”Tutkimustietoa liikenteen uusien palvelujen vaikutuksista tarvitaan lisää”

17/05/2016 / 0 kommenttia / Tagit : , ,
Liikenteen uudet palvelut
Liikenteeseen, liikkumiseen ja kuljettamiseen sekä näiden ohjaukseen ja hallintaan on vakiintumassa aivan uudenlaisia palveluita ja toimintatapoja.

Tässä esiselvityksessä liikennepalvelut ryhmiteltiin seitsemään palveluryhmään:
jakamispalvelut, liikkumisen, ajamisen ja kuljettamisen palvelut, informaatiopalvelut, liikenteen ohjauksen ja hallinnan palvelut, liikkumisen ohjauksen palvelut, suoriteperusteiset maksut sekä täydentävät etäpalvelut.

Tuore esiselvitys kokoaa tähän mennessä tuotetun tiedon liikenteen uusien palveluiden ympäristövaikutuksista. Tutkimusta aiheesta kaivataan kipeästi lisää, toteavat selvityksen tekijät.

Liikenteen uusien palvelujen ympäristövaikutuksia ei ole tähän mennessä tutkittu Suomessa, joten palvelujen ympäristöhyödyt ja -haitat ovat pitkälti oletusten ja arvioiden varassa. ”Oletus on, että liikenteen uudet palvelut edistävät esimerkiksi liikenteen energiankulutuksen vähenemistä ja ovat suotuisia ympäristön kannalta, mutta oletusten tueksi tarvitaan tutkimustietoa”, sanoo Liikenneviraston ympäristöasiantuntija Anne-Mari Haakana.

”Palvelujen vaikutuksia ympäristönäkökulmiin on tärkeää tutkia nyt, jotta voidaan edistää vaikutusten kannalta myönteistä kehitystä. Tutkiminen on tärkeää myös siksi, että ymmärretään palvelujen mahdollisia vähemmän suotuisia vaikutuksia ja pystytään reagoimaan niihin”, painottaa Haakana. ”Tarkoitus on, että liikenteen päästöt vähenevät ja liikenteen energiatehokkuus paranee uusien palvelujen myötä.”

Nyt valmistuneessa esiselvityksessä koottiin yhteen aiemmissa tutkimuksissa, selvityksissä ja kokeiluhankkeissa tuotettu tieto liikenteen uusien palveluiden ympäristövaikutuksista. Tavoitteena oli myös tunnistaa tutkimustarpeet kootun tiedon perusteella ja laatia suositukset lähitulevaisuudessa tarvittavasta arviointityöstä.

Uusien palveluiden avulla pyritään vaikuttamaan liikennejärjestelmän tuottavuuteen ja tehokkuuteen, edistämään liikenteen turvallisuutta ja asiakaslähtöisyyttä sekä luomaan uutta kansainvälistä liiketoimintaa.

Lue esiselvitys täältä.

Kirjoittanut: Outi Vartiainen
Kuva: Jari Tikka

Jaa

Facebook Twitter LinkedIn

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Uusimmat uutiset

// Kaikki
17loka

Miten automaattiauto pysyy lumisella tiellä? Tieliikenteen automaation talviolosuhteita tutkivasta hankkeesta ensimmäisiä välituloksia

Arctic Challenge -tutkimushankkeen välitulokset tarjoavat ensimmäisiä ratkaisuehdotuksia tieliikenteen automaation mahdollistamiseksi talviolosuhteissa. Alkutalven testaukset jatkuvat loka-marraskuussa, jolloin…

Tagit:
11loka

Liikenteestä hiiletöntä vuoteen 2045 – polkuja päästöttömään tulevaisuuteen

Liikenne- ja viestintäministeriön liikenteen ilmastopolitiikan työryhmä on koonnut kolme vaihtoehtoista skenaariota liikenteen päästöjen poistamiseksi. Yhtä yksinkertaista…

Tagit: , ,
05loka

Arktisen liikenteen innovaatiosessio: Uusia tuttavuuksia ja konkreettisia yhteistyöaskeleita

Fintrip-verkoston järjestämä Arktisen liikenteen innovaatiosessio kutsui viime viikolla yhteen arktisen liikenteen tekijöitä viranomaisten, tutkijoiden ja yritysten…

Tagit: , , ,

© 2014 Copyright Fintrip
Design and development: Nórr Design