Kuva: Iryna Yeroshko

Tyyppihyväksyntätoiminta ajoneuvosektorilla vaatii entistä tiiviimpää yhteistyötä

30/03/2016 / 0 kommenttia / Tagit : ,

Ajoneuvotekniikan saralla kehitellään uudentyyppisiä ajoneuvoja, jotka hyödyntävät vaihtoehtoisia polttoaineita. Viranomaisen tehtävänä on varmistaa, että uudet ajoneuvotyypit täyttävät niitä koskevat tekniset vaatimukset. Yhteistyö tyyppihyväksyntäviranomaisten, testauslaboratorioiden, alan tutkijoiden ja valmistavan teollisuuden välillä helpottaa ajoneuvosektorin yritysten etenemistä ulkomaisillekin markkinoille ja kartuttaa toimialalle hyödyllistä tutkimustietoa, kirjoittaa Keijo Kuikka.

Suomessa on tieliikennesektorilla panostettu tutkimuksiin ja kokeiluihin, jotka kehittävät uusia teknisiä innovaatioita.  Näkyvissä on useita kehityssuuntia, jotka kohdistuvat uusille ajoneuvotekniikan osaamisalueille. Esimerkkejä tällaisista aktiviteeteista löytyy muun muassa sähköautoihin ja vaihtoehtoisiin polttoaineisiin liittyen. Oma lukunsa ovat usealla taholla käynnistyneet älyliikenteeseen liittyvät selvitykset uusien teknisten sovellusten kehittämiseksi. Lisäksi kartoitetaan älyliikenteen ja liikenne palveluna -konseptin uusia mahdollisuuksia ja vaikutuksia. Näistä lähtökohdista käsin voidaan arvioida, että kotimaisissa yrityksissä tarve uudentyyppisten ajoneuvojen ja niiden osien tyyppihyväksyntöjen hakemiseksi kasvaa lähitulevaisuudessa.

Ajoneuvojen uutta tekniikkaa kehittäviä yrityksiä ajatellen on tärkeää, että yrityksessä ollaan selvillä omaa tuotevalikoimaa koskevista tyyppihyväksyntävaatimuksista. Myös yrityksen koko toimintaprosessia tyyppihyväksyntään liittyen tulee tarkastella läpikotaisin täkäläisistä lähtökohdista käsin. Erityisesti siinä tapauksessa, että yrityksen kehittämät tuotteet tai palvelut ovat uusi aluevaltaus Suomen tai Pohjoismaiden alueella, tuotteen tyyppihyväksyntään liittyviä testausmahdollisuuksia lähialueilla ei voi pitää itsestään selvyytenä. Viranomaisnäkökulmasta myös teknisen kehityksen kärjessä etenevien yritysten osallistumista lainsäädännön kehittämiseen on pidettävä mahdollisuutena, jonka kautta voidaan varmistaa tasapuolisen kilpailun edellytyksiä ja laadukkaan sääntelyn toteutuminen.

Tässä yhteydessä ajoneuvotoimialalla käynnistyvistä ajankohtaisista hankkeista on tarpeen tuoda esille myös EU-tasolla käynnistyvä tyyppihyväksynnän puitesääntelyn uudelleenarviointi. Komission tuoretta ehdotusta autojen ja niiden perävaunujen uudeksi tyyppihyväksynnän puiteasetukseksi ryhdytään piakkoin käsittelemään EU:ssa, minkä osalta tiivis yhteistyö ajoneuvoalan eri sidosryhmien kanssa on edellytys optimaalisen lopputuloksen saavuttamiseksi.

Tyyppihyväksyntäviranomaisena Liikenteen turvallisuusvirasto Trafi käsittelee tieliikenteen ajoneuvoihin liittyvät tyyppihyväksyntähakemukset Suomessa, mihin liittyen se hyväksyy tyyppihyväksyntätestauksia tekevät tutkimuslaitokset. Lisäksi Trafi toimii hyväksyntätoiminnan yhteyspisteenä ja tarjoaa aiheeseen liittyvää neuvontaa. Perustietoa tyyppihyväksynnästä on saatavissa Trafin nettisivuilta.

Näkemyksemme mukaan varsin vähäisinkin panostuksin ja toimivalla yhteistyöllä on voitu tasoittaa ajoneuvosektorin yritysten etenemistä myös ulkomaisille markkinoille ja kartuttaa toimialalle hyödyllistä tutkimustietoa. Yllä mainituista syistä johtuen tiivis yhteydenpito tyyppihyväksyntäviranomaisten, testauslaboratorioiden, alan tutkijoiden ja valmistavan teollisuuden välillä on tulevaisuudessa entistäkin tärkeämpää.

Kirjoittanut: Keijo Kuikka, Trafi

Jaa

Facebook Twitter LinkedIn

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Uusimmat kirjoitukset

// Kaikki
03elo

Liikenneonnettomuuksien tutkijalautakunnat: Tieto lisää turvallisuutta

Tutkinta perustuu pitkäjänteiseen työhön Liikenneonnettomuuksien tutkijalautakunnat ovat toimineet Suomessa kohta jo 50 vuotta. Toiminta tuli lakisääteiseksi…

Tagit: , ,
05kesä

Tarkkaamattomuus moninkertaistaa onnettomuuteen joutumisen riskin

Tarkkaamattomuus tieliikenteessä on nouseva liikenneturvallisuusongelma. Euroopan komissio on arvioinut, että Euroopan teillä tapahtuvissa liikenneonnettomuuksissa 10–30 prosentissa…

Tagit: , , ,
10touko

Liikenneturvallisuus tilapäisten liikennejärjestelyjen yhteydessä vaatii suunnittelua

Työmaiden yhteydessä liikenneturvallisuus voi vaarantua, jos asiaan ei kiinnitetä huomiota tilapäisiä liikennejärjestelyjä suunniteltaessa. Tuomo Saarinen Espoon…

Tagit: ,

© 2014 Copyright Fintrip
Design and development: Nórr Design