”Tutkimustiedolla on keskeinen rooli siinä, millaisiin tulevaisuuksiin varaudumme”

21/08/2017 / 1 kommentti / Tagit : ,
Eetu Pilli-Sihvola
Työ
Yksikönpäällikkö liikenteen uudet palvelut -yksikössä Liikenteen turvallisuusvirasto Trafissa
Ura
Eetu siirtyi vuonna 2014 Trafiin VTT:ltä tutkijan ja projektipäällikön tehtävistä. Vuonna 2015 hän oli lainassa Liikenne- ja viestintäministeriössä laatimassa liikenteen älykkään automaation edistämissuunnitelmaa.
Koulutus
Tietotekniikan DI 2010, Aalto-yliopisto. Koulutussuunta ohjelmistotekniikka.
Vapaa-aika
Vapaa-ajallaan Eetu juoksee ja ulkoilee mielellään. Kesäisin hän viihtyy golf-kentillä, ja vapaa-aikaa kuluu myös ajankohtaisten asioiden seuraamiseen sekä lukemiseen. ”Penkkiurheilukin on lähellä sydäntä, ja olympialaisten tai muiden arvokisojen aikaan kalenteri onkin aika täynnä”, Eetu kertoo. Puolisen vuotta sitten perheeseen syntynyt poika on myös tuonut uudenlaista laatuaikaa perhe-elämään.
Liikkuminen
Työmatkat Espoosta Leppävaran kautta Pasilaan Eetu kulkee lähes aina joukkoliikenteellä eli bussin ja lähijunan yhdistelmällä. Matka-aika on lähes sama omalla autolla tai julkisilla, joten Eetu käyttää työmatkansa mieluiten päivän lehden lukemiseen ratissa istumisen sijaan. ”Jos aikataulut vaativat oman auton käyttöä, jätän auton yleensä Leppävaaran liityntäpysäköintiin, josta on sitten helppo jatkaa matkaa muille asioille,” Eetu mainitsee.

Eetu Pilli-Sihvola toimii yksikönpäällikkönä liikenteen uudet palvelut -yksikössä Liikenteen turvallisuusvirasto Trafissa. Pilli-Sihvolan johtaman yksikön vastuulla ovat muun muassa Trafin tutkimus- ja kehittämishankkeet sekä liikenteen automaation ja älyliikenteen tehtävät.

”Saan työssäni seurata aitiopaikalta liikenteen ja liikkumisen isoja muutoksia ja pystyn vaikuttamaan siihen, miten Suomessa näitä muutoksia hyödynnämme”, Pilli-Sihvola kertoo. Hänen erikoisalaansa on älyliikenne ja erityisesti liikenteen automaatio, sekä näiden vaikutukset liikennejärjestelmään ja yhteiskuntaan.

”Vaativatkin pulmat aukenevat, kun porukalla pähkäillään”

Vantaalla syntynyt Pilli-Sihvola vietti lapsuutensa ja nuoruutensa Kymenlaaksossa silloisessa Valkealan kunnassa, Utin lentokentän kupeessa. Pääkaupunkiseudulle hän palasi yliopisto-opintojen pariin vuosituhannen vaihduttua.

Opintosuunnaksi Eetu valitsi tietotekniikan, vaikka matematiikka sekä kielet ja yhteiskunnalliset asiat kiinnostivat myös. ”Lukion jälkeen pohdin eri vaihtoehtoja, mutta ammatillisesta näkökulmasta tietotekniikka oli kuitenkin lopulta aika selvä ykkösvaihtoehto”, Eetu muistelee.

Pääaineenaan Eetu opiskeli ohjelmistojärjestelmiä ja sivuaineena liikenteen telematiikkaa. ”Omaksi kiusakseni kävin perusaineista eli matematiikasta ja fysiikasta laajan oppimäärän kurssit, mikä tarkoitti sitä, että funtsailin Fourier-analyyseja ja kummastelin kvanttimekaniikkaa matematiikan ja fysiikan perusopiskelijoiden kanssa”, Eetu kertoo.

Tuossa seurassa oma venymiskyky joutui ajoittain koetukselle. Toisaalta oli palkitsevaa huomata, että vaativatkin asiat aukenivat, kun niitä riittävästi pohti porukassa. ”Tästä havainnosta on ollut hyötyä myös tutkimusmaailmassa, kun eteen tulee ajoittain varsin kinkkisiä ongelmanasetteluja”, Eetu toteaa.

Tavoitteena tohtorin hattu, mutta tärkeintä on uuden oppiminen

Pilli-Sihvola valmistui vuonna 2010 Aalto-yliopistosta tietotekniikan diplomi-insinööriksi ohjelmistotekniikan koulutussuunnasta. Tällä hetkellä hän jatkaa opintojaan Aalto-yliopistossa töiden ohella. Tohtorin tutkintoon vaadittavista opintopisteistä kasassa on jo suurin osa. Tieteellisiä artikkeleitakin on uralla kertynyt jo useampia, mutta varsinainen väitöskirja on vielä aihioasteella.

”Opiskelussa minua on aina kiehtonut enemmän kiinnostavat kurssit ja uuden oppiminen kuin tutkinnot itsessään, joten väikkärin kanssa ei ole ollut tarve kiirehtiä. Toisaalta väitöskirjatasoinen yhteen aiheeseen porautuminen tieteellisesti riittävällä tasolla houkuttelee”, sanoo Eetu.

Päätöksenteon tueksi tarvitaan lisää tietoa

Pilli-Sihvola toteaa, että liikenteen ja liikkumisen tutkimus on nyt ehkä tarpeellisempaa kuin koskaan. Ala on muuttumassa nopeasti ja tarve päätöksentekoa tukevalle tiedolle kasvaa samaa tahtia.

”Esimerkiksi automaation vaikutuksista liikenteessä ei vielä tiedetä juuri mitään, vaan ennakointi on toistaiseksi pitkälti keskittynyt ilmiöiden yleistyksiin. Tarvitaan lisää dataa ja tietoa”, Pilli-Sihvola sanoo.

Hän muistuttaa, että liikenteen muutos on ihmisten käyttäytymisen muutosta, ja ihmisten käyttäytymisen ennakointi on tunnetusti erittäin haastavaa. Työsarkaa ja kääntämättömiä tutkimusaiheita siis riittää.

Tutkimus- ja kehittämishankkeet ovat myös Trafille tärkeitä. ”Tutkimustiedolla on keskeinen rooli siinä, millaisiin tulevaisuuksiin varaudumme ja millaisiin ennakoiviin toimenpiteisiin ryhdymme”, toteaa Pilli-Sihvola.

Kirjoittanut: Outi Vartiainen

Jaa

Facebook Twitter LinkedIn

1 kommentti

  1. veikko hintsanen

    Eetullekin se pakollinen kysymys; olet ollut tekemässä tutkimusta: ” Liikenne- ja viestintäministeriössä laatimassa liikenteen älykkään automaation edistämissuunnitelmaa. ” ja nyt

    Miten tutkimuksessa otettiin ja nyt otatte huomioon sen , että raskaan liikenteen maantieliikennevolyymeja tulee EU liikennestrategian mukaisesti siirtää raiteille ja vesille ?

    Tausta tälle kysymykselle on:

    Robotisaatio ja automaatio sen lisäksi, että uudet laivanrakennusmateriaalit ovat tosiasia, ne yhdessä mahdollistavat täysiin uudet tavaraliikenne virrat -kun kaikki laivat eivät pysähdykään rannikkosatamiin vaan jatkavat matkaansa sisävesille myös Suomessa ja ympärivuotiset liikennevirrat ilman pitkiä kuorma auto jonona mahdollistavat ja muuttavat Suomen ns. Suomi on saari – liikennestrategian Ruotsissa jo voimaan saatetun ”Nearest port is best port ” malliin .

    Tämäkin malli tulisi ottaa mukaan valtiollisiin tutkimuksiin. Vielä sitä ei ole tehty.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Uusimmat

// Kaikki
08marras

”Digitalisaation hyödyt eivät toteudu ilman avaraa näkökulmaa”

Jouni Lappalainen on erikoistunut merenkulun turvallisuuteen, ja on perehtynyt aiheeseen niin tutkijan kuin virkamiehenkin ominaisuudessa. Merenkulun…

Tagit: , ,
11syys

”Kokonaisuuksien ymmärtäminen on entistä tärkeämpää”

Nils-Olof (Olle) Nylund työskentelee VTT:llä liikenteen energiankäytön tutkimusprofessorina. Nylundin erikoisalaa liikennetutkimuksen parissa on ajoneuvo- ja polttoainetekniikka….

Tagit: ,
21elo

”Tutkimustiedolla on keskeinen rooli siinä, millaisiin tulevaisuuksiin varaudumme”

Eetu Pilli-Sihvola toimii yksikönpäällikkönä liikenteen uudet palvelut -yksikössä Liikenteen turvallisuusvirasto Trafissa. Pilli-Sihvolan johtaman yksikön vastuulla ovat…

Tagit: ,

© 2014 Copyright Fintrip
Design and development: Nórr Design