Trafin Jussi Pohjonen toivotti seminaarivieraat tervetulleiksi.

Liikenneturvallisuustyön hyvät käytännöt esillä seminaarissa Tampereella

15/11/2017 / 0 kommenttia / Tagit : , ,

Tieliikenneturvallisuuden yhteistyöryhmä järjesti kuntien ja alueiden tieliikenneturvallisuuden käytäntöihin pureutuvan seminaarin Tampereen Vapriikissa 14.11.2017. ”Liikenneturvallisuustyön hyvät käytännöt kaikkien käyttöön” -seminaarissa pureuduttiin muun muassa automaattiseen liikennevalvontaan taajamissa, suojateiden liikenneturvallisuuteen ja kuntien tekemään liikenneturvallisuustyöhön. Fintripin sivuilla esitellään seminaarin sisältöä tällä ja ensi viikolla.

Riikka Rajamäki Trafista avasi tilaisuuden valottamalla uusinta valtioneuvoston periaatepäätöstä tieliikenneturvallisuuden parantamiseksi.  Periaatepäätös sisältää 7 tavoitealuetta, joiden toteutumista Trafin koolle kutsuma yhteistyöverkosto seuraa. Rajamäki nosti esiin, että Suomeen olisi hyvä saada käyttöön liikenneturvallisuusindikaattoreita, joiden avulla liikenneturvallisuuden kehittymisen seuraaminen olisi selkeää. Tällaisia indikaattoreita käytetään jo useissa maissa.

Toimiiko automaattinen liikennevalvonta taajamissa?

Erkki Malo Oulun kaupungilta kertoi automaattisesta liikennevalvonnasta Oulun kaupungin katuverkolla. Päin punaisia ajamisesta oli tullut ongelma, joten katuverkon valvontaa haluttiin kehittää ja samalla kokeilla, miten automaattinen valvonta sopii kaupunkiin. Valvontaverkko täytyi lopulta toteuttaa aiottua suppeampana, koska rakentamisen vaatimukset tiukentuivat suunnitteluvaiheen jälkeen. Kaupungin katuverkolla tehdyssä valvonnassa ei ole vielä tehty seurantatutkimusta, mutta muissa pisteissä on todettu, että valvonta vähensi punaisia päin ajamista. Samoin ylinopeudet ovat tutkamittauksissa laskeneet. Valvontaverkkoa aiotaan laajentaa ja täydentää alkuperäisen suunnitelman mukaiseksi, kun tekniikka kehittyy.

Jari Näkki Sisä-Suomen poliisilaitokselta avasi automaattivalvontaa poliisin näkökulmasta. Näkki kertoi, että automaattista liikennevalvontaa hyödynnetään yhä enemmän, ja sitä kohdennetaan muun muassa poliisipartioiden havaintojen ja onnettomuusanalyysien avulla. Näkki totesi, että kun suuri osa nopeusvalvonnasta on siirretty automaattiseksi, poliisin resurssit riittävät paremmin muun muassa törkeiden liikenneturvallisuuden vaarantajien, kuten rattijuoppojen, valvomiseen. Suurin osa tienkäyttäjistä hyväksyy automaattivalvonnan, mikä on poliisinkin näkökulmasta tärkeää.

Sopivatko nopeusnäyttötaulut liikenteen valvontaan?

Fanny Malin VTT:ltä esitteli tutkimusta nopeusnäyttötaulujen vaikutuksesta ajonopeuksiin. Malin totesi, että tutkimuksen perusteella nopeusnäyttötaulut alentavat ajonopeutta vain hetkellisesti, eli kuskit hiljentävät nopeutta taulun kohdalla, mutta palaavat taas taulun ohitettuaan pian alkuperäiseen nopeuteen. Malinin mukaan taulut sopivatkin parhaiten kuljettajien huomion herättelyyn, eivät valvontakäyttöön. Yleisöstä kommentoitiin, että taulut ovatkin toimineet hyvin esimerkiksi syksyisin koulujen kohdalla.

Seminaarin loput teemakokonaisuudet esitellään Fintripin sivuilla ensi viikolla. Tarjoamme myöhemmin myös seminaarin aineistot nähtäville.

Kuva: Outi Vartiainen

Jaa

Facebook Twitter LinkedIn

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Uusimmat uutiset

// Kaikki
17loka

Miten automaattiauto pysyy lumisella tiellä? Tieliikenteen automaation talviolosuhteita tutkivasta hankkeesta ensimmäisiä välituloksia

Arctic Challenge -tutkimushankkeen välitulokset tarjoavat ensimmäisiä ratkaisuehdotuksia tieliikenteen automaation mahdollistamiseksi talviolosuhteissa. Alkutalven testaukset jatkuvat loka-marraskuussa, jolloin…

Tagit:
11loka

Liikenteestä hiiletöntä vuoteen 2045 – polkuja päästöttömään tulevaisuuteen

Liikenne- ja viestintäministeriön liikenteen ilmastopolitiikan työryhmä on koonnut kolme vaihtoehtoista skenaariota liikenteen päästöjen poistamiseksi. Yhtä yksinkertaista…

Tagit: , ,
05loka

Arktisen liikenteen innovaatiosessio: Uusia tuttavuuksia ja konkreettisia yhteistyöaskeleita

Fintrip-verkoston järjestämä Arktisen liikenteen innovaatiosessio kutsui viime viikolla yhteen arktisen liikenteen tekijöitä viranomaisten, tutkijoiden ja yritysten…

Tagit: , , ,

© 2014 Copyright Fintrip
Design and development: Nórr Design