Tuulensuoja kokeilijoille

18/11/2016 / 0 kommenttia / Tagit : ,

Haluaisitko kokeilla jotain yhteiskuntaa muuttavaa? Muhiiko mielessäsi idea, joka ansaitsisi tulla koetelluksi, koska se voisi vaikuttaa positiivisesti toimintaympäristöösi? Jos idea ei ota toteutuakseen, miksi niin on? Onko kyse ajasta, uskalluksesta, rahasta, taidosta tai kenties siitä, että jokin normi asettuu poikkiteloin?

Kokeileva Suomi on hallituksen kärkihanke, jonka tehtävänä on auttaa näiden kysymysten kautta painiskelevia. Olemme pieni tiimi, mutta nojaamme hallitusohjelmassa kirjattuun tahtoon tehdä Suomesta kokeilevampi maa.

Tähän mennessä olemme luoneet yhteistä kieltä ja ymmärrystä sille, mitä kokeilukulttuurin edistäminen tarkoittaa. Olemme solmineet verkostoja ja rakentaneet tapoja tunnistaa kokeilun paikkoja sekä tukea kokeilevampaa kehittämistä.

Koko Suomen yhteinen kehittämisalusta

Tärkeä osa työtä on ollut edelläkävijöiden kuunteleminen. Liikennesektorilla edelläkävijöiden nostaminen on ollut helppoa. Esimerkiksi Liikennelabra, Trafin koordinoima liikenteen digitaalisten kokeilujen foorumi, on tien raivaaja omalla sarallaan Suomessa.

Olemme oppineet, että ruohonjuuritason kokeilut tarvitsevat lisää notkeaa pienrahoitusta, että eri puolilla Suomea tehtävistä kokeiluista on viestittävä paremmin, ja että myös parhaiden ratkaisujen ja tärkeimpien oppien levittäminen vaatii lisätukea. Näiden ongelmien paikkaamiseksi tehdään uutta digitaalista alustaa, jonka on tarkoitus avautua suurelle yleisölle ensi vuoden helmikuussa. Alustan toimittaja on juuri valittu suunnittelukilpailulla.

Tulevalle alustalle voi syöttää haasteita, ideoita, kokeiluja ja ratkaisuja. Näitä sisältöjä voi myös kommentoida, tukea ja rahoittaa yhdessä.  Ajatuksena on täydentää sektori- ja kaupunkikohtaisten kehittämisalustojen kenttää yhteisellä valtakunnallisella ratkaisulla. Alustan näkymiä voi myös upottaa muiden toimijoiden sivuille niin, että kehittäminen voi tapahtua tutuissa raameissa.

Paremmin, korkeammalle, voimakkaammin

Tulevana vuonna tulemme myös keskittymään entistä enemmän siihen, että kokeilut tuottavat mitattavaa tulosta, ja että näistä tuloksista kerrotaan aiempaa laajemmin. Kunnianhimotason nosto liittyy hallituksen strategisiin kokeiluihin, kuten perustulokokeiluun ja palvelusetelikokeiluun.

Tarkoituksena on lisäksi tehdä sarja kenttäkokeita Lontoossa hallituksen kanssa yhteistyössä toimivan The Behavioural Insights Teamin (BIT) jalanjäljissä. BITin toimintamalliin on kuulunut paitsi kokeileminen myös koeasetelmien käyttäytymistieteellinen muotoilu ja vaikutusten tarkka arviointi satunnaistettuja koeasetelmia hyödyntämällä.

Lisäksi työstämme keinoja tehdä kokeilemisesta mahdollista mutta samalla eettisesti ja laillisesti kestävää. Paljon on kuitenkin kiinni myös siitä, että ammattilaiset, kansalaiset, yrittäjät ja asiantuntijat eri puolilla Suomea uskaltavat toimia toisin. Kokeilukulttuuri on hyvä tekosyy puhua kehittämistyön perusasioista – innostuksesta ja epäonnistumisen pelosta. Ihmiset haluavat kehittää ja kehittyä työssään ja omassa elämänpiirissään. Sille on vain annettava mahdollisuus – ja tuulensuoja.

Liity mukaan verkostoomme! Tule mukaan tapahtumiin ja jaa muille parhaat esimerkkisi, tärkeimmät oppisi ja asiat, joille pitää tehdä yhdessä jotain.

Kirjoittanut: Annukka Berg. Kirjoittaja on tutkija (VTT) ja yhteiskunnallisen vaikuttamistyön ammattilainen, joka toimii Kokeileva Suomi -kärkihankkeessa kokeilukulttuurin erityisasiantuntijana.
Kuva: Sakari Piippo

Jaa

Facebook Twitter LinkedIn

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Uusimmat kirjoitukset

// Kaikki
05kesä

Tarkkaamattomuus moninkertaistaa onnettomuuteen joutumisen riskin

Tarkkaamattomuus tieliikenteessä on nouseva liikenneturvallisuusongelma. Euroopan komissio on arvioinut, että Euroopan teillä tapahtuvissa liikenneonnettomuuksissa 10–30 prosentissa…

Tagit: , , ,
10touko

Liikenneturvallisuus tilapäisten liikennejärjestelyjen yhteydessä vaatii suunnittelua

Työmaiden yhteydessä liikenneturvallisuus voi vaarantua, jos asiaan ei kiinnitetä huomiota tilapäisiä liikennejärjestelyjä suunniteltaessa. Tuomo Saarinen Espoon…

Tagit: ,
19huhti

Turvallinen liikenne 2025 – liikenneturvallisuustutkimusta maalla ja merellä

Turvallinen liikenne 2025 on tutkimusyhteistyöhanke, jossa tehdään monitieteistä liikenneturvallisuustutkimusta tie- ja rautatieliikenteen sekä merenkulun alalla. Hanke…

Tagit: ,

© 2014 Copyright Fintrip
Design and development: Nórr Design