”Liikenteen automatisointiin tarvitaan pitkäjänteisyyttä ja rahoitusta”

15/06/2017 / 0 kommenttia / Tagit : , , ,
Rauno Heikkilä
Työ
Oulun yliopisto, Teknillinen tiedekunta, Rakenteet ja rakentamisteknologia -tutkimusyksikkö
Ura
Työuransa alussa Heikkilä työskenteli Insinööritoimisto M. Alasaarela Oy:ssä, sitten Partek Concrete Oy:n kehitysosastolla ja seuraavaksi Prometrics Oy:ssä. Väitöskirjansa valmistuttua Heikkilä aloitti akateemisen uran Oulun yliopistossa toimien ensin yliassistenttina, sitten projekti­tutkijana ja yliopisto­tutkijana. Nykyisin Heikkilä toimii Oulun yliopiston teknillisen tiedekunnan konetekniikan koulutusohjelman professorina ja tutkimusyksikön johtajana.
Erityisalat liikennetutkimuksessa
- Digitalisaation sovellukset
- Tietomallintaminen ja automaatio liikenneväylien suunnittelussa, rakentamisessa ja ylläpidossa
- Älyliikenteen sovellukset erityisesti automatisoituihin autoihin liittyen
- Autonomisiin autoihin liittyvät tekniikat, menetelmät ja testiradat
Koulutus
DI Oulun yliopistosta 1991, pääaineena rakennustekniikka. TkT 1996.
Vapaa-aika
Vapaa-ajallaan Rauno harrastaa pianon ja urkujen soittoa, metsästystä (lähinnä hirvestystä), kalastusta ja vaellusta Lapin tuntureissa Suomessa, Ruotsissa ja Norjassa. Liikennevälineistä hän käyttää eniten omaa autoaan, ja Helsingissä hän liikkuu useimmiten vuokra-autolla. Lentokoneella Heikkilä matkustaa viikoittain työmatkoillaan Oulusta Helsinkiin, ja myös ulkomaan matkat taittuvat lentäen.

Rauno Heikkilä toimii professorina ja tutkimusyksikön johtajana Oulun yliopiston Teknillisessä tiedekunnassa Rakenteet ja rakentamisteknologia -tutkimusyksikössä.

Parasta Heikkilän työssä on uusien asioiden keskeytymätön tulva ja jatkuva oppiminen. Myös kansainvälinen yhteistyö on antoisaa. Tutkimustyö kiehtoo Heikkilää kokonaisuudessaan: Mielenkiintoista on niin uusien tutkimus- ja kehityshankkeiden suunnittelu sekä yhteistyökumppaneiden ja rahoittajien hankkiminen kuin tutkimuksen toteutuskin, joka on jatkuvaa kokeilua ja innovointia. ”Raportointi on ehkä työläin vaihe, johon ei koskaan jää riittävästi aikaa”, Heikkilä sanoo.

Heikkilän työpäivät täyttyvät uusista asioista ja aika ei aina riitä kaikkeen. ”Joudun koko ajan priorisoimaan ja silti osa asioista jää tekemättä”, Heikkilä kuvailee. ”Yritän silti olla viemättä töitä kotiin illaksi ja viikonlopuksi – aina se ei onnistu, mutta olen yrittänyt olla tiukkana.”

Tutkimus luonteenomainen työnsarka

Pudasjärven kasvatti Heikkilä opiskeli diplomi-insinöörin perustutkintoonsa rakennustekniikkaa, ja sen jälkeen ”kaikkea mahdollista, mutta erityisesti mittaustekniikkaa ja koneautomaatiota”, tohtoriksi saakka.

Heikkilä haki lukion jälkeen ensimmäisenä arkkitehtuuriopintoihin, mutta ei päässyt sisään. Veli suositteli Heikkilälle matematiikan ylioppilaskoetulosten perusteella teknillistä tiedekuntaa, jonne Heikkilä päätti hakea sekä rakennus- että konetekniikan puolelle. ”Heitin arpaa ja valituksi tuli rakennustekniikka”, Heikkilä muistelee.

Tämän jälkeen ala on vienyt mennessään. ”Työurani alussa olin pari vuotta insinööritoimistossa suunnittelijana, sen jälkeen kehitys- ja tutkimustehtävissä oikeastaan koko ajan. Koen olevani perusluonteeltani tutkija.”

Vauhdilla etenevä ala kaipaa uusia kehittäjiä ja tutkijoita

Uusille tekijöillekin olisi alalla tilausta. Älykkään liikenteen ja automaation sovelluksia kehitetään huimaa vauhtia, ja liikenneala liittyy kaikkeen teollisuuden ja yhteiskunnan toimintaan. Uusia liikenteen älypuhellinsovelluksia ja autonomisia ajoneuvoja testataan ja kehitetään koko ajan. ”Tänne tarvitaan paljon uusia kehittäjiä ja tutkijoita”, Heikkilä toteaa.

Heikkilä antaa tunnustusta suomalaiselle liikennehallinnolle liikennealan tavoitteellisesta uudistamisesta ja kehittämisestä. Infra-alan tietomallintamisen liittäminen liikenteen älykkääseen ohjaukseen ja hallintaan on hänen mukaansa alan seuraava suuri haaste.

”Liikenteen automatisointiin tarvitaan pitkäjänteisyyttä ja rahoitusta. Teollisuuden lisäksi tutkimuslaitosten kytkentä tähän yhteistyöhön on yksi olennainen rahoituskohde,” Heikkilä sanoo.

Kirjoittanut: Outi Vartiainen

Jaa

Facebook Twitter LinkedIn

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Uusimmat

// Kaikki
15kesä

”Liikenteen automatisointiin tarvitaan pitkäjänteisyyttä ja rahoitusta”

Rauno Heikkilä toimii professorina ja tutkimusyksikön johtajana Oulun yliopiston Teknillisessä tiedekunnassa Rakenteet ja rakentamisteknologia -tutkimusyksikössä. Parasta…

Tagit: , , ,
27huhti

”Liikenteen murros ja kestävä kehitys tarvitsevat tutkimusta tuekseen”

Alina Koskela työskentelee Liikennevirastossa projektipäällikkönä Aurora-hankkeessa, jossa rakennetaan valtatie 21:n yhteyteen arktista älyliikenteen testausekosysteemiä. ”Mielenkiintoisinta työssäni…

Tagit: , , ,
05huhti

”Kestävä liikenne on Suomen tilaisuus marssia maailman eturiviin”

Arto O. Salonen johtaa tutkimushanketta, jossa selvitetään uudenlaisten liikkumispalveluiden mahdollisuuksia. ”Ihmisten liikkumistarpeet täytyy pystyä turvaamaan vähemmällä…

Tagit: , , ,

© 2014 Copyright Fintrip
Design and development: Nórr Design