MaaSissa massiiviset mahdollisuudet – teiniliikkumisella liikkeelle?

12/10/2015 / 1 kommentti / Tagit :

Vuonna 2025 Suomi on liikkumisen mallimaa, jossa kenenkään ei tarvitse omistaa henkilöautoa. Uuden ajattelutavan keskiössä on tehdä liikkumisesta ja arkiaskareiden hoidosta ilman omaa autoa vaivaton vaihtoehto kaikille. Liikkuminen palveluna -konsepti (Mobility as a Service, MaaS) on visio liikennejärjestelmämme kestävämmästä ja ihmiskeskeisemmästä tulevaisuudesta.

MaaS-konseptissa käyttäjille tarjotaan erilaisia liikkumispalveluja samojen käyttäjärajapintojen välityksellä, jotta liikkuja voi suunnitella, ostaa ja toteuttaa matkansa nykyistä helpommin ja vaivattomammin. Tällöin esimerkiksi nykyiset joukkoliikennepalvelut, vuokra-autot, kaupunkipyörät, kyytipalvelut, yhteiskäyttöautopalvelut, taksipalvelut ja useat muut liikennemuodot tulisivat käyttöön yhden käyttöliittymän taakse.

Yksi malli toteuttaa MaaS-ajattelua on tuoda markkinoille liikkumisoperaattoreita, jotka toimisivat ilman omaa kalustoa ja ostaisivat liikkumispalveluita eri palvelujentuottajilta tukkukaupassa ja yhdistelisivät niitä sopiviksi kokonaisuuksiksi. Asiakkaat käyttäisivät palveluita operaattorinsa kautta ja operaattori velottaisi palveluiden käytön esimerkiksi kuukausittaisella laskulla tai kyytipohjaisesti. Saksalainen Qixxit-palvelu on esimerkki tämänkaltaisesta liikkumispalvelujen yhdistelystä, Hollannissa on siirrytty valtakunnalliseen joukkoliikenteen matkakorttiin.

Suomen liikenteen toimintaympäristö on muutoksen kourissa. Nykyinen voimakkaasti autoistuva liikennejärjestelmämme on muuttumassa yhä kestämättömämmäksi yhtäältä kuluttajatottumusten muuttuessa ja teknologian kehittyessä sekä toisaalta julkistaloudellisesta ja ympäristönäkökulmista. MaaS-konsepti muokkaa ajattelutapaa kohti asiakaskeskeistä liikkumisen järjestämistä.

Digitalisaatio, ikääntymisen vaikutukset ja kuluttajakäytöksen muutokset ovat valtaosin vasta edessä, joten emme vahvoista signaaleista huolimatta pysty ennustamaan mitä tulevaisuudessa tapahtuu. Systeemiset uudistukset globaaliin ja Suomen liikennejärjestelmään ovat väistämättömiä. Tärkeintä on luoda liikennesektorille sellaiset olosuhteet, että järjestelmä tukee muutoksen suuntaa. Liikennepolitiikkaan tarvitaan uutta ajattelua, monipuolisia keinoja sekä innovaatioiden tehokasta hyödyntämistä.

MaaSista on puhuttu Suomessa ja maailmalla kaksi vuotta, nyt on aika siirtyä käytännön kokeiluihin todellisessa ympäristössä ja todellisten liikkujien kesken. Kokeilun on käynnistyttävä jo vuoden 2015 puolella. Villi kortti kokeiluun voisi olla teiniliikkumisen vallankumouksen käynnistäminen, eli kokeilla sitä millaisilla palveluilla 12-18 –vuotiaat liikkuvat – kyllä ne nuoremmat meille sitten opettavat miten tulevaisuudessa tulisi liikkua.

Kirjoittanut: Janne Antikainen, MDI
Kuva: Anssi Koskinen

Jaa

Facebook Twitter LinkedIn

1 kommentti

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Uusimmat kirjoitukset

// Kaikki
05kesä

Tarkkaamattomuus moninkertaistaa onnettomuuteen joutumisen riskin

Tarkkaamattomuus tieliikenteessä on nouseva liikenneturvallisuusongelma. Euroopan komissio on arvioinut, että Euroopan teillä tapahtuvissa liikenneonnettomuuksissa 10–30 prosentissa…

Tagit: , , ,
10touko

Liikenneturvallisuus tilapäisten liikennejärjestelyjen yhteydessä vaatii suunnittelua

Työmaiden yhteydessä liikenneturvallisuus voi vaarantua, jos asiaan ei kiinnitetä huomiota tilapäisiä liikennejärjestelyjä suunniteltaessa. Tuomo Saarinen Espoon…

Tagit: ,
19huhti

Turvallinen liikenne 2025 – liikenneturvallisuustutkimusta maalla ja merellä

Turvallinen liikenne 2025 on tutkimusyhteistyöhanke, jossa tehdään monitieteistä liikenneturvallisuustutkimusta tie- ja rautatieliikenteen sekä merenkulun alalla. Hanke…

Tagit: ,

© 2014 Copyright Fintrip
Design and development: Nórr Design