Miksi kannattaa opetella kokeilemaan?

18/12/2015 / 0 kommenttia / Tagit :

Kokeilu kuulostaa asialta, jota ei tarvitse suunnitella. Todellisuus on päinvastainen. Kokeilu voi käynnistää suuria yhteiskunnallisia muutoksia, kehittää uusia palveluja ja sujuvoittaa ihmisten arkea. Hyvä kokeilu vaatii kuitenkin osaamista ja resursseja. Syksyllä 2015 lähes 100 liikennealan toimijaa osallistui työpajasarjaan halunaan kehittää kokeilemiseen liittyviä taitojaan.

Jokunen vuosi sitten saksalaisessa Bohmten kylässä oivallettiin kokeilla liikennesääntöjen muokkaamista, mikä pudotti merkittävästi onnettomuuksien määrää ja toi ylläpitosäästöjä. Brittiläinen Behavioural Insights Team -yksikkö taas saavutti kolmessa viikossa miljoonasäästöt julkishallinnolle pelkästään muokkaamalla verotukseen liittyvien viestien sanamuotoja. Nämä ovat tosielämän esimerkkejä kokeiluista, joista on seurannut merkittävää ja todettavaa hyötyä.

Vaikka kokeilun voi kevyimmillään toteuttaa nopeastikin, useimmiten kokeileminen vaatii aikaa ja rahaa. Pisimmillään kokeilu voi kestää vuosia. Oli kokeilu kevyt tai raskas, sen toteuttaminen vaatii aina resurssien lisäksi taitoa. Aina kokeilut nimittäin eivät ole niin onnistuneita: esimerkiksi Nairobissa kokeiltiin poistaa liikenneympyrät, minkä seurauksena ruuhkat paikoin pahenivat. Suurin epäonnistuminen ei ollut ruuhkien lisääntyminen vaan se, etteivät kokeilun tekijät juurikaan tuntuneet oppivan siitä, mistä lisääntyminen johtui. Jos onnistuneiden kokeilujen lista on pitkä, varmasti epäonnistuneitakin riittää.

Demos Helsingin Maria Ritola kirjaamassa liikennekokeilijoiden havaintoja.

Demos Helsingin Maria Ritola kirjaamassa liikennekokeilijoiden havaintoja.

Haasteina yhteistoiminta, menetelmät ja resurssit

Liikennetoimijoiden sparrausprosessissa tunnistettiin kokeiluihin liittyviä ongelmakohtia. Kokeilijoiden mukaan niitä ovat ainakin:

  • Haasteet toimijoiden yhteispelissä
  • Liian raskas suunnittelu suhteessa kokeiluun
  • Ajan ja resurssien vähäisyys tai niiden väärä allokointi
  • Kokeilemisen menetelmiä ei ole omaksuttu

Pelkkä kokeileminen ei tuo menestystä ja hyötyjä. Niin pienet kuin suuret kokeilut kannattaisi suunnitella ja toteuttaa mahdollisuuksiin suhteutettuna hyvin ja järjestelmällisesti. Näin vahvistetaan todennäköisyyttä sille, että kokeiluista saadaan hyödyntämiskelpoista tietoa ja että niistä opitaan.

Kokeilemaan voi opetella

Demos Helsinki toteutti liikenne- ja viestintäministeriön tilauksesta liikennekokeilujen sparraussarjan. Sparrausklinikoilla maan johtavat liikennetoimijat kehittivät ja jakoivat kokeilemiseen liittyviä kokemuksiaan ja opettelivat yhteistoimintaa sekä kokeilemisen menetelmiä simuloitujen mallikokeilujen kautta.

“Näin kun osaaminen kehittyi ja kokeilijat saivat ammatillista vertaistukea ja uskoa kokeillen kehittämiseen”, totesi liikenne- ja viestintäministeriön yli-insinööri Maria Rautavirta.

Sparraussarjan ja siihen liittyvän selvitystyön pohjalta on koottu Liikennekokeilijan opas. Opas on vapaasti ladattavissa täällä. ”Opas auttaa hahmottamaan kokeilun osina ja kiinnittämään huomiota oikeisiin asioihin”, sanoo Demos Helsingin tutkija Mikko Annala.

Liikennekokeilijan opas toteutettiin osana LIKSA-hanketta. Lisätietoja hankkeesta antavat: Mikko Annala (etunimi.sukunimi@demoshelsinki.fi) ja Maria Rautavirta (etunimi.sukunimi@lvm.fi)

Kirjoittanut: Mikko Annala, Demos Helsinki
Kuva: Demos Helsinki

Jaa

Facebook Twitter LinkedIn

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Uusimmat kirjoitukset

// Kaikki
03elo

Liikenneonnettomuuksien tutkijalautakunnat: Tieto lisää turvallisuutta

Tutkinta perustuu pitkäjänteiseen työhön Liikenneonnettomuuksien tutkijalautakunnat ovat toimineet Suomessa kohta jo 50 vuotta. Toiminta tuli lakisääteiseksi…

Tagit: , ,
05kesä

Tarkkaamattomuus moninkertaistaa onnettomuuteen joutumisen riskin

Tarkkaamattomuus tieliikenteessä on nouseva liikenneturvallisuusongelma. Euroopan komissio on arvioinut, että Euroopan teillä tapahtuvissa liikenneonnettomuuksissa 10–30 prosentissa…

Tagit: , , ,
10touko

Liikenneturvallisuus tilapäisten liikennejärjestelyjen yhteydessä vaatii suunnittelua

Työmaiden yhteydessä liikenneturvallisuus voi vaarantua, jos asiaan ei kiinnitetä huomiota tilapäisiä liikennejärjestelyjä suunniteltaessa. Tuomo Saarinen Espoon…

Tagit: ,

© 2014 Copyright Fintrip
Design and development: Nórr Design