Liikenteen infra-alan huippututkimuksen seminaari Tampereella 1.6.2016 – ilmoittaudu mukaan!

13/05/2016 / 1 kommentti / Tagit : ,

Liikenteen infra-alan huippututkimusta esittelevä seminaari järjestetään Tampereella Tampere-talolla 1.6.2016. Tilaisuuden esitelmät ja posterit esittelevät monipuolisesti eri korkeakouluissa tehtävää liikenteen infra-alaan liittyvää tutkimusta.

Tutkimuksen tärkeimpiin aiheisiin ja rahoitusratkaisuihin paneudutaan paneelikeskustelussa. Tilaisuuden keynote-puhujana on Tekesin pääjohtaja Pekka Soini. Seminaarin järjestävät Suomen Tieyhdistys, Suomen Rakennusinsinöörien liitto, Liikennevirasto sekä liikenne- ja viestintäministeriö.

Tilaisuuden ohjelma ja ilmoittautuminen löytyvät täältä. Seminaari on ilmainen ja mukaan mahtuu 200 henkilöä. Mikäli ilmoittautunut henkilö ei peru ilmoittautumista ja jättää saapumasta paikalle, peritään seminaaripäivän maksu.

Tutkimus vauhdittaa liikenteen digitalisaatiota

Liikenteen infra-ala käy parhaillaan läpi merkittävintä muutostaan sitten auton keksimisen. Digitalisaatio, automatisaatio sekä liikenteen uudet palvelut muuttavat vaatimuksia liikenneinfralle. Infra muodostaa alustan, jossa tieto ja älykkäät järjestelmät kohtaavat ja toimivat. Jotta nyt ja tulevaisuudessa tavarat ja ihmiset kulkisivat vaivattomasti ja turvallisesti paikasta toiseen, on tärkeää turvata väyläverkon hyvä laatu.

Digitalisaatio on iso osa myös väylätutkimuksen tulevaisuutta. Suomalaisissa korkeakouluissa tehdään infra-alaan liittyvää korkealaatuista tutkimusta. Tämän tutkimuksen avulla voidaan pyrkiä ratkaisemaan muun muassa väyläomaisuuden kestävän hallinnan kannalta tärkeitä kysymyksiä.

”Akateemisessa maailmassa infra-alaa pidetään kansallisena lowtech-alana, vaikka asia on päinvastoin. Alalla olisi potentiaalia myös vientiin. Tutkimuksella ratkaistaan 15 miljardin euron väyläomaisuuteen liittyviä ongelmia ja on korkea aika kiinnittää huomiota tämän tutkimuksen tärkeyteen”, toteaa Suomen Tieyhdistyksen toimitusjohtaja Nina Raitanen.

 

Lisätietoja:

Toimitusjohtaja Nina Raitanen, Suomen Tieyhdistys (p. 040 7442996)
T&K- ohjelmajohtaja Tiina Jauhiainen, Liikennevirasto (p. 040 653 3384)

 

Kuva: Luca Strerazzi

Jaa

Facebook Twitter LinkedIn

1 kommentti

  1. veikko hintsanen

    Hienoa. Suomi on muutakin kuin maanteitä. Odottelen tässä vaan kokonaisvaltaisia puolueettomia tutkimuksia siitä miten tulevaisuuden i väyliin panostamalla saadaan Suomen pudonnut logistiikan taso(world Bank LPI) nostettua. eli miten ilmasto muutos vaikuttaa ja on jo vaikuttanut niin kansainvälisin sopimuksin muutettuihin tavoitteisiin (eu liikennestrategia) kuin ilmaston lämpenemisen vaikutus siihen mitä kannattaa kuljettaa milläkin väylällä.

    toivon että maassa saadaan lopetettua yksipuoliset valtion ja lobbáreìtten yhteiset puutteelliset tutkimukset kuten nyt ennen vaaleja tehdyt parlamentaariset korjausvelka raportit ja PTT ja 5.2.2015 julkaistu Ruotsi Suomi liikenne infra vertailut jotka molemmat tehtiin ilman vesiliikenne infran huomioimista.i

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Uusimmat uutiset

// Kaikki
17loka

Miten automaattiauto pysyy lumisella tiellä? Tieliikenteen automaation talviolosuhteita tutkivasta hankkeesta ensimmäisiä välituloksia

Arctic Challenge -tutkimushankkeen välitulokset tarjoavat ensimmäisiä ratkaisuehdotuksia tieliikenteen automaation mahdollistamiseksi talviolosuhteissa. Alkutalven testaukset jatkuvat loka-marraskuussa, jolloin…

Tagit:
11loka

Liikenteestä hiiletöntä vuoteen 2045 – polkuja päästöttömään tulevaisuuteen

Liikenne- ja viestintäministeriön liikenteen ilmastopolitiikan työryhmä on koonnut kolme vaihtoehtoista skenaariota liikenteen päästöjen poistamiseksi. Yhtä yksinkertaista…

Tagit: , ,
05loka

Arktisen liikenteen innovaatiosessio: Uusia tuttavuuksia ja konkreettisia yhteistyöaskeleita

Fintrip-verkoston järjestämä Arktisen liikenteen innovaatiosessio kutsui viime viikolla yhteen arktisen liikenteen tekijöitä viranomaisten, tutkijoiden ja yritysten…

Tagit: , , ,

© 2014 Copyright Fintrip
Design and development: Nórr Design