”Tieto on polttoainetta nykytekemiseen”

16/06/2016 / 1 kommentti / Tagit :
Sanna Sonninen
Työ
Liikenteen tieto-osaston päällikkö ja t&k-prosessin omistaja, Trafi
Ura
Työuransa alussa Sanna Sonninen työskenteli Nesteellä ja Finnlinesilla perämiehenä. Sen jälkeen vuorossa oli tutkijan töitä VTT:llä ja kehittämispäällikön tehtäviä merenkulkulaitoksella. Trafissa Sanna on työskennellyt erinäisissä johtotehtävissä siitä asti, kun virasto perustettiin vuonna 2010. Trafissa hän on päässyt tekemään töitä kaikkien liikennemuotojen parissa.
Koulutus
Merikapteeni. Valmistuu meritekniikan diplomi-insinööriksi lähitulevaisuudessa Otaniemestä Aalto-yliopistosta.
Vapaa-aika ja liikkuminen
Vapaa-ajallaan Sanna kuntoilee juoksulenkkien ja salilla käymisen merkeissä. Lisäksi hän viettää aikaa Heinolassa omalla mökillään, joka on rakas hengähdyspaikka. Mökille kulkiessaan Sanna autoilee, mutta muuten hän on vannoutunut julkisten käyttäjä. ”Junassa voi hyvin tehdä töitä ja matka etenee koko ajan, autossa aika menee hukkaan!”

Sanna Sonninen työskentelee Trafissa liikenteen tieto-osaston päällikkönä ja tutkimus- ja kehitys-prosessin omistajana.

Olennainen osa Sannan työtä on tehdä linjauksia sen suhteen, mitä Trafissa tutkitaan. Tärkeitä ja ajankohtaisia aiheita olisi niin paljon, että priorisointi on välttämätöntä. Tutkimussalkun hallinnoinnin tueksi Sanna käy keskustelua Trafin kaikkien osastopäälliköiden ja liikennemuotojohtajien kanssa saadakseen kattavan kuvan siitä, millainen tutkimus tukee parhaiten Trafin tekemistä ja tavoitteita.

Sanna toteaakin, että viranomaisen on hyvä tukea esimerkiksi yliopistoissa tehtävää perustutkimusta, mutta erityisen tärkeää kehittää on liikenteen viranomaisen pelikenttätoimintaa.
”Trafin tutkimussalkku sisältää pääasiassa hankkeita, joiden avulla voimme sekä parantaa ja uudistaa viranomaistoimintaamme että tunnistaa ja toteuttaa liikennejärjestelmän kehitystarpeita laajemmin”, Sanna Sonninen kertoo.

Meriltä tutkimusmaailmaan

Vironlahdelta lähtöisin oleva Sanna on asunut Helsingissä parikymmentä vuotta. Lukion jälkeen merenkulkuopinnot olivat luonteva valinta Sannalle, joka on aina tuntenut meren läheiseksi. Myös laivat ja niiden toiminta kiinnostivat. ”Opiskelin merikapteeniksi Kotkassa ja aikomukseni oli sitten myöhemmin opiskella ’oikea ammatti’, Sanna nauraa. Nyt hän on työn ohessa opiskellut meritekniikan diplomi-insinööriksi.

Uransa alussa Sanna työskenteli perämiehenä ja siirtyi sitten VTT:lle merenkulun tutkijaksi. Sukellus laivalta tutkimusmaailmaan sai Sannan huomaamaan, miten valtava kuilu tutkimuksen ja käytännön tekemisen välillä on. ”Laivalla huomasi kouriintuntuvasti, miten jokin toimi tai ei toiminut. Tutkimusmaailmassa ollaan usein kaukana käytännöstä ja tulosten hyödynnettävyys käytännössä on vähäistä.”

Tutkimusta tekemisen tueksi

Tieto-osaston päällikkönä Sanna Sonninen korostaa tiedon merkitystä tekemisen pohjana. ”Tämän hetken kuumat trendit, kuten vaikka digitalisaatio, automaatio, MaaS ja norminpurku, tarvitsevat kaikki taustalleen luotettavaa tietoa. Meidän täytyy tietää, mitä olemme tekemässä”, Sanna painottaa. ”On tärkeää, että viranomainen voi uudistaa toimintaansa tutkittuun tietoon perustuen. Siksi tulee panostaa esimerkiksi tutkimukseen, joka helpottaa lainsäädännön toimeenpanoa ja tukee luotettavien  vaikutusarviointien tekemistä.”

Tulevaisuudessa tiedon hyödyntäminen ja tiedon saattaminen hyödynnettävään muotoon korostuvat entisestään. ”Laadukkaan tiedon tarjoaminen yhteiskunnalle ja tiedon aito hyödyntäminen jokapäiväisessä työssä ovat avainasioita tulevaisuudessa. Trafi on tässä kehityksessä mukana ja tarjoaa tietoja yksityishenkilöiden, yritysten ja viranomaisten käyttöön”, kertoo Sonninen.

Kirjoittanut: Outi Vartiainen

Jaa

Facebook Twitter LinkedIn

1 kommentti

  1. veikko hintsann

    Hienoa.

    Voitko kertoa miksi TRAFI/liikennevirasto/LVM eivät tuota uutta analyysi, vertailu tietoa vuoden 2011 EU liikennestrategia toteuttamisen vaihtoehdoista. Kuten mitä käytännön vaihtoehtoja ja mitä maksaa siirtää maantie liikennettä sisävesiliikenteeseen koko järvi Suomen alueella . Mitä se vaikuttaisi liiikenteen päästöihin ja liikenteen ulkoisiin kustannuksiin. Miten monta maantieliikenneonnettomuutta voitaisiin välttää kun puolet nykyisestä rekkaliikenteestä olisi vesillä ja raiteilla.?

    Esim vuoden 2010 jälkeen liikennevirasto(liikenne infran kehittämisvastuu) ei ole tuottanut vielä yhtään sisävesiliikenne vertailua kyseisen EU liikennestrategia tavoitteen saavuttamiseksi.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Uusimmat

// Kaikki
15kesä

”Liikenteen automatisointiin tarvitaan pitkäjänteisyyttä ja rahoitusta”

Rauno Heikkilä toimii professorina ja tutkimusyksikön johtajana Oulun yliopiston Teknillisessä tiedekunnassa Rakenteet ja rakentamisteknologia -tutkimusyksikössä. Parasta…

Tagit: , , ,
27huhti

”Liikenteen murros ja kestävä kehitys tarvitsevat tutkimusta tuekseen”

Alina Koskela työskentelee Liikennevirastossa projektipäällikkönä Aurora-hankkeessa, jossa rakennetaan valtatie 21:n yhteyteen arktista älyliikenteen testausekosysteemiä. ”Mielenkiintoisinta työssäni…

Tagit: , , ,
05huhti

”Kestävä liikenne on Suomen tilaisuus marssia maailman eturiviin”

Arto O. Salonen johtaa tutkimushanketta, jossa selvitetään uudenlaisten liikkumispalveluiden mahdollisuuksia. ”Ihmisten liikkumistarpeet täytyy pystyä turvaamaan vähemmällä…

Tagit: , , ,

© 2014 Copyright Fintrip
Design and development: Nórr Design