Suomessa syntyy globaalisti kiinnostavaa huippututkimusta ja innovaatioita

21/06/2016 / 1 kommentti / Tagit : , ,

Liikenteen infra-alan huippututkimuksen seminaari Transport Research Finland järjestettiin Tampere-talossa 1.6.2016. Seminaarin esitykset kertoivat monipuolisesti korkeatasoisesta liikennealan tutkimuksesta, jota tehdään Suomen tutkimusorganisaatioissa.

Seminaari oli osa 30.5.–3.6. järjestettyä CIB World Building kongressia. Seminaarin järjestivät Liikennevirasto, liikenne- ja viestintäministeriö ja Suomen tieyhdistys yhteistyössä Suomen Rakennusinsinöörien liiton RIL:n kanssa. Järjestäjät saivat runsaasti kiitosta tapahtumasta ja totesivat, että ensimmäistä kertaa järjestetylle seminaarille kannattaa suunnitella jatkoa.

Vanhat säännöt eivät enää päde liikennealalla

Päivän aluksi kehitysjohtaja Pekka Sivonen Tekesistä visioi, kuinka maailma tulee muuttumaan seuraavien parinkymmenen vuoden aikana. Maailmassa, jossa suurin hotelliketju Airbnb ei omista yhtään hotellia, suurin yhteisöpalvelu Facebook ei tuota itse kanavalleen sisältöä eikä suurin taksifirma Über omista yhtäkään taksia, asioita pitää miettiä uudella tavalla. Sivonen kannusti liikennealan ihmisiä huomaamaan, että vanhat säännöt eivät enää päde.

Sivonen maalasi näkymää, jossa lähitulevaisuudessa merellä seilaavat automaattisesti ohjatut laivat ja teillä liikkuvat automaattiautojen lisäksi myös automaattirekat. Rengasvalmistajat ja tienpitäjät ovat niin ikään uuden edessä, kun markkinoille tulee ilmassa leijuvia autoja.

Suomalainen infratutkimus on maailman huippua – kansainvälistä näkyvyyttä tarvitaan lisää

Seminaarin esityksistä kävi ilmi, että Suomessa tehtävä liikenteen infraan kohdistuva tutkimus edustaa alan terävintä kärkeä.
”Suomessa tehdään globaalisti kiinnostavaa ja tasokasta tutkimusta. Suomalaisten pitäisi kertoa laajemmalti osaamisestaan, jotta se tulisi tunnetuksi myös muissa maissa”, huomauttivat tutkija Michalina Makowska ja tohtorikoulutettava Taavi Detterborn Aalto-yliopistosta.

Makowska ja Detterborn esittelivät seminaarissa teiden päällystämiseen liittyvää tutkimustaan. Makowskan tutkimus koskee asfaltin kierrättämistä, Detterbornin puolestaan tienpinnan urautumisen ennustamista päällystemittausten avulla.

Materiaali-, teknologia- ja menetelmätutkimuksella merkittäviä soveltamiskohteita liikennealalla

Materiaalien ja teknologian tutkimus on ratkaisevassa asemassa, kun pyritään entistä tehokkaampaan infrarakentamiseen. Lappeenrannan yliopiston tutkija Olli-Pekka Hämäläinen kertoi seminaariesityksessään high-strength-teräksestä eli hienoraeteräksestä ja siihen liittyvästä tutkimuksestaan. Hienoraeteräs on kevyempää ja ohuempaa kuin monet perinteiset rakennusmateriaalit, ja se sopii hyvin esimerkiksi kaiteiden ja lyhtypylväiden materiaaliksi.

Helsingin yliopiston tohtorikoulutettava Sanaz Bozorg Chenani esitteli älykästä tievalaistusta, joka parantaa näkyvyyttä ja sen kautta liikenneturvallisuutta, sekä on lisäksi energiatehokasta. Lappeenrannan teknillisen yliopiston professori Lasse Lensun esitys puolestaan käsitteli erityyppisiä teknologioita, joita hyödyntämällä liikenneinfraa ja sen kunnossapitoa olisi mahdollista tehostaa. Lensun esityksessä erityisesti konenäön hyödyntämisen mahdollisuudet nousivat esiin.

Professori Juha Hyyppä Paikkatietokeskuksesta kertoi uusista tien ja liikenneympäristön mittausmenetelmistä sekä infran ja väyläympäristöjen informaation digitalisoinnista. Tampereen teknillisen yliopiston professori Tim Länsivaara esitteli maalajien vakauden analysointia, uusia laskentametodeja sekä mahdollisuuksia CPTU-menetelmän eli maaperäkairauksen käytössä.

Oulun yliopiston professori Rauno Heikkilä toi esille Oulun alueen vahvaa tutkimusta ja kehittämistä liikenteen automaation ja inframallintamisen saralla. Liikenteen tutkimuskeskus Vernen (TTY) johtaja Heikki Liimatainen kertoi puheenvuorossaan, kuinka liikenneinfraa tulisi arvioida kokonaisvaltaisesti.

Innovointiyhteistyöhön halutaan panostaa

Tapahtuma huipentui paneelikeskusteluun liikennealan tutkimuksen mahdollisuuksista ja haasteista. Panelistien puheenvuoroissa nousivat esille liikenteen ja ympäristön systeemiset muutokset, joissa palvelukeskeisyys sekä toimijoiden ja verkostojen välisen yhteistyön hyödyt korostuvat. RILin johtajan Teemu Vehmaskosken moderoimassa paneelikeskustelussa mukana olivat Suomen Akatemian professori Kaisa Väänänen, Infra ry:n toimitusjohtaja Paavo Syrjö, Liikenneviraston kehitysjohtaja Sinikka Hartonen sekä Tampereen Infran toimitusjohtaja Milko Tietäväinen.

Yhteenvetona puheenvuoroista voisi todeta tarpeen ideoida ja keskustella haasteellisista kysymyksistä yhdessä. Käyttäjien vaatimukset kasvavat ja luovat kysyntää uusille ratkaisuille, mutta kestävien ratkaisujen löytämiseen tarvitaan tutkimusta ja kehittämistä. Digitalisaatio on yksi työkalu haasteiden ratkaisemiseksi, mutta ei suinkaan ainut.

Lisätietoja:
T&K ohjelmajohtaja Tiina Jauhiainen, p. 029 534 3617 tai etunimi.sukunimi@liikennevirasto.fi.

Kirjoittanut: Tiina Jauhiainen ja Kaisa-Elina Porras, Liikennevirasto
Kuva: Anssi Koskinen

Jaa

Facebook Twitter LinkedIn

1 kommentti

  1. Veikko Hintsanen

    Sivonen maalasi näkymää, jossa lähitulevaisuudessa merellä seilaavat automaattisesti ohjatut laivat ……

    Miksi vain merellä ?

    Olemme sopineet EU:ssa että kehitämme sisävesiliikennettämme(automaattisesti ohjatut sisävesilaivat) niin että maanteillä kulkee pitkän ja keskipitkän matkan rekkoja 50% vähemmän…..

    Järvi Suomi tarvitsee (kuten juuri seminaarikaupunki Tampere) uuden infran rannikolle jota ei ole vielä alettu edes suunnittelemaan . Tampereen lisäksi . Keitele – Päijänne ja Saimaa tarvitsevat oman maan kautta kulkevan , suorat väylät rannikolle, voidaksemme olla teknis- taloudellisesti kilpailukykyisiä logistiikassamme.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Uusimmat uutiset

// Kaikki
19kesä

Suomi isännöi Euroopan suurinta liikenteen TKI-konferenssia vuonna 2020

Suomelle on myönnetty Euroopan merkittävimpiin kuuluvan Transport Research Arena (TRA) -konferenssin isännyys vuonna 2020. Tapahtuman odotetaan…

Tagit: , , , ,
29touko

Tavarakuljetusten kasvu jatkuu kotimaan vesiliikenteessä

Kotimaan vesiliikenteen kuljetusmäärät kasvoivat hieman viime vuonna. Kyseessä on jo kolmas perättäinen kasvuvuosi. Tiedot käyvät ilmi…

Tagit: ,
18touko

Tieliikenteen automaatio tehdään yhteistyössä

Tieliikenteen automaatiokehitys on lähtenyt lentoon. Viranomaisten, tutkimuslaitosten ja yritysten yhteistyö on avainasemassa tieliikenteen automaatiokehityksessä ja suunnitteilla…

Tagit: ,

© 2014 Copyright Fintrip
Design and development: Nórr Design