”Teemme työtä tulevien sukupolvien elinolojen hyväksi”

27/06/2018 / 0 kommenttia / Tagit : , , ,
Arto Hovi
Työ
Ympäristö- ja kiinteistöyksikön päällikkö, Liikennevirasto
Ura
Aiemmin urallaan Hovi on toiminut tutkijana Joensuun yliopistossa, tarkastajana Pohjois-Karjalan lääninhallituksessa, ympäristönsuojelupäällikkönä Kouvolan seudun kuntayhtymässä, ympäristöpäällikkönä ja ympäristöyksikön päällikkönä Ratahallintokeskuksessa, sekä yksikön päällikkönä Liikennevirastossa.
Koulutus
Maantiede, biologia (FM)
Vapaa-aika
"Vapaa-ajallani valokuvaan erityisesti maisemia, mutta kaikki luontoon liittyvä maisemasta makrokuvaukseen kiinnostaa! Valokuvaaminen on loputon oppimisprosessi”, Arto sanoo.
Liikennevälineet
Pääosin Arto liikkuu metrolla, junalla ja bussilla, ja toisinaan omalla autolla. Myös polkupyörä on käytössä.

Arto Hovi on ympäristö- ja kiinteistöyksikön päällikkö Liikennevirastossa. Hovin työn keskiössä on ympäristönäkökulman juurruttaminen osaksi jokapäiväistä toimintaa, niin virastossa kuin laajemminkin yhteiskunnassa.

Hovin työpäivä voi alkaa esimerkiksi tulostavoiteneuvottelulla liikenne- ja viestintäministeriössä ja jatkua ilmastonmuutoksen hillintää koskevalla Skype-ideointipalaverilla Norjan ja Ruotsin sisarvirastojen asiantuntijoiden kanssa. Perusväylänpidon ympäristöasiat täyttävät kuitenkin suurimman osan työpäivästä.

Työ tarjoaa näköalan kansainvälisiin, kansallisiin ja virastotasoisiin kehittämiskohtiin. Ilmastonmuutoksen hillintä ja siihen sopeutuminen on läpileikkaava teema Hovin työssä.

”On hienoa viedä ympäristötyötä konkreettisesti osaksi väylänpidon prosesseja”, Arto sanoo.


Ilmastonmuutoksen hillintää väylänpidon keinoin

Hovin ominta alaa liikennetutkimuksessa on väylänpitoon liittyvä ympäristötutkimus. Erityisen syvällisesti hän on perehtynyt ilmastonmuutokseen sopeutumiseen ja ilmastonmuutoksen hillintään liittyvään LCA-tutkimukseen, sekä sen soveltamiseen käytännön väylänpidon kehittämiseen. LCA- eli Life Cycle Assessment -tutkimus on tuotteen tai palvelun elinkaaren ympäristövaikutuksien tutkimista.

”Opiskelujen jälkeen minua kiinnosti erityisesti käytännön työ ympäristön hyväksi: olin vielä melko idealisti ja uskoin, että asioita saa edistettyä nopeastikin. Sittemmin olen kyllä huomannut, että tämä työ on pitkäjänteistä ja tulokset näkyvät yleensä vasta pitkän ajan kuluessa”, Arto sanoo.

Hovi on lähtöisin Lappeenrannasta. Hän opiskeli biologiaa ja maantietoa, ja aloitti työuransa tutkijana Joensuun yliopistossa.

 

Yhteistyöllä ilmastotavoitteeseen

Samalla kun liikenteen merkitys yhteiskunnassa kasvaa, kasvavat myös siihen liittyvät haasteet. ”Palveluistuvan yhteiskunnan ja liikenteen toimijoiden täytyy löytää keinot liikenteen kasvun hillintään ja samalla taittaa päästöjen kasvu”, Hovi toteaa.

”Liikenteen kasvihuonekaasupäästöjen vähentämistavoite on erittäin haastava, ja se pakottaa kaikki toimijat yhteistyöhön ja yhteiseen ponnistukseen: teemme työtä tulevien sukupolvien elinolojen hyväksi.”

 

Jaa

Facebook Twitter LinkedIn

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Uusimmat

// Kaikki
27kesä

”Teemme työtä tulevien sukupolvien elinolojen hyväksi”

Arto Hovi on ympäristö- ja kiinteistöyksikön päällikkö Liikennevirastossa. Hovin työn keskiössä on ympäristönäkökulman juurruttaminen osaksi jokapäiväistä…

Tagit: , , ,
30touko

”Nautin, kun saan tehdä konkreettista työtä arktisen alueen paremman huomisen eteen”

Johanna Ekman toimii projektipäällikkönä Ilmatieteen laitoksen Arktisessa avaruuskeskuksessa. Ekmanin vastuulla on meteorologisen yhteistyön prioriteetti Suomen puheenjohtajuuskaudella…

Tagit: , ,
14helmi

”Tulevaisuuden visioissa inhimillisiä tekijöitä ei saa unohtaa”

Janne Saarikoski työskentelee projektitutkijana Meriturvallisuuden ja -liikenteen tutkimuskeskus Merikotkassa. Saarikosken työnsarka on satamien digitalisaatiota kartoittava DigiPort-hanke….

Tagit: , ,

© 2014 Copyright Fintrip
Design and development: Nórr Design