”Merenkulun kehittäminen on elinehto Suomelle”

24/08/2015 / 0 kommenttia / Tagit : ,
Pentti Kujala
Työ
Meritekniikan professori, Aalto-yliopisto.
Ura
Kujala on työskennellyt tutkijana VTT:n laivalaboratoriossa ja keskushallinnossa, yliassistenttina TKK:n laivanrakennusyksikössä ja tutkijana TKK:n laivalaboratoriossa, sekä projektipäällikkönä Kvaerner Masa Yards, Aker Yardsilla.
Koulutus
DI laivanrakennustekniikasta (1979, TKK). TkL ja TkT laivanrakennustekniikasta (TKK 1989 ja 1994).
Vapaa-aika
Vapaa-aikaansa Pentti viettää mieluiten mökillä Somerolla. Myös säännöllinen lenkkeily kuuluu harrastuksiin.

Pentti Kujala työskentelee meritekniikan professorina Aalto-yliopistossa. Hän johtaa kansainvälistä tutkimusryhmää, joka analysoi ja kehittää merenkulun turvallisuutta sekä avovesi- että jääolosuhteissa.

Laivojen maailma vei mukanaan

Somerolaissyntyinen Kujala päätti suuntautua laivojen pariin kesällä 1974, kun hän teki töitä kesäteekkarina Wärtsilän Turun telakalla. Työrupeaman jälkeen laivanrakentajan ura oli selvä valinta. ”Laiva on eräs haastavimmista ihmisten kehittämistä tuotteista, joten ala on vienyt mukanaan tämän päätöksen jälkeen,” Kujala kertoo.

Merenkulku on parhaillaan murroksessa ja tarjoaa mielenkiintoisia mahdollisuuksia alalle suuntautuville nuorille. ”Merenkulku on hieno ala, jossa on tapahtumassa suuria muutoksia ympäristöystävällisyyden asettaessa uusia vaatimuksia. Lisäksi digitalisaatio avaa alalle erittäin mielenkiintoisia tulevaisuuden näkymiä.”, Kujala kuvailee.

Merenkulku on myös aina ollut hyvin kansainvälistä, joten alan ominaispiirteisiin kuuluu kansainvälinen yhteistyö. ”Tällä alalla pääsee matkustamaan niin paljon kuin haluaa,” sanoo Kujala.

Nuorten innostus motivoi

”Olemme mukana Merikotkan tutkimusyhteisössä, jossa yhdistyy perusosaamista eri yliopistoista,” Kujala kertoo. Yhteisössä on mukana Helsingin yliopiston ympäristömallinnus, Aalto-yliopiston merenkulun osaaminen ja Turun yliopiston logistiikan osaaminen. Lisäksi KyAMK on mukana toiminnassa keskittymällä ennen kaikkea käytännön sovellusten kehittämiseen.

”Vaikka työpäivät venyvät usein pitkiksi, on mielenkiintoista tehdä töitä päivittäin nuorten opiskelijoiden kanssa, jotka haluavat oppia uutta kehittyäkseen valitsemallaan uralla,” Kujala kertoo.

Arktisessa merenkulussa riittää tutkittavaa

Kujala toimii vetäjänä uudessa huippututkimusyksikössä nimeltään Arctic Shipping and Operations. Yksikössä on mukana Aalto-yliopiston lisäksi Helsingin yliopisto, NTNU Norjasta, TUHH Saksasta ja Memorial University Kanadasta. Työtä rahoittaa Lloyds Register Foundation.

”Olemme palkanneet noin 10 tohtoriopiskelijaa, jotka kehittävät hyvin laajasti Arkisten merenkulun turvallisuutta,” Kujala kertoo.

Kyseessä on laaja kokonaisuus, jossa riittää tutkittavaa. Suomenlahden liikenne on kasvanut voimakkaasti viime vuosina ja kasvaa edelleen, kun Venäjän öljyvienti keskittyy alueelle.

Kehittyminen on välttämättömyys

Uudet tiukat ympäristösäännöt asettavat uusia haasteita myös merenkululle, ja tämä edellyttää uusia toimia laivakonseptien kehitykseen. Digitalisaation myötä voimme tulevaisuudessa myös paremmin optimoida koko kuljetusketjua tehtaalta asiakkaalle.

”Merenkulun kehittäminen on elinehto Suomelle. Suomi on käytännössä saari ja ulkomaankaupastamme 90 % tapahtuu meritse,” Kujala summaa.

Kirjoittanut: Outi Vartiainen

Jaa

Facebook Twitter LinkedIn

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Uusimmat

// Kaikki
21elo

”Tutkimustiedolla on keskeinen rooli siinä, millaisiin tulevaisuuksiin varaudumme”

Eetu Pilli-Sihvola toimii yksikönpäällikkönä liikenteen uudet palvelut -yksikössä Liikenteen turvallisuusvirasto Trafissa. Pilli-Sihvolan johtaman yksikön vastuulla ovat…

Tagit: ,
26kesä

Älyliikenteen keinoin kohti käyttäjäystävällisempää ja tehokkaampaa liikkumista

Ilkka Kotilainen työskentelee Liikennevirastossa Liikkumisen palvelut ja älyliikenne – yksikössä projektipäällikkönä. Kotilaisen vastuulla on älyliikenteen ja…

Tagit: ,
15kesä

”Liikenteen automatisointiin tarvitaan pitkäjänteisyyttä ja rahoitusta”

Rauno Heikkilä toimii professorina ja tutkimusyksikön johtajana Oulun yliopiston Teknillisessä tiedekunnassa Rakenteet ja rakentamisteknologia -tutkimusyksikössä. Parasta…

Tagit: , , ,

© 2014 Copyright Fintrip
Design and development: Nórr Design