”Perinteistä liikenneturvallisuustyötä tarvitaan automaatiosta huolimatta”

07/04/2016 / 0 kommenttia / Tagit : ,
Työ
Johtava asiantuntija, Trafi
Ura
Ennen tuloaan Trafille vuonna 2012 Inkeri työskenteli Turun yliopiston Psykologian laitoksella liikennepsykologian tutkimusryhmässä ja sen jälkeen Liikennevakuutuskeskuksessa liikenneturvallisuustutkijana. Lisäksi Inkeri on mukana Uudenmaan liikenneonnettomuuksien tutkijalautakunnassa käyttäytymistiedejäsenenä.
Koulutus
Psykologian maisteri, Turun yliopisto.
Vapaa-aika
Vapaa-aikaa täyttävät tehokkaasti kaksi tytärtä harrastuksineen. Inkeri myös käy salilla ja lukee paljon: lapsille ääneen tällä hetkellä Harry Pottereita ja itsekseen kauno- ja tietokirjoja. Toisinaan matkustellaan perheen voimin. ”Kesäisin rakastan mökkeilyä sekä merellä että järvellä. Mökillä olen ominut halkojen hakkaamisen kokonaan itselleni, muut eivät koske kirveeseen”, Inkeri nauraa.
Liikkuminen
Inkeri käyttää työmatkoihin junaa ja muitakin julkisia liikennevälineitä. Lisäksi käytössä on auto, ja lyhyillä matkoilla myös pyörä.

Inkeri Parkkari työskentelee Trafissa johtavana asiantuntijana. Parkkarin toimenkuvaan kuuluu Trafin t&k-toiminnan kehittäminen ja organisointi sekä viraston asiantuntijoiden tukeminen t&k-prosessin eri vaiheissa. Lisäksi Inkeri on itse mukana tieliikenteen turvallisuuteen liittyvissä hankkeissa.

Tieliikenteen onnettomuuksissa riittää kiinnostavaa työnsarkaa

”Parasta työssäni on se, että saan tehdä monenlaista: kun vastuualueita on monia, ei tarvitse paneutua kapeasti vain yhteen asiaan”, Inkeri sanoo.

Parkkarin erikoisalaa liikennetutkimuksen parissa ovat tieliikenteen turvallisuus ja onnettomuudet. Hän on päivätyönsä ohella mukana liikenneonnettomuuksien tutkijalautakuntatyössä, jonka puitteissa tutkitaan mm. kaikki kuolemaan johtaneet onnettomuudet koko maassa. Tutkinnan tavoitteena on liikenneturvallisuuden parantaminen ja laaja tiedonkeruu päätöksenteon pohjaksi.

”Onnettomuustutkinnan yhteydessä kartoitetaan onnettomuuteen liittyviä tekijöitä hyvin laajasti ja esimerkiksi omaisten tai mukana olleiden henkilöiden haastattelujen kautta saadaan paljon tietoa muun muassa kuljettajien käyttäytymisestä”, Inkeri kertoo.

Graduprojekti vei liikenneturvallisuuden pariin

Parkkari on kotoisin Merikarvialta, ja vietti opiskeluaikansa Turussa. Psykologia oli selkeä valinta omaksi alaksi, koska se alkoi kiinnostaa jo paljon ennen yliopiston aloittamista. ”Veljeni opiskeli psykologiaa, ja luin hänen oppikirjojaan jo yläasteella”, Inkeri muistelee. ”Lukiossa uuden aineen eli psykologian aloittaminen tuntui kiehtovalta. Mietin, että kun aloittaa näin puhtaalta pöydältä, aiheen voisi oppia hallitsemaan täydellisesti,” hän nauraa.

Mutta miten Inkeristä tuli nimenomaan liikenneturvallisuuden ja liikennepsykologian asiantuntija? ”Liikenneasiat ja turvallisuus ovat aina kiinnostaneet. Opintojen loppuvaiheessa minulle ehdotettiin graduaiheeksi liikenneonnettomuuksien tutkijalautakuntiin liittyvää aihetta, ja tätä kautta kiinnostus vain syveni,” hän kertoo.

”Nuorille lähettäisin sellaisia terveisiä, että laaja-alaisuus on tosi tärkeää, ja sitä kannattaa miettiä jo opiskeluaikana. Harvoin opiskelusta on haittaa”, Inkeri sanoo. Hän muistuttaa myös, että liikennealalla tarvitaan monenlaisia osaajia markkinoinnin ammattilaisista ja käyttäytymistieteilijöistä kaavoittajiin ja insinööreihin.

Tutkimustulokset eivät saa hautautua arkistoon

Parkkaria motivoi tutkimuksen tekemiseen jo tutkitun tiedon arvo sinällään. ”Riippumatonta ja tutkittua tietoa tarvitaan päätöksenteon pohjaksi,” Inkeri sanoo. ”Päätöksenteon tulee perustua tutkittuun tietoon.”

Myös tutkimustulosten viestiminen ja hyödyntäminen on Inkerin mielestä tärkeää. Esimerkiksi Fintripin kautta jaetaan liikennealan tietoa eteenpäin, jotta tieto ei jäisi pölyttymään mappeihin.

”Liian usein tutkimuksen kulku menee niin, että teetetään tutkimus, saadaan raportti, raportti arkistoidaan tyytyväisenä ja sillä sipuli. Sen sijaan tutkimuksen tilaajan tulisi kriittisesti arvioida, mitä on tullut tilattua ja mitä tuloksella tehdään”, hän sanoo.

Tasokasta opetusta ja perustyötä tarvitaan edelleen

Liikennealan tutkimuksen tulevaisuudessa on monta miettimisen aihetta. Yksi henkilökohtainen huolenaihe Parkkarille on liikennepsykologian tutkimuksen jatkuminen. ”Alan professoreita on jäänyt eläkkeelle ja paikkoja ei täytetä. Kun korkeakoulutasoinen opetus puuttuu, ihmisten liikennekäyttäytymisen kotimainen tutkimus vähenee”, hän sanoo.

Liikenteen automatisoituminen etenee vauhdilla, ja ihmisen rooli fyysisessä auton ohjaamisessa vähenee. Inkeri muistuttaa, että fyysisen roolin pieneneminen ei kuitenkaan poista ihmisen vastuuta. ”Ihminen tekee aina virheitä, myös ohjelmistojen koodaamisessa. Meidän täytyy osata tehdä järjestelmiä, jotka tukevat ihmisen toimintaa, ja siksi human-machine -yhteistyötä pitäisi tutkia enemmän”, hän toteaa.

Lisäksi Inkeri painottaa, että liikenneturvallisuuden perustutkimusta ja valistusta tarvitaan edelleen, automaatiosta huolimatta. ”Ei pidä unohtaa, että tieliikenteessä edelleen loukkaantuu ja kuolee ihmisiä joka vuosi – tätä pitää edelleen yrittää parantaa! Ei automaatio niin nopeasti tapahdu, että nykytilanne voitaisiin unohtaa. Tarvitsemme edelleen myös sitä tylsää, perinteistä liikenneturvallisuustyötä, kuten turvallisuuskasvatusta ja valvontaa.”

 

 

Kirjoittanut: Outi Vartiainen

Jaa

Facebook Twitter LinkedIn

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Uusimmat

// Kaikki
26kesä

Älyliikenteen keinoin kohti käyttäjäystävällisempää ja tehokkaampaa liikkumista

Ilkka Kotilainen työskentelee Liikennevirastossa Liikkumisen palvelut ja älyliikenne – yksikössä projektipäällikkönä. Kotilaisen vastuulla on älyliikenteen ja…

Tagit: ,
15kesä

”Liikenteen automatisointiin tarvitaan pitkäjänteisyyttä ja rahoitusta”

Rauno Heikkilä toimii professorina ja tutkimusyksikön johtajana Oulun yliopiston Teknillisessä tiedekunnassa Rakenteet ja rakentamisteknologia -tutkimusyksikössä. Parasta…

Tagit: , , ,
27huhti

”Liikenteen murros ja kestävä kehitys tarvitsevat tutkimusta tuekseen”

Alina Koskela työskentelee Liikennevirastossa projektipäällikkönä Aurora-hankkeessa, jossa rakennetaan valtatie 21:n yhteyteen arktista älyliikenteen testausekosysteemiä. ”Mielenkiintoisinta työssäni…

Tagit: , , ,

© 2014 Copyright Fintrip
Design and development: Nórr Design