”Suomesta edelläkävijä rohkealla etunojalla ja nopeilla kokeiluilla”

02/09/2015 / 0 kommenttia / Tagit : ,
Sonja Heikkilä
Työ
Heikkilä työskentelee innovaatiorahoituskeskus Tekesissä tehtävänään edesauttaa Liikkuminen palveluna -ekosysteemin rakentumista.
Ura
Ennen Tekesiä Heikkilä työskenteli Helsingin kaupunkisuunnitteluvirastossa, jossa hän suunnitteli Liikkuminen palveluna –vision toteuttamista. Opiskeluaikana Heikkilä työskenteli liikenteen suunnittelussa VR Trackilla ja Pöyryllä.
Koulutus
Heikkilä opiskeli liikenne- ja tietekniikkaa sekä kaupunki- ja yhdyskuntasuunnittelua Aalto-yliopistossa. Hän vietti myös puoli vuotta vaihdossa Wienin teknillisessä korkeakoulussa, jossa opiskeli mm. liikennetekniikan ja aluesuunnittelun yhteensovittamista sekä joitakin liikennetekniikan erityisaloja, kuten suurnopeusjunien ja lentokenttien suunnittelua. "Wienissä opiskelu laajensi huomattavasti liikennetekniikan osaamistani, koska vastaavia kursseja ei Suomessa ollut tarjolla," Sonja kertoo.
Vapaa-aika
Vapaa-ajallaan Sonja urheilee monipuolisesti, sillä uusia lajeja on mukavaa kokeilla. Hän osti juuri myös uuden kameran, jolla aikoo alkaa aktiivisemmin harrastamaan kuvaamista. "Minua kiehtovat erityisesti arkiset tilanteet, jotka kuvaavat esimerkiksi jotain nykyajan ilmiötä tai joissa on muuten jotain jännittävää. Sellaisia asioita löytää paljon havainnoidessaan ympäristöä esimerkiksi työmatkalla tai kaupungilla kulkiessa," Sonja sanoo.
Kulkutottumukset
Työmatkansa Sonja taittaa bussilla ja ratikalla, ja muihin menoihin kulkupeliksi valikoituu useimmiten bussi. Pitkillä välimatkoilla, esimerkiksi reissatessaan Turkuun tapaamaan vanhempiaan ja kavereitaan, Sonja käyttää Onnibusia ja kimppakyytejä. Satunnaisiin tarpeisiin hän lainaa autoa tutuiltaan.

Sonja Heikkilä työskentelee innovaatiorahoituskeskus Tekesissä tehtävänään edesauttaa Liikkuminen palveluna -ekosysteemin rakentumista. Tekes aktivoi ja rahoittaa laajasti erilaisia ekosysteemin toimijoita ja pyrkii luomaan yrityksille hyvät liiketoimintaedellytykset. Tätä työtä tehdään yhdessä muiden julkisten toimijoiden kanssa.

Lisäksi Heikkilä edistää Suomen kansainvälistä tunnettuutta innovaatioiden edelläkävijämaana ja pohjustaa kansainvälistä yhteistyötä kertomalla Liikkumisesta palveluna maailmalla. ”Tämän toivon johtavan Suomeen kohdistuviin investointeihin ja suomalaisten yritysten kansainväliseen skaalautumiseen,” Heikkilä sanoo.

Arkielämän epäkohdat motivoivat

Parasta Heikkilän työssä on päivittäinen innostuminen uusista ideoista. Innovatiivisten ihmisten kohtaaminen ja tulevaisuuden visiointi heidän kanssaan tekee työstä innostavaa. ”Hienoa on myös nähdä koko ekosysteemin ja sen toimijakentän muodostumisen ja yhteisen hyödyn löytäminen,” Heikkilä kuvailee.

Tutkimukseen ja kehittämiseen Heikkilä löytää motivaation arkielämän epäkohdista. ”Kun huomaan jonkin asian toimivan huonosti, alan heti miettiä miten sen voisi tehdä toisin, paremmin, ja miksi asia on tehty niin kuin se on tehty,” Heikkilä sanoo. Tästä syntyy ajatusten ketju ideasta toteutukseen. Heikkilä uskoo, että asiaan kuin asiaan löytyy paremmin toimivia ratkaisuja.

”Tykkään myös leikitellä hurjillakin ajatuksilla siitä miten toisten alojen toimintatapoja voisi istuttaa omaani. Osittain tällä tavoin on Liikkuminen palvelunakin syntynyt,” Heikkilä kertoo.

Haasteet houkuttelivat liikennealalle

Heikkilä on kotoisin Maskusta, pienestä kunnasta Turun seudulta. Lukiosta valmistuessaan Heikkilällä ei ollut lainkaan selvää näkemystä siitä, mitä alaa hän haluaisi opiskella. Hän päätyi hakemaan Teknilliseen korkeakouluun (nykyiseen Aalto-yliopistoon) lukemaan materiaalitekniikkaa ja pääsi sisään.

Ensimmäisenä opiskeluvuotenaan Heikkilä tutustui paitsi uusiin ihmisiin, myös muihin opinto-ohjelmiin. Liikenne- ja tietekniikka tuntui erityisen kiehtovalta. ”Seuraavana vuonna hain liikenne- ja tietekniikan pääaineeseen ja innostuin saman tien alan haasteista,” Heikkilä muistelee.

Heikkilä teki diplomityönsä Helsingin kaupunkisuunnitteluvirastoon aiheesta ”Mobility as a Service – A Proposal for Action for the Public Administration – Case Helsinki”. Työ saavutti hyvin laajaa kansainvälistä huomiota. ”Kansainvälinen kiinnostus suomalaiseen tapaan ratkaista liikenteen ongelmia on avannut monia ovia kansainvälisille kentille kertomaan suomalaisesta innovaatiosta,”Heikkilä sanoo.

Suomesta liikenteen innovaatioiden pelikenttä?

Heikkilän erikoisalaa liikennetutkimuksessa on Liikenne palveluna (Mobility as a Service, MaaS). Liikenne palveluna tarkoittaa eri kulkumuodoista koostuvaa liikennepalvelujen pakettia, jolla käyttäjä pääsee täysin saumattomasti ovelta ovelle ilman omaa autoa. Visiossa kaikki liikennepalvelut ja liikkumismuodot ovat käyttäjien käytössä saman yhtenäisen rajapinnan kautta, jota tarjoavat niin sanotut liikkumisoperaattorit.

”Liikkuminen palveluna edistää liikennejärjestelmän tehokkuutta ja ympäristöystävällisyyttä sekä parantaa liikenteen palvelutasoa niin, että tarve oman auton omistamiseen vähenee,” Heikkilä sanoo.

Heikkilän mielestä liikennealan kehitys ja etenkin uudet innovatiiviset ideat ovat Suomen valtti. Sen vuosi Suomella olisi hyvä mahdollisuus nousta maailman johtavaksi liikenteen innovaatioiden pelikentäksi. ”Tämä kuitenkin tarkoittaa sitä, että kullakin meistä täytyy olla rohkeutta tarttua uusiin ideoihin ja laittaa ne käytäntöön. Vain rohkealla etunojalla ja nopeilla kokeiluilla voimme Suomessa olla edelläkävijöitä,” Heikkilä huomauttaa.

Poikkitieteellisyys poikii parhaat innovaatiot

Perustutkimus ja kestävien ratkaisujen kehittäminen ovat Suomessa hyvä tuki innovaatioille, ja nämä toimivat hyvin rinta rinnan. Etenkin Liikkumisessa palveluna Suomi on maailmanlaajuisesti kärjessä. ”Pyrimme myös pitämään kärkipaikan heti tänä vuonna alkavilla kokeiluilla ja samanaikaisella tutkimuksella,” Heikkilä kertoo. Tulevaisuuden liikennettä tulevat hallitsemaan mm. digitalisoituminen ja palveluinnovaatiot.

Liikenteen alalta ja tekniikasta yleisemmin löytyy määrättömästi erilaisia työtehtäviä ja omilla valinnoilla voi luoda itselleen omannäköisen työtehtävän. Kannustan erityisesti poikkitieteelliseen työskentelyyn, koska niistä oppii itse eniten.

Eri alojen käytäntöjä verratessa syntyy väistämättä uusia ajatuksia ja mietteitä siitä, miksi jossain tehdään noin ja jossain toisaalla jotenkin muuten. Näin oppii katsomaan omaa työtään välillä etäisyydeltä ja löytämään oikean suunnan selkeämmin. ”Ideoita, osaamista ja teknologioita sekoittamalla syntyy myös parhaiten innovaatioita,” Heikkilä muistuttaa.

Kirjoittanut: Outi Vartiainen

Jaa

Facebook Twitter LinkedIn

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Uusimmat

// Kaikki
11syys

”Kokonaisuuksien ymmärtäminen on entistä tärkeämpää”

Nils-Olof (Olle) Nylund työskentelee VTT:llä liikenteen energiankäytön tutkimusprofessorina. Nylundin erikoisalaa liikennetutkimuksen parissa on ajoneuvo- ja polttoainetekniikka….

Tagit: ,
21elo

”Tutkimustiedolla on keskeinen rooli siinä, millaisiin tulevaisuuksiin varaudumme”

Eetu Pilli-Sihvola toimii yksikönpäällikkönä liikenteen uudet palvelut -yksikössä Liikenteen turvallisuusvirasto Trafissa. Pilli-Sihvolan johtaman yksikön vastuulla ovat…

Tagit: ,
26kesä

Älyliikenteen keinoin kohti käyttäjäystävällisempää ja tehokkaampaa liikkumista

Ilkka Kotilainen työskentelee Liikennevirastossa Liikkumisen palvelut ja älyliikenne – yksikössä projektipäällikkönä. Kotilaisen vastuulla on älyliikenteen ja…

Tagit: ,

© 2014 Copyright Fintrip
Design and development: Nórr Design