”Vahva sää- ja keliosaaminen helpottaa liikenteen automaatiota”

19/02/2016 / 0 kommenttia / Tagit :
Janne Miettinen
Työ
TYÖ: Yhteyspäällikkö, Ilmatieteen laitos
Ura
Aiemmin Miettinen toimi päivystävän meteorologin tehtävissä Ilmatieteen laitoksen lentosääpalvelussa.
Vapaa-aika
Vapaa-aika kuluu lähinnä lasten parissa. ”Perheessämme on kolme alle kouluikäistä lasta, joten omat harrastukset ovat hieman varikolla tällä hetkellä,” Miettinen kertoo. Kesällä pitää kuitenkin käydä katsomassa muutama jenkkifutisottelu vanhojen muistojen verestämiseksi. ”Mahdollisuuksien mukaan koetan itsekin ehtiä pallon perässä juoksemaan.”
Liikkuminen
Ajankäytön takia oma auto on pääasiallinen kulkuväline Miettisen perheessä. Kesällä liikutaan perheen kanssa lyhyitä välimatkoja myös pyörällä.

Janne Miettinen työskentelee Ilmatieteen laitoksella yhteyspäällikkönä. Hän vastaa maaliikennepuolen asiakkuuksista ja palveluista, sekä enenevässä määrin myös älyliikenteen palveluista ja niiden kehittämisestä. Miettisen erikoisalaa liikennetutkimuksen parissa on sään ja kelin vaikutus tieliikenteeseen. ”Myös sään ja kelin vaikutusta junaliikenteeseen Suomessa olisi mielenkiintoista tutkia”, Miettinen sanoo.

Mielenkiintoisinta Miettisen työssä on ihmisten kanssa työskentely sekä uusien tuotteiden ja palveluiden kehittäminen itsenäisesti tai yhdessä asiakkaiden kanssa.

Meteorologia houkutteli käytännönläheisyydellään

Miettinen kertoo olevansa kotoisin ”junaradan varresta”, Keravalta. Opiskeluaikansa hän vietti Helsingissä. Pienenä poikana Miettinen haaveili lääkärin tai eläinlääkärin ammatista. ”Fysiikka kuitenkin kiehtoi lukion jälkeen. Kun pääsin Helsingin yliopiston fysiikan laitokselle ja piti päättää, mitä lähtisin opiskelemaan pääaineena, meteorologia tuntui käytännönläheisimmältä,” Miettinen kertoo. Sivuaineina hän opiskeli fysiikkaa, geofysiikkaa ja menetelmätieteitä.

Liikennealalla riittää Miettisen mukaan töitä tulevillekin sukupolville. ”Myös työssä kehittymisen mahdollisuudet ovat hyvät ja nuorille tekijöille annetaan alalla vastuuta”, Miettinen sanoo. ”Ala kokee vahvaa murrosta MaaSin ja älyliikenteen myötä, joten uusia tekijöitä tarvitaan.”

Suomen sää ja keli haastavat automaatiotekniikan

Uudet haasteet ovat Miettiselle hyviä motivaattoreita tutkimukseen ja kehittämiseen. ”Asiakkaalla on yleensä jokin pulma liittyen säähän ja keliin, ja sen ratkaisemiseksi kehitämme yhdessä uusia tapoja turvallisuuden ja kustannustehokkuuden parantamiseksi,” hän kuvailee.

Miettinen uskoo, että Suomessa jatkossakin iso osa logistiikasta suoritetaan kumipyörillä. Hän odottaa mielenkiinnolla, millaisia mahdollisuuksia älykäs liikenne tulevaisuudessa avaa esimerkiksi tiesääpalveluiden parantamiseen ja keliin liittyvään varoittamiseen. ”Suomen autokannan hidas uusiutuminen tuo älyliikenteeseen oman haasteensa erityisesti siinä vaiheessa, kun ruvetaan puhumaan täysin automaattisesti ajavista ajoneuvoista”, Miettinen toteaa.

Talven tuomia haasteitakaan ei ole syytä vähätellä automaatiosta puhuttaessa. Miettinen kuitenkin muistuttaa, että läheltä löytyy myös helpotusta hankalien olosuhteiden tuomiin ongelmiin. ”Suomessa on onneksi erittäin vahva osaaminen säähän ja keliin liittyvissä asioissa.”

Kirjoittanut: Outi Vartiainen

Jaa

Facebook Twitter LinkedIn

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Uusimmat

// Kaikki
05joulu

”Poikkitieteellistä tutkimusta terveen ja turvallisen meren puolesta”

Anna Kiiski työskentelee Merikotka-tutkimuskeskuksessa toiminnanjohtajana. Merikotkassa tehdään poikkitieteellistä tutkimusta, jossa tekniikan, talouden ja luonnontieteen alan tutkijat…

Tagit: , ,
08marras

”Digitalisaation hyödyt eivät toteudu ilman avaraa näkökulmaa”

Jouni Lappalainen on erikoistunut merenkulun turvallisuuteen, ja on perehtynyt aiheeseen niin tutkijan kuin virkamiehenkin ominaisuudessa. Merenkulun…

Tagit: , ,
11syys

”Kokonaisuuksien ymmärtäminen on entistä tärkeämpää”

Nils-Olof (Olle) Nylund työskentelee VTT:llä liikenteen energiankäytön tutkimusprofessorina. Nylundin erikoisalaa liikennetutkimuksen parissa on ajoneuvo- ja polttoainetekniikka….

Tagit: ,

© 2014 Copyright Fintrip
Design and development: Nórr Design