”Tulevaisuuden visioissa inhimillisiä tekijöitä ei saa unohtaa”

14/02/2018 / 0 kommenttia / Tagit : , ,
Janne Saarikoski
Työ
Projektitutkija, DigiPort-hanke, Merikotka-tutkimuskeskus
Ura
Saarikoski on toiminut yli 10 vuoden ajan kuljettajakoulutuksen parissa liikenneopettajana ja alan kehittämistehtävissä, sekä kevyissä että raskaissa ajoneuvoluokissa. Tätä ennen hän työskenteli mm. autokaupan alalla.
Koulutus
KTM; DI; autoalan perustutkinto; liikenneopettajan tutkinto; liiketalouden amk-tutkinto
Vapaa-aika
Janne pyrkii liikkumaan ja olemaan ulkona mahdollisimman paljon, koko perheen voimin. Kesäisin se onnistuu parhaiten mökillä ja kaupungissa juoksulenkkien avulla. ”Seuraan myös intohimoisesti ratamoottoripyöräilyn MotoGP-sarjaa sekä KTP-Basketin otteita korisliigassa”, Janne sanoo.
Liikkuminen
Janne kertoo istuneensa erilaisissa ja erikokoisissa autoissa liiankin paljon, ja kulkee sen vuoksi nykyään asiointi- ja työmatkat mieluiten lihasvoimalla. Kotkan pyöräilyverkon kuntoa hän seuraa työmatkapyöräillessä, joten julkisia tulee käytettyä vähän.

”Pari polttomoottoriautoa löytyy tallista, mutta ne voisi kyllä vaihtaa yhteen hyvään vaihtoehtoisia energianlähteitä käyttävään. Kesäisin moottoripyörä, mielellään Ducati-merkkinen, tarjoaa parhaat kyydit.”

Janne Saarikoski työskentelee projektitutkijana Meriturvallisuuden ja -liikenteen tutkimuskeskus Merikotkassa. Saarikosken työnsarka on satamien digitalisaatiota kartoittava DigiPort-hanke.

Satamat ovat liikennejärjestelmän solmukohtia ja siten tärkeitä koko yhteiskunnan kannalta. Satamissa Saarikoskea kiehtovat monet seikat. ”On mielenkiintoista olla mukana edistämässä satamien digitalisoitumista, kun sekä maa- että meriliikenteessä on päällä kova digi-innostus”, Janne sanoo. ”Satamatoiminnoissa vetävät puoleensa myös kansainvälinen ilmapiiri sekä teknisyys, suuret koneet ja laitteet.”

Ihmisaivoja tarvitaan liikenteessä vielä pitkään

Uteliaisuus ja kiinnostuneisuus uusista, vaikeasti käsitettävistä asioista motivoivat Saarikoskea tutkijan työssä. ”Mahtavaa on, että oma ymmärrys tutkittavasta aiheesta ja ympäröivästä maailmasta syventyy joka päivä,” Janne kuvailee.

Janne kokee liikennetutkimuksen merkitykselliseksi, koska sen kautta on mahdollista kehittää arkipäiväisen liikkumisen turvallisuutta ja ympäristöystävällisyyttä. Jannen erikoisalaa liikennetutkimuksen parissa on liikennejärjestelmän turvallisuus ja ekotehokkuus.

Seuraavaksi hän tähtää meriliikenteen ja satamatoimintojen osaajaksi. ”Pitkän aikavälin tavoitteenani on olla liikenneympäristön ja kaikkien eri kulkutapojen muodostaman kokonaisuuden syvällinen ymmärtäjä ja kehittäjä,” Janne sanoo.

Tulevaisuudessa Janne näkee vahvana jatkuvana trendinä kaikkien liikennemuotojen älyllistymisen ja digitalisoitumisen. Hänen mielestään tulevaisuudessa kannattaa kiinnittää enemmän huomiota myös inhimillisiin tekijöihin. ”On pohdittava, miten teknologioita eri kulkumuodoissa käytetään ja osataan oikeasti käyttää, ja käytetäänkö niitä tarkoituksellisesti väärin? AI eli tekoäly yksin liikenneturvallisuuden takaajana on vielä kaukainen haave, ja siihen asti tarvitsemme IA:ta eli ihmisaivoja”, Janne sanoo.

Monien vaiheiden kautta meren äärelle

Saarikoski on syntyisin Helsingin Lauttasaaresta ja asuu nykyään Kotkassa, jonne muutti kymmenen vuotta sitten. ”Kotka on mahtava meri- ja satamakaupunki upeine puistoineen,” hän kehuu kotikaupunkiaan.

Polveileva opintopolku vei aikoinaan Saarikosken Kirkkonummelle, Espooseen, Hämeenlinnaan ja Lappeenrantaan, kun kiinnostavia aloja löytyi niin kauppatieteiden kuin liikenteenkin parista.

”Hain heti lukion jälkeen Kauppakorkeaan, mutta nuoren miehen lukulaiskuus ja armeijaan lähtö muuttivat suunnitelmia. Sittemmin olen ajautunut opiskelemaan uusia kiinnostavia aiheita ilman tarkkaa tiekarttaa”, Janne kertoo. Hän on valmistunut muun muassa kauppatieteiden maisteriksi ja tuotantotalouden diplomi-insinööriksi. Haaveissa on myös liikenteeseen liittyvä väitöskirjatutkimus.

”Tulevaisuudessa on varmasti erityistä kysyntää dataan ja teknologioihin sekä käytettävyyteen ja palvelumuotoiluun liittyvälle osaamiselle”, Janne vinkkaa omaa opintosuuntaansa pohtiville. ”Ihmiset ja tavarat liikkuvat jatkossakin, joten töitä liikennealalla kyllä riittää!”

Kirjoittanut: Outi Vartiainen

Jaa

Facebook Twitter LinkedIn

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Uusimmat

// Kaikki
30touko

”Nautin, kun saan tehdä konkreettista työtä arktisen alueen paremman huomisen eteen”

Johanna Ekman toimii projektipäällikkönä Ilmatieteen laitoksen Arktisessa avaruuskeskuksessa. Ekmanin vastuulla on meteorologisen yhteistyön prioriteetti Suomen puheenjohtajuuskaudella…

Tagit: , ,
14helmi

”Tulevaisuuden visioissa inhimillisiä tekijöitä ei saa unohtaa”

Janne Saarikoski työskentelee projektitutkijana Meriturvallisuuden ja -liikenteen tutkimuskeskus Merikotkassa. Saarikosken työnsarka on satamien digitalisaatiota kartoittava DigiPort-hanke….

Tagit: , ,
21joulu

”Tekoäly ja ajokaluston hallinta ovat tulevaisuuden teemoja”

Risto Kulmala työskentelee Liikennevirastossa johtavana ITS-asiantuntijana älyliikenteen kansainvälisissä tehtävissä. Keskeisenä teemana Kulmalan työssä on erityisesti keskustelevien…

Tagit: , ,

© 2014 Copyright Fintrip
Design and development: Nórr Design