”Suomi tarvitsee radikaaleja uudistuksia”

18/11/2015 / 0 kommenttia / Tagit : ,
Jukka Lintusaari
Työ
Projektipäällikkö Tampereen yliopiston Informaatiotieteiden yksikössä.
Ura
Ennen nykyistä tehtäväänsä Lintusaari työskenteli yli 25 vuotta Nokian palveluksessa. Tehtävät sijoittuivat myynnin, tuotekehityksen ja tutkimuksen välimaastoon. Lintusaari toimi sekä asiantuntijatiimin johdossa että liiketoimintavastuussa, ja myös pääkonttorin tukitehtävissä ja kentällä asiakasvastuussa. Pääosin Lintusaari on työskennellyt Helsingissä, ja lisäksi suuri osa ajasta kului matkustaessa erityisesti Aasiassa. Lintusaari myös asui muutaman vuoden Japanissa.
Koulutus
Diplomi-insinööri Tampereen teknillisestä yliopistosta. Lisäosaamista johtamisessa ja systeemisissä ratkaisuissa karttui Nokian koulutusohjelmista.
Kulkutottumukset
Joukkoliikenne, kävely ja polkupyörä täyttävät arkisen liikkumisen tarpeet. Helsingin matkoja Lintusaari tekee melko usein ja ne taittuvat miltei aina junalla. Harrastuksen myötä Jukka kulkee myös moottoripyörällä vapaa-ajallaan. Aikoinaan hän teki paljon lentomatkoja ja nauttikin niistä, mutta toisaalta lentäminen oli myös kuluttavaa. Nykyään lentomatkoja tulee tehtyä enää harvakseltaan.
Vapaa-aika
Jukka nauttii vapaa-ajallaan puuhastelusta perheen parissa. Tyttärentyttären myötä mummolan laittaminen kaikkine puuhineen on palkitsevaa. Myös Harley Davidsonin parissa mies viettää paljon aikaa – ajamisen lisäksi hän on mukana kahden moottoripyöräkerhon hallinnossa. Tampereen keskustaan muuton jälkeen on riittänyt aikaa ja voimia myös laittaa kuntoon vanhaa sukumökkiä, joka täyttää ”puuhastelun” tarpeet omakotiasumisen jälkeen. “Ulkoilua ja urheilua saisi harrastaa enemmänkin. Amatöörilaskettelu on liikkumismuoto, joka eniten vie ulkoilmaan,” Jukka kertoo.

Jukka Lintusaari työskentelee Tampereen yliopiston Informaatiotieteiden yksikössä projektipäällikkönä. Lintusaaren vastuualueena on kehittää älykkään liikkumisen tietoteknisiä ratkaisuja. Hänen kokemuksensa ja taustansa on mobiiliteollisuudessa, ja näin hän etsiikin liiketoimintalähtöisiä ratkaisuja tutkimuksen ohjaamisessa.

Verkottuminen ja vaikuttaminen innostavat

Parasta Lintusaaren työssä on toiminnan ja teknisten ratkaisujen kehittäminen vahvan verkottumisen avulla, sekä mallin ja kokemuksen hakeminen erilaisista tutkimus- ja liiketoimintaryhmistä.

Myös vaikuttamisen mahdollisuus motivoi. “Yliopiston yksi päätavoitteista on yhteiskunnallinen vaikuttavuus, ja mielestäni älykkäät uudet liikkumismuodot, ratkaisut ja toimintamallit toteuttavat sitä parhaimmillaan,” toteaa Lintusaari.

Lintusaari myös pyrkii oppimaan asioista puhumalla alan tapahtumissa. “Julkinen esitys pakottaa jäsentämään omia ajatuksiaan selkeään formaattiin, ja yleisön esittämät kysymykset ovat parasta raaka-ainetta omien konseptien kehittämiseen,” Lintusaari kuvailee.

Insinöörin koulutus antaa pohjan myös luovuudelle

Lintusaari on kotoisin Lempäälästä Pirkanmaalta ja kävi koulunsa Tampereella. Lukioiässä mies punnitsi pitkään ekonomin uran ja insinööriuran välillä, ja pohti myös kummankin tutkinnon suorittamista. Lintusaari päätyi kuitenkin insinöörin uraan, vaikka jo silloin tavoittelikin etupäässä kaupallisia ja asiakaslähtöisiä tehtäviä.

“Uskoin insinöörin koulutuksen antavan valmiuksia loogiseen ongelmanratkaisuun ja uuden luomiseen, ja olen ollut valintaani hyvin tyytyväinen,” Lintusaari sanoo.

Lintusaari on pohtinut toisinaan myös väitöskirjan tekoa, mutta palkitsevat käytännön tehtävät ovat toistaiseksi vieneet mukanaan.

Keskiössä systeemiset ratkaisut

Lintusaaren erikoisalaa liikennetutkimuksen parissa ovat älykkään liikkumisen systeemiset ratkaisut. “Tavoitteenani on löytää rakennuspalikoita älyliikenteen ekosysteemin vahvistamiseen, tai pikemminkin sen luomiseen”, Lintusaari kertoo.

Lintusaari on työskennellyt pitkään systeemien parissa. “Asioiden, ratkaisujen ja esimerkiksi ihmisten käyttäytymisen kokonaisuus on monimutkainen verkosto, josta loppujen lopuksi syntyy uusia disruptiivisia kokonaisuuksia”, Lintusaari kuvailee.

Yliopiston monialaisuuden myötä Lintusaari pyrkii myös tuomaan uusia tutkimusryhmiä älyliikenteen kehityksen pariin. “Poikkitieteellisyydellä ja uusien tutkimusalueiden ‘törmäyttämisellä’ on ainakin perinteisesti saatu paljon uusia innovaatioita aikaan,” Lintusaari sanoo.

Tutkimusta liiketoiminnallisesta näkökulmasta

Lintusaari saa tutkimukseen motivaatiota uusista systeemisistä ratkaisuista ja tavoitteista luoda täysin uutta liiketoiminnan, teknologian ja yhteiskunnan tarpeisiin. Lintusaari ei pidä itseään tutkijana, vaan pikemminkin tutkimukselle liiketoiminnallista ulottuvuutta antavana resurssina.

“Nykyisessä taloudellisessa tilanteessa ja yhteiskunnan pakkomurroksen edessä meidän täytyy kehittää täysin uusia ratkaisuja liikenteeseenkin. Monet teknologiset ratkaisut olisivat jo valmiina, joten tämä on ennen kaikkea humanistinen haaste,” Lintusaari sanoo.

“Pysähtyneisyys voi johtaa näivettymiseen”

Tämän hetken Suomea vaivaa Lintusaaren mukaan pysähtyneisyys. Tehokas yhteiskunta ja tehokas liikennekoneisto ovat rapautumassa sekä teknisesti että toimintamallien kannalta. Lintusaaren mielestä asioiden edistäminen ”juustohöylällä” ja pienin uudistuksin ei enää riitä, vaan kehitys vaatii hyvinkin radikaaleja kehitysmuotoja.

“Radikaalit uudistukset eivät koskaan etene tyylipuhtaasti vaan nykien, ja välillä tulee väistämättä ylilyöntejä. Tällaiseen kehitykseen emme viime vuosikymmeninä ole tottuneet. Olemme hyvin varovaisia ja suojelemme asioiden nykytilaa,“ Lintusaari toteaa. “Tällä asenteella ja kulttuurilla emme yksinkertaisesti uudistu riittävän nopeasti, ja uhkana on erittäin nopea näivettyminen.”

Kirjoittanut: Outi Vartiainen

Jaa

Facebook Twitter LinkedIn

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Uusimmat

// Kaikki
08marras

”Digitalisaation hyödyt eivät toteudu ilman avaraa näkökulmaa”

Jouni Lappalainen on erikoistunut merenkulun turvallisuuteen, ja on perehtynyt aiheeseen niin tutkijan kuin virkamiehenkin ominaisuudessa. Merenkulun…

Tagit: , ,
11syys

”Kokonaisuuksien ymmärtäminen on entistä tärkeämpää”

Nils-Olof (Olle) Nylund työskentelee VTT:llä liikenteen energiankäytön tutkimusprofessorina. Nylundin erikoisalaa liikennetutkimuksen parissa on ajoneuvo- ja polttoainetekniikka….

Tagit: ,
21elo

”Tutkimustiedolla on keskeinen rooli siinä, millaisiin tulevaisuuksiin varaudumme”

Eetu Pilli-Sihvola toimii yksikönpäällikkönä liikenteen uudet palvelut -yksikössä Liikenteen turvallisuusvirasto Trafissa. Pilli-Sihvolan johtaman yksikön vastuulla ovat…

Tagit: ,

© 2014 Copyright Fintrip
Design and development: Nórr Design