Liikenneturvallisuus tilapäisten liikennejärjestelyjen yhteydessä vaatii suunnittelua

10/05/2017 / 0 kommenttia / Tagit : ,

Työmaiden yhteydessä liikenneturvallisuus voi vaarantua, jos asiaan ei kiinnitetä huomiota tilapäisiä liikennejärjestelyjä suunniteltaessa. Tuomo Saarinen Espoon Kaupunkitekniikan keskuksesta näyttää esimerkkien kautta, miten liikenneturvallisuus kannattaa huomioida jo ennen töiden alkamista työmaalla.

Huolestunut koululaisen äiti otti yhteyttä Espoon kaupunkiin vuoden 2016 elokuussa, kun Saunalahden koulun reitti muuttui turvattomaksi rakennustyömaiden muutosten ja huonosti pysäköityjen työmaa-autojen takia. Kuorma-autot ja rakentajien autot täyttivät jalankulku- ja polkupyöräyhteyden koululaisten koulumatkalla.

Yhteydenoton perusteella kävimme konsultin kanssa maastossa, tilapäinen liikennesuunnitelma valmistui parissa päivissä tarkistuksineen ja toimenpiteisiin ryhdyttiin kolmantena päivänä. Korotettu suojatie valmistui seuraavalla viikolla.

Tämä turvallisen koulureitin prosessi sai meidät miettimään pienten koululaisten ja muiden kulkijoiden näkyvyyttä työmaiden läheisillä suojateillä. Laadimme liikenneturvallisuuden parantamisesta lyhyen oppaan, jossa asia on pelkistetty muutamaan kuvaan. Selkeä opas on tarkoitettu muun muassa rakennustyömaan johdolle, jonka ydinosaamista liikennejärjestelyt eivät ole.

Tilapäiset liikennejärjestelyt vaativat etukäteissuunnittelua

Esimerkiksi etukäteissuunnittelun hyödyistä voidaan nostaa Perkkaan Vermon raviradan lähialue, jolla oli käynnissä muutama työmaa syksyllä 2016. Vuoden vaihteessa käynnistyi vielä kuusi lisää. Syksyllä yritimme löytää uutta reittiä jalankulku- ja polkupyörätielle vähintään kolmeksi vuodeksi. Se ei kuitenkaan onnistunut, sillä erilliset työmaat olivat jo menossa eteenpäin.

Aikuisille saatiin tehtyä turvallinen reitti, mutta ala-asteikäisten ei voitu olettaa käyttävän sitä turvallisesti koulumatkalla. Turvallisen koulumatkan takaamiseksi päätettiin, että kaupunki tarjoaa matkakortin 2–6 luokkien oppilaille. Lisäksi ne ensimmäisen luokan oppilaat, jotka asuvat Vermon pohjoisella rinteellä, päätettiin kuljettaa kotiovelta kouluun ja takaisin.

Tästä otettiin opiksi, ja jatkossa toimivat ja turvalliset jalankulku- ja polkupyöräyhteydet mietitään ja otetaan huomioon ennen työmaan alkua. Mallia päästään soveltamaan esimerkiksi Finnoon alueen rakentamisen yhteydessä. Asia on tärkeä, sillä alueen asukkailla on oikeus liikkua turvallisesti lähialueillaan työmaista huolimatta.

Kaupunki ottaa kontolleen turvalliset tilapäiset liikennejärjestelyt rakennusalueella. Olennaista onnistumisen kannalta on se, että kaupungilla on ajantasainen tieto alueiden käynnistymisestä ja ajoituksesta, vaikka työmaat vastaavat itse työmaa-alueensa väliaikaisista liikennejärjestelyistä.

Saunalahdessa koulureitin varrella alkoi maaliskuussa 2017 kolmen talon rakentaminen. Tilapäisten liikennejärjestelyjen tarkentaminen työmaille oli tarpeen ja keskustelimme asiasta rakennustyömaiden johdon kanssa. Aidattua aluetta kavennettiin koulureitillä siten, että liikkuminen työmaan vieritse on turvallista tulevan talvikauden aikana, ja reitille jää vähintään kolmen metrin levyinen väylä talvikunnossapitoa varten. Lisäsimme valaistuksen työmaan tilapäiseen liikennemerkkisuunnitelmaan.

Työntekijän näkökulmasta ei ole tarkoituksenmukaista käydä jatkuvasti työmaalla seuraamassa tilapäisen suunnitelman toteutumista. Jos tilapäiset liikennejärjestelyt ovat valmiina ennen ensimmäistä lapion pistoa maahan, ramppaaminen työmaalla jää vähemmälle.

Yhtenäinen toimintamalli lisää turvallisuutta tehokkaasti

Espoon, Kauniaisen, Vantaan ja Helsingin alueella on voimassa yhtenäinen toimintamalli kaivuu- ja pintatyömaa-alueille. Kaupungit järjestävät yhteisiä Pääkaupunkiseudun katutyöt -koulutustilaisuuksia katutöiden sujuvoittamiseksi ja turvallisuuden parantamiseksi.  Koulutuksiin osallistuneet saavat PKS-kortin, jollainen tulee olla yhdellä henkilöllä kullakin alkavalla työmaalla. Noin vajaa tuhat koulutettua saa kortin vuosittain.

 

Lisätietoja:
http://www.espoo.fi/fi-FI/Asuminen_ja_ymparisto/Kadut_ja_liikenne/Tilapaiset_liikennejarjestelyt

 

Kirjoittanut: Tuomo Saarinen, Espoo, Kaupunkitekniikan keskus
Kuva: Timo-Pekka Heima

Jaa

Facebook Twitter LinkedIn

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Uusimmat kirjoitukset

// Kaikki
23marras

Keskiössä turvallinen, tehokas ja ympäristöystävällisempi talvimerenkulku

Keskustelua ilmaston lämpenemisestä käydään jatkuvasti kiihtyvällä tahdilla. Tulevien talvien jääpeitteen määrää ja talvisia olosuhteita on kuitenkin…

Tagit: ,
26loka

Talvimerenkulun tutkimus ja jääluokkasäännöt turvaavat laivoja ja ympäristöä

Ilmaston lämpeneminen on vähentänyt Itämeren vuotuisen jääpeitteen laajuutta mutta ei ole helpottanut talvimerenkulun olosuhteita. Kauppalaivojen jäissä…

Tagit: , , , , ,
17loka

Arktisen alueen aktiviteetit vaativat materiaaleilta paljon

Toiminta maapallon pohjoisella arktisella alueella lisääntyy vauhdilla ilmastonmuutoksen seurauksena. Jään sulaminen ja jääpeitteen ohentuminen antavat mahdollisuuden…

Tagit: , , ,

© 2014 Copyright Fintrip
Design and development: Nórr Design