”Nautin, kun saan tehdä konkreettista työtä arktisen alueen paremman huomisen eteen”

30/05/2018 / 0 kommenttia / Tagit : , ,
Johanna Ekman
Työ
Projektipäällikkö, Ilmatieteen laitoksen Arktinen avaruuskeskus
Ura
Helsingin yliopisto, lehtori ja vt. professori, meribiologia. Cargotec, Itämeri-asiantuntija. Maa- ja metsätalouden keskusliitto MTK, ympäristöjohtajana. Ilmatieteen laitos, merentutkimus –yksikön päälliklkö. LVM, neuvotteleva virkamiehes, vastuualueina tutkimusinstrumentit ja arktiset asiat.
Koulutus
Dosentti, hydrobiologia. Helsingin ylopisto 2001. Master of Environmental Management, Sustainability Studies. Aalto University Executive Education, 2013.
Vapaa-aika
Vapaa-ajallaan Ekman urheilee ja uurastaa perheensä ostaman tontin työmaalla. Myös mökkeily ja moottoripyöräily ovat rakkaita harrastuksia. ”Poikani sai nyt keväällä rinnakkain ajettavan tandempyörän, joten sen selässä tulee varmasti kulutettua paljon aikaa”, Johanna kertoo. Kaikenlainen liikunta on kiinteä osa Ekmanin arkielämää, ja mieluisia lajeja ovat muun muassa uinti, lenkkeily, lumikenkäily, jooga ja pilates. ”Vapaa-aikani on niin sanottua aktiivirentoutumista”, Ekman nauraa.
Liikennevälineet
Ekman käyttää siirtymiin henkilöautoa, kesäisin lähes yksinomaan moottoripyörää ja Helsingin päässä raitiovaunua.

Johanna Ekman toimii projektipäällikkönä Ilmatieteen laitoksen Arktisessa avaruuskeskuksessa. Ekmanin vastuulla on meteorologisen yhteistyön prioriteetti Suomen puheenjohtajuuskaudella Arktisessa neuvostossa.

Ekmanille arktinen alue on mielenkiintoinen ja mieluisa työkenttä. Työ opettaa joka päivä uutta, ja mahdollisuus vaikuttaa alueen tulevaisuuteen motivoi. ” Työni on jatkuvaa oppimista. Tuntuu hyvältä, että saan tehdä konkreettista työtä arktisen alueen paremman huomisen eteen”, Johanna kuvailee.

Älyliikenne ja yhteistyö ovat tulevaisuuden avainsanoja

Liikennetutkimuksen parissa Johannan erikoisalaa on erilaisten rahoitusinstrumenttien tuntemus. ”Olen myös kohtalaisen hyvä lobbaamaan ja liikkumaan päätöksentekijöiden parissa. Sitäkin tässä liikennetutkimuksen kokonaisuudessa tarvitaan”, Johanna lisää.

Konkreettinen toiminta ja tekeminen saa Johannan innostumaan, ja hänet on helppo taivutella mukaan, jos osaamiselle löytyy sopiva lokero.

Tulevaisuuden teemoista Ekman näkee älyliikenteen nousevan esiin entisestään. Nykyiset älyhankkeet etenkin maalla ja merellä tuovat esiin suomalaista osaamista parhaimmillaan. ”Suomi on ehdottomasti älyliikenteen kehittämisen kärjessä, ja sitä haluan itsekin tukea niin paljon kuin mahdollista”, Johanna sanoo.

Ekman painottaa, että erityisesti pohjoisilla alueilla meidän on tehtävä entistä enemmän yhteistyötä naapurimaiden kanssa. Myös vaikuttamiseen EU-liikennekomiteassa tulee hänen mielestään panostaa.

Biologin tie kulki maailman ääristä kotiin Haminaan

Johanna vietti varhaislapsuutensa Helsingissä, mutta on sen jälkeen asunut eri puolilla maata ja maailmaa. Tutuiksi ovat tulleet suomalaisten kaupunkien ohella niin Saksa, Kalifornia kuin Australiakin. ”Yleensä kerron olevani kotoisin kaikkialta enkä oikein mistään”, Johanna nauraa. ”Nykyään kotini on Haminassa, missä asumme perheeni kanssa ja viihdymme valtavan hyvin.”

Ekman opiskeli hydrobiologiaa, tarkemmin merijään biologiaa. Alun perin suunnitelmissa oli näyttelijän tai psykologin työ. Biologia tuli kuvaan, kun Johanna päätti seurata vanhimman veljensä jalanjälkiä.

Opintoihin liittyi myös muun muassa kasvitiedettä, paleontologiaa ja geologiaa. ”Näitä enemmän elämä on kyllä opettanut, vaikken olisi sitä erityisesti pyytänytkään,” Johanna lisää.

Ura meren ja arktisuuden parissa

Ekman on työskennellyt mm. Helsingin yliopistossa, jossa toimi merijään biologiaan liittyneen väitöksen jälkeen sekä lehtorina että vt. professorina meribiologiassa. Ekman on toiminut myös Cargotecissa Itämeri-asiantuntijana ja auttanut Puhdas Itämeri- eli Baltic Sea Action Group säätiön perustamisessa. Maa- ja metsätalouden keskusliitossa MTK:ssa Ekman toimi kolmisen vuotta ympäristöjohtajana. Tämän jälkeen hän on ollut Ilmatieteen laitoksen merentutkimus –yksikön päällikkönä ja LVM:ssä neuvottelevana virkamiehenä, vastuualueina erityisesti tutkimusinstrumentit ja arktiset asiat.

”Itse kutsun itseäni humoristisessa mielessä ”jokapaikan luudaksi”, joka tekee kaiken sen, mihin muilla ei riitä aikaa tai kiinnostusta”, Johanna nauraa.

Jaa

Facebook Twitter LinkedIn

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Uusimmat

// Kaikki
30touko

”Nautin, kun saan tehdä konkreettista työtä arktisen alueen paremman huomisen eteen”

Johanna Ekman toimii projektipäällikkönä Ilmatieteen laitoksen Arktisessa avaruuskeskuksessa. Ekmanin vastuulla on meteorologisen yhteistyön prioriteetti Suomen puheenjohtajuuskaudella…

Tagit: , ,
14helmi

”Tulevaisuuden visioissa inhimillisiä tekijöitä ei saa unohtaa”

Janne Saarikoski työskentelee projektitutkijana Meriturvallisuuden ja -liikenteen tutkimuskeskus Merikotkassa. Saarikosken työnsarka on satamien digitalisaatiota kartoittava DigiPort-hanke….

Tagit: , ,
21joulu

”Tekoäly ja ajokaluston hallinta ovat tulevaisuuden teemoja”

Risto Kulmala työskentelee Liikennevirastossa johtavana ITS-asiantuntijana älyliikenteen kansainvälisissä tehtävissä. Keskeisenä teemana Kulmalan työssä on erityisesti keskustelevien…

Tagit: , ,

© 2014 Copyright Fintrip
Design and development: Nórr Design