Sähköbussi on vähäpäästöinen vaihtoehto kaupunkiliikenteeseen

21/04/2016 / 0 kommenttia / Tagit : , ,

Kaupunkiliikenteestä halutaan entistä vähäpäästöisempää ja energiatehokkaampaa. Uusi kotimainen ajoneuvovalmistaja Linkker valmistaa sähkökäyttöisiä linja-autoja, joista yhä useammat kaupungit ovat kiinnostuneita.

Sähkökäyttöisiä ajoneuvoja on valmistettu jo yli sata vuotta. Pitkään niiden toimintasäde oli lyhyt ja latausaika pitkä, ja lisäksi hinnat pysyttelivät korkeina. Akkutekniikan kehityksen myötä sähköautojen toimintasäde on kasvanut ja hintakin laskenut.

Sähköbussi sopii kaupunkiin

Kaupunkilinjaliikenne on yksi sähköautolle sopivimmista ympäristöistä, sillä ajomatkat eivät ole pitkiä, ja vakioreitistölle riittävän kattavan latausverkoston sijoittaminen onnistuu helposti. Latauspiste on järkevää sijoittaa esimerkiksi päätepysäkille, jossa kuljettaja muutenkin pitää taukoa. Latauspisteelle saadaan riittävän korkea käyttöaste, jos se on mahdollisimman monen auton käytettävissä.

Sähköauton päästöttömyys tekee siitä houkuttelevan vaihtoehdon kaupunkiliikenteessä. Sähköbussi on myös dieselbussia selvästi energiatehokkaampi, koska se kuluttaa energiaa noin 1,1 kWh/km, kun dieselbussi tarvitsee vastaavassa tilanteessa yli 3 kWh/km.

Pikalatausjärjestelmä helpottaa operointia

Linkker käyttää auton pikalatausjärjestelmää, jossa kontakti auton ja lataustolpan välille luodaan vipumaisella katolle sijoitetulla pantografilla. Järjestelmää kutsutaan pikalatausjärjestelmäksi, koska jopa 300 kilowatin lataustehon ansiosta litium-titanaattiakustoon saadaan ladattua riittävästi energiaa 1,5–3 minuutissa seuraavaa ajokierrosta varten. Tällöin autolla voidaan ajaa keskeytyksettä ja sillä voidaan noudattaa samaa ajosuunnitelmaa kuin dieselautolla.

Monissa nykyisissä sähköbusseissa on suuret akut, jotka ladataan päivän päätteeksi varikolla. Linkkerissä ja muissa pikaladattavassa sähköbussissa käytetään pienempiä akkuja, minkä ansiosta ne ovat kevyempiä, energiatehokkampia ja niissä on enemmän tilaa matkustajille. Linkkerin akkukapasiteetti on suhteellisen pieni, vain 55 kWh. Se takaa kuitenkin maksimissaan noin 50 kilometrin toimintasäteen.

Linkkerin rakenteita on optimoitu energiankulutuksen pienentämiseksi. Alhainen kulutus saavutetaan parhaiten vähentämällä auton massaa. Ajoneuvon kori- ja runkorakenteet ovat alumiinia, minkä ansiosta auto painaa vain noin 9000 kg, kun vastaava teräsrunkoinen auto on yleensä 2000 kg painavampi.

Sähköistäminen kiehtoo monia kaupunkeja

Kaupunkien kiskoilla kulkeva joukkoliikenne on jo pääosin sähkökäyttöistä. Monet kaupungit haluavat sähköistää myös kumipyörillä kulkevat linja-autot, sillä dieselkaluston tuottamat pakokaasut ja melu ovat yhä suurempi ongelma kaupunkialueiden kasvaessa.

Esimerkiksi Pariisin kaupunki on ilmoittanut, että vuoteen 2025 mennessä kaupungin 4500 linja-autosta 80 % tulee olemaan sähkökäyttöisiä. Myös Kööpenhamina panostaa päästöjen vähentämiseen, sillä kaupunki on asettanut tavoitteeksi olla CO2-neutraali vuoteen 2025 mennessä. Joukkoliikenteen osalta tämä tarkoittaa muun muassa siirtymistä dieselkäyttöisestä kalustosta sähkökäyttöiseen, jolloin kaluston käyttämä energia voidaan tuottaa esimerkiksi tuulivoimalla.

Kirjoittanut: Tom Granvik, Linkker

Jaa

Facebook Twitter LinkedIn

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Uusimmat kirjoitukset

// Kaikki
17loka

Arktisen alueen aktiviteetit vaativat materiaaleilta paljon

Toiminta maapallon pohjoisella arktisella alueella lisääntyy vauhdilla ilmastonmuutoksen seurauksena. Jään sulaminen ja jääpeitteen ohentuminen antavat mahdollisuuden…

Tagit: , , ,
25syys

Suomalaista osaamisvientiä Itämereltä Arktikaan

Suomi vastaanotti Yhdysvalloilta Arktisen neuvoston puheenjohtajuuden viime toukokuussa. Arktisen alueen kattavalla meteorologisella ja meritieteellisellä yhteistyöllä voidaan…

Tagit: , , , ,
04syys

Vireyttä kaikkiin kuljetusmuotoihin

Kuljettajan vireys vaikuttaa keskeisesti kuljetusten turvallisuuteen. Käynnissä on hanke, jonka tavoitteena on tuottaa nettiin ilmainen sovellus…

Tagit: , ,

© 2014 Copyright Fintrip
Design and development: Nórr Design