”Tutkimustietoa liikenteen uusien palvelujen vaikutuksista tarvitaan lisää”

17/05/2016 / 0 kommenttia / Tagit : , ,
Liikenteen uudet palvelut
Liikenteeseen, liikkumiseen ja kuljettamiseen sekä näiden ohjaukseen ja hallintaan on vakiintumassa aivan uudenlaisia palveluita ja toimintatapoja.

Tässä esiselvityksessä liikennepalvelut ryhmiteltiin seitsemään palveluryhmään:
jakamispalvelut, liikkumisen, ajamisen ja kuljettamisen palvelut, informaatiopalvelut, liikenteen ohjauksen ja hallinnan palvelut, liikkumisen ohjauksen palvelut, suoriteperusteiset maksut sekä täydentävät etäpalvelut.

Tuore esiselvitys kokoaa tähän mennessä tuotetun tiedon liikenteen uusien palveluiden ympäristövaikutuksista. Tutkimusta aiheesta kaivataan kipeästi lisää, toteavat selvityksen tekijät.

Liikenteen uusien palvelujen ympäristövaikutuksia ei ole tähän mennessä tutkittu Suomessa, joten palvelujen ympäristöhyödyt ja -haitat ovat pitkälti oletusten ja arvioiden varassa. ”Oletus on, että liikenteen uudet palvelut edistävät esimerkiksi liikenteen energiankulutuksen vähenemistä ja ovat suotuisia ympäristön kannalta, mutta oletusten tueksi tarvitaan tutkimustietoa”, sanoo Liikenneviraston ympäristöasiantuntija Anne-Mari Haakana.

”Palvelujen vaikutuksia ympäristönäkökulmiin on tärkeää tutkia nyt, jotta voidaan edistää vaikutusten kannalta myönteistä kehitystä. Tutkiminen on tärkeää myös siksi, että ymmärretään palvelujen mahdollisia vähemmän suotuisia vaikutuksia ja pystytään reagoimaan niihin”, painottaa Haakana. ”Tarkoitus on, että liikenteen päästöt vähenevät ja liikenteen energiatehokkuus paranee uusien palvelujen myötä.”

Nyt valmistuneessa esiselvityksessä koottiin yhteen aiemmissa tutkimuksissa, selvityksissä ja kokeiluhankkeissa tuotettu tieto liikenteen uusien palveluiden ympäristövaikutuksista. Tavoitteena oli myös tunnistaa tutkimustarpeet kootun tiedon perusteella ja laatia suositukset lähitulevaisuudessa tarvittavasta arviointityöstä.

Uusien palveluiden avulla pyritään vaikuttamaan liikennejärjestelmän tuottavuuteen ja tehokkuuteen, edistämään liikenteen turvallisuutta ja asiakaslähtöisyyttä sekä luomaan uutta kansainvälistä liiketoimintaa.

Lue esiselvitys täältä.

Kirjoittanut: Outi Vartiainen
Kuva: Jari Tikka

Jaa

Facebook Twitter LinkedIn

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Uusimmat uutiset

// Kaikki
28elo

DigiPort-hanke kartoittaa digitalisaation hyötyjä satamien liiketoiminnalle – haussa projektitutkija

DigiPort on Euroopan aluekehitysrahaston rahoittama hanke, jonka tavoitteena on uudistaa satamien liiketoimintamahdollisuuksia digitalisaation ja avoimen tiedon avulla….

Tagit: , ,
15elo

GeoSolutions-hanke tähtää parempaan materiaalitehokkuuteen ja pienempään jätteiden määrään

Kaivos- ja liikenneinfran rakenteissa tarvitaan uusia ympäristöystävällisiä ja kestäviä materiaaleja ja rakenteellisia ratkaisuja sekä uusia energiatehokkaita…

Tagit:
19kesä

Suomi isännöi Euroopan suurinta liikenteen TKI-konferenssia vuonna 2020

Suomelle on myönnetty Euroopan merkittävimpiin kuuluvan Transport Research Arena (TRA) -konferenssin isännyys vuonna 2020. Tapahtuman odotetaan…

Tagit: , , , ,

© 2014 Copyright Fintrip
Design and development: Nórr Design