”Suomesta eturivin ratkaisuja liikkumiseen ja kuljettamiseen”

03/08/2015 / 0 kommenttia / Tagit : ,
Sakari Kajander
Työ
Yksikön päällikkö ja erikoistutkija merenkulkualan koulutus- ja tutkimuskeskuksessa, joka on osa Turun yliopiston Brahea-keskusta. Työ koostuu monipuolisista tehtävistä tutkimushankkeiden parissa.
Ura
Ennen merenkulun tutkimustöitä Kajander työskenteli valmistavan teollisuuden ja panimoteollisuuden yrityksissä.
Koulutus
Tuotantotalouden diplomi-insinööri. Opinnoissa painottui logistiikka, ja lisäksi niihin kuului muun muassa energiatekniikkaa. Lisäksi Kajander on suorittanut laivameklariopinnot.
Vapaa-aika
Sakari viettää paljon aikaa mökkeillen Päijänteen vesistön rannalla. Nyt kesällä ajankohtaisia hankkeita ovat metsäpuutarha ja vanhan kivilaiturin remontointi.

Sakari Kajander toimii erikoistutkijana merenkulkualan koulutus- ja tutkimuskeskuksessa, joka on osa Turun yliopiston Brahea-keskusta. Kajanderin työnkuvaan kuuluvat erilaiset tehtävät tutkimushankkeiden parissa aina suunnittelusta ja valmistelusta toteutukseen ja koordinointiin. Hän työskentelee yhteistyössä sekä MKK:n oman tutkimushenkilöstön että tutkimuspartneriverkoston kanssa.

Vaihtelevat näkökulmat motivoivat

”Parasta työssäni on hankkeiden monipuolisuus. Teemme T&K-ohjelmiin kuuluvien hankkeiden lisäksi tilaustutkimuksia ja esimerkiksi puhtaita yritystoimeksiantoja,” Kajander kertoo. Näin ollen näkökulmat, lähestymistavat ja tutkimusmenetelmät voivat hankkeesta toiseen vaihdella paljonkin.

”Lisäksi merenkulku ja merisidonnainen logistiikka muodostavat laajan kokonaisuuden, jolla on merkittävä osa Suomen ulkomaankaupassa ja taloudessa ylipäätään,” sanoo Kajander.

Tuotantotalous veti puoleensa monipuolisuudellaan

Kajander on kotoisin Heinolasta ja opiskeli tuotantotalouden diplomi-insinööriksi. Opinnoissa painottui logistiikka ja lisäksi opintoihin kuului muun muassa energiatekniikkaa.

”Tekniikan opinnot kiinnostivat alusta lähtien, ja tuotantotalous tuntui monipuolisuutensa vuoksi kiinnostavimmalta suuntautumisvaihtoehdolta,” Kajander kertoo. Kajander suoritti myös laivameklariopinnot Turun yliopistossa, mikä sai erityisesti kiinnostumaan merenkulun tutkimuksesta.

Omaan liikkumiseensa Kajander käyttää autoa kun se on välttämätöntä, mutta muuten mies pyrkii kuivalla maalla suosimaan raideliikennettä. Myös kaupunkipyöräily on Turussa kohtalaisen helppoa. Mökillä pääsee liikkumaan purjein pienellä perinneveneellä.

Haasteita ja luovuutta sopivassa suhteessa

Kajanderin erikoisalaa liikennetutkimuksen parissa ovat merikuljetukset, satamat ja muu merisidonnainen logistiikka. Tutkimuksen parissa työskentely on jatkuvaa uusiin asioihin perehtymistä ja uuden opettelua. ”Työssä riittää haasteita ja aina silloin tällöin voi yrittää käyttää vähän luovuuttakin,” Kajander luonnehtii.

Korkean teknologian maana Suomella olisi Kajanderin mielestä hyvät edellytykset kehittää eturivin ratkaisuja liikkumiseen ja kuljettamiseen, vaikkakin esimerkiksi tietotekniikan soveltamisessa meillä on paljon petrattavaa. ”Kaikessa kehittämisessä ei toki ole kyse teknologiasta vaan yhtä tärkeitä ovat esimerkiksi liiketoiminnan ja yritysyhteistyön mallit, joilla logistiikkaa voidaan tehostaa,” Kajander huomauttaa.

Kajander kannustaa nuoria mukaan liikenne- ja kuljetusalan kehittämiseen. ”Alan kehittämisessä riittää työsarkaa, ja se antaa myös mainion mahdollisuuden tehdä työtä ympäristön hyväksi,” hän sanoo.

Kirjoittanut: Outi Vartiainen

Jaa

Facebook Twitter LinkedIn

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Uusimmat

// Kaikki
15kesä

”Liikenteen automatisointiin tarvitaan pitkäjänteisyyttä ja rahoitusta”

Rauno Heikkilä toimii professorina ja tutkimusyksikön johtajana Oulun yliopiston Teknillisessä tiedekunnassa Rakenteet ja rakentamisteknologia -tutkimusyksikössä. Parasta…

Tagit: , , ,
27huhti

”Liikenteen murros ja kestävä kehitys tarvitsevat tutkimusta tuekseen”

Alina Koskela työskentelee Liikennevirastossa projektipäällikkönä Aurora-hankkeessa, jossa rakennetaan valtatie 21:n yhteyteen arktista älyliikenteen testausekosysteemiä. ”Mielenkiintoisinta työssäni…

Tagit: , , ,
05huhti

”Kestävä liikenne on Suomen tilaisuus marssia maailman eturiviin”

Arto O. Salonen johtaa tutkimushanketta, jossa selvitetään uudenlaisten liikkumispalveluiden mahdollisuuksia. ”Ihmisten liikkumistarpeet täytyy pystyä turvaamaan vähemmällä…

Tagit: , , ,

© 2014 Copyright Fintrip
Design and development: Nórr Design