Tarkkaamattomuus moninkertaistaa onnettomuuteen joutumisen riskin

05/06/2017 / 0 kommenttia / Tagit : , , ,

Tarkkaamattomuus tieliikenteessä on nouseva liikenneturvallisuusongelma. Euroopan komissio on arvioinut, että Euroopan teillä tapahtuvissa liikenneonnettomuuksissa 10–30 prosentissa tarkkaamattomuus on yhtenä riskitekijänä. Yhdysvalloissa jo 10 prosenttia kaikista kuolonkolareista on tarkkaamattomuusonnettomuuksia.

Tarkkaamattomuus tarkoittaa huomion kiinnittymistä pois ajotehtävästä

Kuljettajan keskeisin tehtävä on ajoneuvon turvallinen kuljettaminen. Tarkkaamattomuus tarkoittaa huomion kiinnittymistä pois tästä tehtävästä. Tyypillisesti vaikutuskanavia on kolme: katse on poissa liikenteestä, käsi on irti auton hallintalaitteista tai keskittyminen on jossain muualla kuin ajotilanteessa.

Katseen poistuminen liikennetilanteesta on riskialtteinta

Liikenteessä asiat tapahtuvat nopealla tempolla. Liikennetilanteen äkillinen muutos jää rekisteröimättä katseen ollessa pois liikenteestä. Moni keskittyy ajon aikana usein esimerkiksi kännykän näyttöön. Arkinen tapa jatkuu päivästä, kuukaudesta, vuodesta toiseen. Toiminnastaan ei saa palautetta ja kuljettaja kuvittelee kykenevänsä siihen ongelmitta. Palaute tulee käytännössä vasta silloin, kun edessä oleva tekee äkkijarrutuksen ja itse ei ehdikään mukaan tilanteeseen. Tekstaajan peräänajoriski on noin kuusinkertainen normaaliin häiriöttömään ajamiseen verrattuna.

Aivotutkijoiden mukaan aivot eivät multitaskaa vaan todellisuudessa siirtelevät tarkkaavaisuutta kahden tehtävän välillä. Kun tehdään samanaikaisesti kahta kognitiivisesti vaativaa tehtävää, joko toisen tai molempien suoritus häiriintyy. Liikenteen havainnointi kärsii ja äkkitilanteissa reaktio viivästyy. Korjausliikkeet tehdään usein väärään suuntaan, koska keskittyminen on ollut muualla kuin liikenteessä.

Aitojen liikennetilanteiden analysointi on hedelmällisintä

Tarkkaamattomuuden vaikutusta kuljettajaan voidaan tutkia koetilanteissa esimerkiksi ajoradalla tai ajosimulaattorissa. Lähimmäksi totuutta päästään niin sanotun Naturalistic Driving Studyn avulla. Vapaaehtoisen koekuljettajajoukon autoihin asennetaan kameroita, kiihtyvyysantureita ja paikannuslaitteita. Heidän ajamistaan seurataan kuukausien tai jopa vuosien ajan. Kuljettajien todellista käyttäytymistä ajon aikana seurataan aidoissa liikennetilanteissa. He joutuvat koeaikana läheltä piti -tilanteisiin ja kolareihin. Tilanteet voidaan jälkikäteen purkaa videoilta ja selvittää hyvin tarkkaan tekijöitä, jotka ovat myötävaikuttaneet onnettomuustilanteen kehittymiseen.

Riskitaso on keskimäärin kaksinkertainen normaaliajamiseen verrattuna

Onnettomuuteen joutumisen riski verrattuna normaaliajamiseen vaihtelee eri tutkimuksissa. Uusimmat tutkimukset raportoivat kaksin- tai kolminkertaisesta keskimääräisestä riskitasosta. Toimintojen riskitasoissa on eroja. Tekstaamisen riskitaso on kuusinkertainen, puhelimen ajonaikainen kurotteleminen ja etsiminen autosta nostavat riskin viisinkertaiseksi. Puhelimeen puhuminen ilman handsfree-laitetta nostaa riskin kaksinkertaiseksi.

Sosiaalisten normien vahvistaminen ja turvatekniikka avuksi

Monelle asioiden hoitaminen ajon aikana on muodostunut jo tavaksi. Psykologien mukaan tavan murtaminen on vaikeampaa. Sosiaalisten normien vahvistaminen kampanjoilla ja valvonnalla on yksi keino vaikuttaa. Monessa maassa tarkkaamattomuudesta annetaan yhä kovempia sakkoja ja virhepistejärjestelmässä enemmän virhepisteitä. Syynä tiukentuneisiin sanktioihin on maissa tapahtunut onnettomuuksien määrän kasvu, jota yritetään suitsia.

 

Käyttäytymisen muutos on avainasemassa onnettomuuksien ehkäisyssä. Kampanjassaan ”Kun ajat, aja” Liikenneturva kehottaakin kuljettajia keskittymään ajamiseen.

Autojen järjestelmät voivat tulevaisuudessa varoittaa katseen poistumisesta liikennetilanteesta liian pitkäksi ajaksi. Autojen kehittyvä turvatekniikka tuo tutkien ja kameroiden avulla autoon ylimääräisiä ”silmiä”. Yhdistettynä automaattiseen hätäjarrutukseen voidaan ennaltaehkäistä monta inhimillisen virheen aiheuttamaa onnettomuustilannetta.

Kirjoittanut: Petri Jääskeläinen, Liikenneturva
Kuva: John Cygnus

Jaa

Facebook Twitter LinkedIn

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Uusimmat kirjoitukset

// Kaikki
05kesä

Tarkkaamattomuus moninkertaistaa onnettomuuteen joutumisen riskin

Tarkkaamattomuus tieliikenteessä on nouseva liikenneturvallisuusongelma. Euroopan komissio on arvioinut, että Euroopan teillä tapahtuvissa liikenneonnettomuuksissa 10–30 prosentissa…

Tagit: , , ,
10touko

Liikenneturvallisuus tilapäisten liikennejärjestelyjen yhteydessä vaatii suunnittelua

Työmaiden yhteydessä liikenneturvallisuus voi vaarantua, jos asiaan ei kiinnitetä huomiota tilapäisiä liikennejärjestelyjä suunniteltaessa. Tuomo Saarinen Espoon…

Tagit: ,
19huhti

Turvallinen liikenne 2025 – liikenneturvallisuustutkimusta maalla ja merellä

Turvallinen liikenne 2025 on tutkimusyhteistyöhanke, jossa tehdään monitieteistä liikenneturvallisuustutkimusta tie- ja rautatieliikenteen sekä merenkulun alalla. Hanke…

Tagit: ,

© 2014 Copyright Fintrip
Design and development: Nórr Design