Uudet kokeiluhankkeet tähtäävät kekseliäisiin menetelmiin ja palveluihin yhteistyön voimin

07/10/2016 / 3 kommenttia / Tagit : , , ,

Parantaako ajoneuvon kuljettajan älypuhelimeen vastaanottama ajantasainen, sijainniltaan tarkka paikkatieto tieliikenteen häiriöstä liikenneturvallisuutta? Kuinka tieliikenteen häiriötietoja voidaan jakaa viranomaisen ja palveluntuottajien välillä? Entä miten yhden palvelun kautta ostettu matkaketju, joka yhdistää useampaa liikennepalvelua, vaikuttaa matkustajan liikkumiseen? Muun muassa näihin kysymyksiin vastauksia etsivät uusimmat viranomaisen liikennekokeilut NordicWay, Coop ja Aurora.

Liikenneturvallisuuden parantamista ja tehokkaampaa liikennejärjestelmää tutkii Liikenneviraston, Liikenteen turvallisuusvirasto Trafin ja HEREn käynnistämä NordicWay, Coop keskustelevat ajoneuvot -kokeilu. Liikenneturvallisuutta, väylien kustannustehokasta ylläpitoa ja asiakasystävällisiä liikennepalveluja taas tutkitaan Liikenneviraston rahoittamassa Aurora arktinen älyliikenne -kokeilussa. Molempia kokeiluja yhdistää paitsi uusien innovatiivisten menetelmien ja palvelujen kehittäminen kokeilujen kautta yhdessä yksityisen sektorin kanssa, myös tieliikenteen automaation edistäminen

NordicWay, Coop testaa tieliikenteen häiriötiedon välittämistä matkapuhelinverkossa

EU-tuetun NordicWay-hankkeen vuoden kestävä kokeilu alkoi Suomessa vuoden 2016 toukokuussa. Hankkeen Suomen Coop -kokeilun toteuttavat HERE, Liikennevirasto ja Trafi. Lisäksi mukana ovat Infotripla, Elisa, Nokia, Solita ja Teknologian tutkimuskeskus VTT. NordicWay on yhteispohjoismainen hanke tieliikenteen häiriötiedon välittämisestä 3G ja 4G/LTE matkapuhelinverkossa.

Kokeilussa autoilijat välittävät matkapuhelinverkkoa käyttäen toisilleen nopeasti ja tarkalla sijainnilla tietoa liikenneturvallisuutta heikentävistä tekijöistä, kuten esteistä tiellä, sääolosuhteista, tien liukkaudesta ja onnettomuuksista. Viranomaiset saavat tietoa turvallisuuden kannalta kriittisen tiedon välityskanavasta sekä sen vaikutuksista liikennekäyttäytymiseen ja liikenteenhallintaan. Lisäksi saadaan arviot järjestelmän laajemmasta käyttöönottovalmiudesta sekä palvelun kaupallisesta potentiaalista.

Kokeilualueena on valtatie 1 (E18) Helsinki–Turku mukaan lukien Kehä I ja Kehä III -tiet. Kokeiluun voi osallistua rekisteröitymällä palveluun (www.infotripla.fi/coop) ja lataamalla mobiilisovelluksen Android –älypuhelimeen. Kokeilu on osa tieliikenteen automaation kehitystä. Automaattiset ajoneuvot tulevat tarvitsemaan tietoa ympäristössä tapahtumista ja mahdollisista vaaratilanteista jo ennalta. Vastaavasta tiedosta voivat hyötyä myös kuljettajat jo nyt tienpäällä.

Aurora – arktinen älyliikenteen testausekosysteemi

Aurora-hankkeen tarkoituksena on luoda Tunturi-Lapin alueelle kansainvälisesti ainutlaatuinen arktinen älyliikenteen testausekosysteemi, Snowbox, joka haastaa automaattiautojen ja älyliikenteen laitteistot ja palvelut Suomen äärimmäisillä sää- ja keliolosuhteilla. Lunta ja pakkasta on tarjolla yli puolet vuodesta ja haastavuutta lisää myös 25 päivää kestävä kaamos.

Hankkeessa perusparannettavan valtatie 21:n yhteyteen rakennetaan monitasoinen kokeiluympäristö, joka mahdollistaa ja edistää monipuolista liikenteen älykkään automaation testausta. Kokeiluympäristö mahdollistaa automaattiautojen ja älyliikenneratkaisujen testauksen niin suljetuilla testiradoilla kuin normaaliliikenteen seassa. Viranomaiset ja yksityiset yritykset voivat hyödyntää kokeiluympäristöä omiin testaustarpeisiin, kokeiluihin ja pilotteihin.

Ensivaiheessa kokeiluympäristöä hyödynnetään seuraavan neljän osa-alueen kokeiluihin:

  1. Liikenteen älykkään automaation testaus: kahden portaan testausekosysteemi haastavissa sää- ja keliolosuhteissa ja monipuolisilla palveluilla;
  2. Digitaalinen infrastruktuuri ja verkottuneet ajoneuvot: kaikki tien kuntoon, keliolosuhteisiin ja liikenteeseen liittyvä tieto, joka voidaan jakaa sovelluskehittäjille ja liikenteenhallintaan
  3. Älykäs väyläomaisuuden hallinta: tien hoidon ja ylläpidon reaaliaikainen seuranta ja ohjaus;
  4. Liikenne palveluna (MaaS): joustavat ja kustannustehokkaat liikkumisen palvelut matkailijoille ja paikallisille ilman oman auton tarvetta.

Tällä hetkellä käynnissä on jo Ylläs MaaS -kokeilu, jossa uusia liikkumisen palveluratkaisuja kokeillaan Ylläksellä huomioiden haja-asutusalueen ja turismin tarpeet. Kaksivaiheinen kokeilu toteutetaan vuosina 2016 – 2017. Samalle kaudelle ajoittuu myös porovaroituskokeilu, jossa tienkäyttäjät välittävät varoituksia poroista tiellä muille tienkäyttäjille matkapuhelinverkkoa hyödyntäen. Porovaroituskokeilulla tarkastellaan erilaisia varoitusjärjestelmän toteutusvaihtoehtoja ja kokeilun aikana varoitusjärjestelmää kokeillaan niin ammattiautoilijoiden kuin tavallisten tienkäyttäjien keskuudessa.

Aurora-hanke toteutetaan yhteistyössä viranomaisten yksityisten yritysten kanssa. Tavoitteena on, että kokeiluympäristön ympärille muodostuva toimijaverkosto muodostaa ajan myötä osaamiskeskittymän, jonka erikoisosaamista on liikenteen älykkään automaation ratkaisujen testaaminen ja toteutus haastavissa sää- ja keliolosuhteissa. Aurora-verkostossa on mukana jo 30 potentiaalista testaajaa ja jäseninä on niin korkeakouluja, viranomaisia kuin yksityisiä yrityksiä. Lisätietoja Aurorasta ja sen jäsenverkostosta löytyy osoitteesta www.snowbox.fi.

aurora

Kirjoittanut: Juuso Kummala, Alina Koskela ja Ilkka Kotilainen, Liikennevirasto
Kuva: Liikennevirasto

Jaa

Facebook Twitter LinkedIn

3 kommenttia

  1. Anders HH Jansson

    siis ajon aikana kuljettajan tulee näprätä kännykkäänsä viestejä ja lukea toisten viestejä? ja minä kun luulin että se on kielletty?

    olisi jo hieno parannus, jos nykyiset vt 1 ohjaus- ja viestijärjestelmät saataisiin toimimaan jollain matkustajan ymmärtämällä logiikalla; viimeksi oli taasen noin 20 km täysin selittämätön 80 km rajoitus – ei viestejä, ei laitteita tai työkoneita missään kohtaa – edelleen viestintämallina ’tielaitos toivottaa hyvää joulua’

  2. Risto Soila

    Voisinpa kuvitella, että puheohjaus olisi hyödynnettävissä tuossa android-sovelluksessa, jolloin räpläämistä ei tarvita…
    Hyvä, että kehitetään kommunikaatiota, niin on jatkossa vähemmän ihmeteltävää tiedon tullessa näytölle autoon 🙂

  3. Ilkka Kotilainen

    Hei Anders ja Risto,

    Kiitos paljon kommenttien kirjoittamisesta. Liikenteessä noudatetaan liikennesääntöjä ja tarkkaavaisuutta, eikä laitteita saa käyttää ajon aikana siten, että käyttö häiritsisi ajamista tai keskittymistä liikenteeseen. Tieliikennelaissa myös todetaan, että matkapuhelinta ei saa käyttää ajaessa siten, että pitää sitä kädessä.

    Ristolta puheenojhaus on hyvä huomio ja useat ajoneuvot ja sovellukset tuota jo tuota tarjoavatkin. NordicWay, Coop -kokeilussa tuo ei ole käytössä, mutta löytyy tulevaisuudessa varmasti vastaavista palveluista.

    Terveisin,
    Ilkka Kotilainen, Projektipäällikkö, NordicWay, Coop keskustelevat ajoneuvot -kokeilu

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Uusimmat kirjoitukset

// Kaikki
04syys

Vireyttä kaikkiin kuljetusmuotoihin

Kuljettajan vireys vaikuttaa keskeisesti kuljetusten turvallisuuteen. Käynnissä on hanke, jonka tavoitteena on tuottaa nettiin ilmainen sovellus…

Tagit: , ,
03elo

Liikenneonnettomuuksien tutkijalautakunnat: Tieto lisää turvallisuutta

Tutkinta perustuu pitkäjänteiseen työhön Liikenneonnettomuuksien tutkijalautakunnat ovat toimineet Suomessa kohta jo 50 vuotta. Toiminta tuli lakisääteiseksi…

Tagit: , ,
05kesä

Tarkkaamattomuus moninkertaistaa onnettomuuteen joutumisen riskin

Tarkkaamattomuus tieliikenteessä on nouseva liikenneturvallisuusongelma. Euroopan komissio on arvioinut, että Euroopan teillä tapahtuvissa liikenneonnettomuuksissa 10–30 prosentissa…

Tagit: , , ,

© 2014 Copyright Fintrip
Design and development: Nórr Design