössä. Keskeisinä teemoina logistiikka ja rautatiet.
Ura
Hilmola on työskennellyt alueyksikössä pian 10 vuotta. Tätä ennen hän toimi teollisuuden tehtävissä silloisella Rotatek Finlandilla, jossa tehtävänimikkeenä oli Supply Chain Manager. Aiemmin urallaan Hilmola työskenteli Turun kauppakorkeakoulussa erilaisilla tehtävänimikkeillä.
Koulutus
KTM ja tohtori Vaasan yliopistossa. Pääaineena tuotantotalous.
Vapaa-aika
Useimmiten vapaat hetket kuluvat lenkkeillessä ja ulkoillessa. ”Mieluiten viettäisin vapaa-aikani luonnossa, järven rannalla.”
Liikkuminen
Hilmola käyttää kaikenlaisia liikkumisvälineitä. ”Harkinnassa ostoslistalla on leijulauta tai tasapainoskootteri.”

Olli-Pekka Hilmola työskentelee professorina Lappeenrannan teknillisen yliopiston Kouvolan yksikössä. Keskeisinä teemoina Hilmolan työssä ovat logistiikka ja rautatiet. ”Uuden oppiminen, yhteistyö eri sidosryhmien kanssa ja tietysti itse tutkimus ovat työni parasta antia,” Hilmola sanoo.

Kansainvälisyys, tulokset ja kasvu innostavat

Hilmola on tehnyt tutkimusta erityisesti kuljetuslogistiikan, investointien, simuloinnin ja toimitusketjujen parissa. Aiemmissa työtehtävissä korostuivat tuotannonohjaus ja laskentatoimi. Kansainvälisyys, tulokset ja kasvu motivoivat Hilmolaa tutkimaan ja kehittämään.

Hilmola on lähtöisin Etelä-Pohjanmaalta ja Seinäjoelta, mutta mies on asunut elämänsä aikana eri puolella Suomea. Opiskeluaikansa Hilmola vietti Vaasassa.

Vaikka monet alat tuntuivat kiinnostavilta, tuotantotalous ja logistiikka olivat Hilmolalle aina selkeät suosikit. Liikennealasta kiinnostuneita nuoria Hilmola kannustaa rohkeasti eteenpäin. ”Aina on mahdollisuus, kun vain jaksaa yrittää. Paljon on itsestä kiinni.”

Tulevaisuus vaatii uudenlaisia kuljetustapoja

Hilmola ounastelee, että tulevaisuus tuo mukanaan liikennealalle haasteita. Erityisesti meriliikenteen saralla joudutaan ratkomaan monenlaisia pulmia.

”Myös sisämaan kuljetusketjut ja varastointi tulevat muuttumaan merkittävästi,” Hilmola sanoo. ”Kaikkien pitäisi poisoppia vanhoista öljyriippuvaisista kuljetustavoista. Se ei tule olemaan helppoa.”

 

 

Jaa

Facebook Twitter LinkedIn

1 kommentti

  1. Veikko Hintsanen

    Kirjoitat: Erityisesti meriliikenteen saralla joudutaan ratkomaan monenlaisia pulmia.

    ”Myös sisämaan kuljetusketjut ja varastointi tulevat muuttumaan merkittävästi,”

    Niin viimeistään ne muuttuvat vasta sitten, kun saamme vesiliikenne UBERin (vrt Fimecc palkinnon saanutta meri UBER projektia ja sen tavoitteita vesiliikenteeseen ) tarvitsemat järvi suomen vesiliikenne infran noin 1,5-2 miljardin korjausvelan mukaiset toimet tehtyä , jolla saataisiin ajantasalle vesiliikenne infra , niin että meilläkin pääsisi – tosin vain noin puolet pienemmillä (noin 4-6000 tonniset) järvi Suomeen suoraan ilman rannikko satama käsittelyjä niin kontti kuin öljy lastit Ruotsin sisävesi liikenteen(9000 tonnin alukset) tapaan….

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Uusimmat

// Kaikki
21elo

”Tutkimustiedolla on keskeinen rooli siinä, millaisiin tulevaisuuksiin varaudumme”

Eetu Pilli-Sihvola toimii yksikönpäällikkönä liikenteen uudet palvelut -yksikössä Liikenteen turvallisuusvirasto Trafissa. Pilli-Sihvolan johtaman yksikön vastuulla ovat…

Tagit: ,
26kesä

Älyliikenteen keinoin kohti käyttäjäystävällisempää ja tehokkaampaa liikkumista

Ilkka Kotilainen työskentelee Liikennevirastossa Liikkumisen palvelut ja älyliikenne – yksikössä projektipäällikkönä. Kotilaisen vastuulla on älyliikenteen ja…

Tagit: ,
15kesä

”Liikenteen automatisointiin tarvitaan pitkäjänteisyyttä ja rahoitusta”

Rauno Heikkilä toimii professorina ja tutkimusyksikön johtajana Oulun yliopiston Teknillisessä tiedekunnassa Rakenteet ja rakentamisteknologia -tutkimusyksikössä. Parasta…

Tagit: , , ,

© 2014 Copyright Fintrip
Design and development: Nórr Design