Robottibusseilla pilotoitiin automaattista joukkoliikennettä – kokemukset pääosin positiivisia

24/01/2017 / 0 kommenttia / Tagit : , ,

Itseohjautuvia robottibusseja testattiin Helsingin Hernesaaren, Espoon Otaniemen ja Tampereen Hervannan kaduilla viime syksyn aikana. SOHJOA-hankkeessa itseohjautuvat robottibussit kulkivat ensimmäistä kertaa oikeassa liikenneympäristössä.

Automaattiajoneuvojen toimintaa suomalaisissa olosuhteissa testattiin osana Liikenneviraston ja Trafin rahoittamaa NordicWay -hanketta. Robottibussien tarkoituksena oli pilotoida automaattista joukkoliikennettä oikeassa liikenneympäristössä ja tutkia, kuinka robottibussit voisivat täydentää nykyistä liikennejärjestelmää. Yrityksille kokeilu tarjosi mahdollisuuden testata ja kehittää omia ratkaisuja ja robottibussia osana SOHJOA-hankkeen avointa innovaatioalustaa.

”Viranomaisena haluamme tukea uusien palveluiden ja yritysten syntyä, joita SOHJOA-kokeilussa tutkittiin”, sanoo projektipäällikkö Ilkka Kotilainen Liikennevirastosta.

”Tällaisilla käytännön kokeiluilla saadaan arvokkaita kokemuksia ja empiiristä tietoa siitä, kuinka hyvin automaattiset ajoneuvot suoriutuvat arkiliikenteessä. Näemme myös, miten muut tienkäyttäjät niihin suhtautuvat ja millaisia muutoksia liikenneinfrastruktuuri mahdollisesti vaatii”, kertoo yksikönpäällikkö Eetu Pilli-Sihvola Trafista.

Tieliikenteen automaatio lisää liikenneturvallisuutta vähentämällä onnettomuuksia, joissa nykyään ihmisen tarkkaamattomuudella on merkittävä rooli. Lisäksi ajoneuvojen väheneminen vähentää päästöjä ja yhteiskunta hyötyy tehokkaammasta liikenteestä, kun automaattiset ajoneuvot valjastetaan usean ihmisen käyttöön.

Suomella mahdollisuus edistää robottibussien toimintaa kaikissa sääolosuhteissa

Robottibussikokeilu onnistui kaikissa kolmessa kaupungissa ilman suurempia ongelmia, ja bussin kokeilijoiden antama palaute oli pääasiassa positiivista. Negatiivinen palaute koski lähinnä bussin vauhtia, sillä moni koki bussin liikkuvan liian hitaasti.

Kokeilun perusteella suurimmat ongelmat robottibussin kokeilussa kohdistuvat sääolosuhteisiin ja muihin ulkoisen ympäristön tekijöihin. Esimerkiksi väärin pysäköidyt autot ja robottibussin liian läheltä ohittavat autot aiheuttivat ongelmia robottibussin kulkemiselle.

Tähän mennessä saatujen kokemusten perusteella robottibussien käyttö ympärivuotisesti muun liikenteen seassa vaatii vielä joidenkin kysymysten ratkaisemista. Suurin osa kysymyksistä lienee ratkaistavissa robottibussin kauko-ohjauksen avulla ja robottibussia varten tehtävillä liikennejärjestelyillä. Tulevaisuuden kannalta on myös tärkeää, että muut liikenteen käyttäjät osaisivat huomioida robottibussin liikenteen seassa nykyistä paremmin.

”Yhtä selvää ratkaisua ei ole, vaan tarvitsemme kehitystä niin tekoälyssä kuin ympäröivässä infrassakin. Meidän tulee asteittain saada tuotua älyä myös muihin teillä liikkuviin kulkupeleihin”, sanoo SOHJOA-hankkeen projektipäällikkö Harri Santamala.

SOHJOA-hankkeen ensimmäisen vuoden kokeilun perusteella Suomella olisi hyvä mahdollisuus olla edistämässä robottibussien ja muun autonomisen liikenteen toimintaa kaikkien neljän vuodenaikamme kautta. Kokeilusta saatuja oppeja tullaan hyödyntämään SOHJOA-hankkeen tulevissa kokeiluissa.

 

Lisätietoa

Projektipäällikkö Ilkka Kotilainen, Liikennevirasto, ilkka.kotilainen(at)liikennevirasto.fi
Yksikönpäällikkö Eetu Pilli-Sihvola, Trafi, eetu.pilli-sihvola(at)trafi.fi
Projektipäällikkö Harri Santamala, Metropolia AMK, harri.santamala(at)metropolia.fi

Tietoa hankkeesta: www.sohjoa.fi

Lue lisää Liikenneviraston digitalisaatiohankkeesta.

Alkuperäinen artikkeli julkaistiin Liikenneviraston sivuilla 15.12.2016.

 

Jaa

Facebook Twitter LinkedIn

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Uusimmat kirjoitukset

// Kaikki
23marras

Keskiössä turvallinen, tehokas ja ympäristöystävällisempi talvimerenkulku

Keskustelua ilmaston lämpenemisestä käydään jatkuvasti kiihtyvällä tahdilla. Tulevien talvien jääpeitteen määrää ja talvisia olosuhteita on kuitenkin…

Tagit: ,
26loka

Talvimerenkulun tutkimus ja jääluokkasäännöt turvaavat laivoja ja ympäristöä

Ilmaston lämpeneminen on vähentänyt Itämeren vuotuisen jääpeitteen laajuutta mutta ei ole helpottanut talvimerenkulun olosuhteita. Kauppalaivojen jäissä…

Tagit: , , , , ,
17loka

Arktisen alueen aktiviteetit vaativat materiaaleilta paljon

Toiminta maapallon pohjoisella arktisella alueella lisääntyy vauhdilla ilmastonmuutoksen seurauksena. Jään sulaminen ja jääpeitteen ohentuminen antavat mahdollisuuden…

Tagit: , , ,

© 2014 Copyright Fintrip
Design and development: Nórr Design