Työmarkkinajärjestöt toivovat tasapuolisuutta työmatkaliikkumisen etujen tarjoamiseen

14/02/2017 / 0 kommenttia / Tagit : ,

Työnantajat luovat olosuhteet ja käytännöt, jotka vaikuttavat työntekijöiden päivittäisiin liikkumisvalintoihin. Minkälaisia ovat työnantaja- ja työntekijäosapuolten yhteisesti hyväksymät toimintatavat kestävän ja turvallisen työmatkaliikenteen edistämiseksi?

Vastikään julkaistussa Kestävä työmatkaliikenne työmarkkinajärjestöjen näkökulmasta -tutkimuksessa haastateltiin 16 työmarkkinajärjestöä. Tutkimuksessa tarkasteltavina asioina olivat työajalla matkustamisen käytännöt, joustavat työkäytännöt, työpaikkakiinteistön olosuhteet ja työsuhde-edut kuten työsuhdematkalippu, autoetu, pysäköintietu ja työmatkaliikunnan taloudelliset kannusteet.

Haastatteluissa paneuduttiin case-esimerkkien avulla erityisesti seuraaviin kysymyksiin:

  • Onko työnantaja velvollinen tarjoamaan ilmaisen pysäköintipaikan työntekijöilleen?
  • Voiko työsuhdematkalipun tarjota, vaikka siitä ei ole yhtä suurta hyötyä kaikille?
  • Pitäisikö työmatkaliikkumisen etuja arvioida kaikki kulkutavat tasapuolisesti huomioiden?

Etuja käyttöön tilanteen mukaan ja yhdessä neuvotellen

Kun haastatteluissa kysyttiin pysäköinnin maksulliseksi muuttamisesta, järjestöt olivat yhtä mieltä siitä, että työnantaja ei lähtökohtaisesti ole velvollinen tarjoamaan ilmaista pysäköintipaikkaa. Useat vastaajista olivat kuitenkin sitä mieltä, että jos työntekijä tarvitsee autoa työtehtävissään tai työssä on hankalat työajat (esim. yötyö), on pysäköinti tarjottava ilmaiseksi.

Järjestöjen mielestä työsuhdematkalippuetu voidaan ottaa käyttöön, vaikka siitä saatava etu ei olisi kaikille yhtä suuri. Vastaajat kuitenkin painottivat sitä, että ratkaisua kannattaa hakea yhteistyössä neuvotellen ja kokonaisuus huomioiden.

Tärkeää olisi huomioida kaikki kulkutavat tasapuolisesti

Erittäin tärkeänä järjestöt pitivät sitä, että työmatkaliikkumisen etuja tarkasteltaisiin kaikki kulkutavat tasapuolisesti huomioiden. Työnantaja voi esimerkiksi tarjota työsuhdematkalipun joukkoliikenteen käyttäjille, autopaikan autoa tarvitseville ja rahallista tukea työmatkapyöräilyyn.

Tällä hetkellä eduista pysäköintipaikka on kokonaan veroton, työsuhdematkalippu osittain veroton ja työmatkapyöräilyn tai muun työmatkaliikunnan tukeminen on kokonaan verotettavaa tuloa. Verotuskohtelun yhtenäistäminen edesauttaisi kulkutapojen tasapuolisesta tukemisesta. Hyvänä ideana pidettiin esimerkiksi liikuntaseteleiden käyttömahdollisuuksien laajentamista työmatkaliikuntaa tukevaan toimintaan.

Lue lisää:

Kestävä työmatkaliikenne työmarkkinajärjestöjen näkökulmasta -tutkimusraportti

Kuva: Anders Lindström

Jaa

Facebook Twitter LinkedIn

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Uusimmat uutiset

// Kaikki
09loka

Suomalaisella osaamisella ratkotaan automaattisen liikenteen talviolosuhteiden ongelmia

Liikennevirasto ja Trafi ovat käynnistäneet Arctic Challenge -tutkimushankkeen, jossa ratkaistaan tieliikenteen automaation ongelmia talvisissa ja pohjoisissa…

Tagit: , , ,
28elo

DigiPort-hanke kartoittaa digitalisaation hyötyjä satamien liiketoiminnalle – haussa projektitutkija

DigiPort on Euroopan aluekehitysrahaston rahoittama hanke, jonka tavoitteena on uudistaa satamien liiketoimintamahdollisuuksia digitalisaation ja avoimen tiedon avulla….

Tagit: , ,
15elo

GeoSolutions-hanke tähtää parempaan materiaalitehokkuuteen ja pienempään jätteiden määrään

Kaivos- ja liikenneinfran rakenteissa tarvitaan uusia ympäristöystävällisiä ja kestäviä materiaaleja ja rakenteellisia ratkaisuja sekä uusia energiatehokkaita…

Tagit:

© 2014 Copyright Fintrip
Design and development: Nórr Design