”Tutkimustyö tuo syvällisempää ymmärrystä sääntökehityksen pohjaksi”

23/11/2016 / 0 kommenttia / Tagit : ,
Jorma Kämäräinen
Työ
Johtava asiantuntija, Liikenteen turvallisuusviraston Meriympäristö ja turva-asiat –yksikkö.
Ura
Uransa alussa Jorma työskenteli telakkateollisuuden palveluksessa (Valmet Oy, Helsingin telakka ja Wärtsilä Meriteollisuus). Hän on myös toiminut tutkijana TKK:ssa ja lyhyen aikaa Silja Oy:n palveluksessa.
Koulutus
Diplomi-insinööri 1980, tekniikan lisensiaatti 1993 ja tekniikan tohtori 2007, TKK.
Vapaa-aika ja liikkuminen
Jorma harrastaa shakin pelaamista ja mökkeilyä. Liikkuessaan hän hyödyntää kaikkia mahdollisia liikennevälineitä vuorollaan: omaa autoa, taksia, junaa, linja-autoa, laivaa, lentokonetta, raitovaunua, metroa ja polkupyörää.

Jorma Kämäräinen työskentelee Liikenteen turvallisuusvirasto Trafissa johtavana asiantuntijana merenkulun ympäristömääräyksiin liittyvien asioiden, kuten alusten käymäläjätevesipäästöjen ja ilmansuojelun parissa. Kämäräinen on myös ollut vastuussa suomalais-ruotsalaisten jääluokkamääräysten kehittämisestä.

Mielenkiintoisinta Jorman työssä on kansainvälisten määräysten kehittäminen muun muassa IMO:ssa (International Maritime Organization), HELCOMin (Baltic Marine Environment Protection Commission – Helsinki Commission) piirissä ja EU:ssa.

Merenkulun maailma kiehtoo

Kämäräinen on syntyisin Janakkalasta, mutta on asunut 6-vuotiaasta saakka pääkaupunkiseudulla. Hän opiskeli TKK:lla muun muassa laivanrakennustekniikkaa, lujuusoppia ja virtausmekaniikkaa, ja valmistui diplomi-insinööriksi vuonna 1980.

”Myöhemmin jatkoin opintojani vielä lisensiaatiksi ja tohtoriksi saakka. Oppia ikä kaikki!”, Jorma kertoo. ”Merenkulku ja laivanrakennustekniikka on hyvin monipuolinen ala, jolta löytyy monenlaista kiinnostavaa tekemistä”, hän viestittää nuorille.

Työn keskiössä ympäristömääräykset ja talvimerenkulku

Kämäräinen osallistuu Trafissa tutkimushankkeiden tilaamiseen. Jorman erikoisalaa ovat merenkulun ympäristömääräysten valmisteluun liittyvät hankkeet, erityisesti liittyen ilmansuojeluun ja alusten energiatehokkuuden parantamiseen. ”Näiden hankkeiden tuella olemme tehneet muun muassa IMO:lle useita ehdotuksia liittyen MARPOL –yleissopimuksen uusien ympäristömääräysten laadintaan”, Jorma kertoo.

Kämäräisen toinen erikoisala on talvimerenkulun tutkimus, jota Trafi tekee yhdessä Liikenneviraston ja Ruotsin merenkulkuviranomaisten kanssa. Nämä hankkeet tukevat suomalais-ruotsalaisten jääluokkasääntöjen kehitystyötä.

”Tutkimustyön avulla on mahdollista ymmärtää syvällisemmin sääntökehitystyöhön liittyviä kysymyksiä ja löytää ratkaisuja esille tuleviin monimutkaisiin kysymyksiin,” Jorma toteaa.

Kämäräinen näkee liikennealan merkityksellisenä myös tulevaisuudessa. ”Liikenneala on meille tärkeä koskien kaikkia liikennemuotoja, koska Suomi on iso maa ja ulkomaankauppaan täytyy panostaa. Myös liikenteen ympäristökysymyksiin liittyvät asiat ovat kiinnostuksen kohteena varmasti jatkossakin,” Kämäräinen arvioi.

Kirjoittanut: Outi Vartiainen

Jaa

Facebook Twitter LinkedIn

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Uusimmat

// Kaikki
11syys

”Kokonaisuuksien ymmärtäminen on entistä tärkeämpää”

Nils-Olof (Olle) Nylund työskentelee VTT:llä liikenteen energiankäytön tutkimusprofessorina. Nylundin erikoisalaa liikennetutkimuksen parissa on ajoneuvo- ja polttoainetekniikka….

Tagit: ,
21elo

”Tutkimustiedolla on keskeinen rooli siinä, millaisiin tulevaisuuksiin varaudumme”

Eetu Pilli-Sihvola toimii yksikönpäällikkönä liikenteen uudet palvelut -yksikössä Liikenteen turvallisuusvirasto Trafissa. Pilli-Sihvolan johtaman yksikön vastuulla ovat…

Tagit: ,
26kesä

Älyliikenteen keinoin kohti käyttäjäystävällisempää ja tehokkaampaa liikkumista

Ilkka Kotilainen työskentelee Liikennevirastossa Liikkumisen palvelut ja älyliikenne – yksikössä projektipäällikkönä. Kotilaisen vastuulla on älyliikenteen ja…

Tagit: ,

© 2014 Copyright Fintrip
Design and development: Nórr Design