“Liikennealan tärkein tavoite on nollavisio triplana”

24/09/2015 / 0 kommenttia / Tagit :
Heikki Liimatainen
Työ
Tutkijatohtori Liikenteen tutkimuskeskus Vernessä Tampereen teknillisessä yliopistossa.
Ura
Kesätöitä vanhempien mansikkatilalla ja rakennusfirmassa sekä englannin opettajana Thaimaassa lähetys- ja kehitysyhteistyöjärjestö WEC:n opiskelijatyössä. Tutkijavaihto Heriot-Watt Universityssä Edinburghissa 2009–2010.
Koulutus
DI-tutkinnon pääaine oli liikennetuotanto ja logistiikka ja sivuaineena rakentamisen tuotantotekniikka. Tohtorin tutkinnon pääaine liikenne- ja kuljetusjärjestelmät, jonka osana tulevaisuudentutkimuksen kokonaisuus.
Kulkutottumukset
Arjen lyhyet matkat Heikki taittaa polkupyörällä vanhempaa poikaansa kärryssä vetäen. Kauppareissuille kulkupeliksi valikoituu auto, työmatkoille Tampereelle auto tai halpabussi ja Helsinkiin juna.
Vapaa-aika
Vapaa-aika menee kahden pikkupojan kanssa leikkiessä ja vapaaehtoistyössä Jyväskylän helluntaiseurakunnassa. Liikunta, lukeminen ja elokuvien katselu ovat myös mieleisiä silloin, kun niihin on aikaa.

Heikki Liimatainen työskentelee tutkijatohtorina Liikenteen tutkimuskeskus Vernessä Tampereen teknillisessä yliopistossa. Tehtävä on sopiva sekoitus tutkimusta, opetusta ja yhteiskunnallista vaikuttamista, joista jälkimmäinen tapahtuu erityisesti Suomen Ilmastopaneelin jäsenenä. Liimatainen tekee pääosan työstään etätyöpisteessä kotona Jyväskylässä.

Arjen valintojen ja globaalien haasteiden jännite kiehtoo

Liimataisen erikoisalaa liikennetutkimuksen parissa ovat liikenteen ja logistiikan energiatehokkuus ja hiilidioksidipäästöjen vähentäminen sekä näihin liittyvät taloudelliset ja sosiaaliset näkökulmat. Opetuspuolella hänen vastuuaiheitaan ovat liikenteen ympäristövaikutukset, liikennetalous sekä liikennetutkimukset ja -mallit.

Liikenne ja logistiikka ovat elintärkeitä yhteiskunnan toimintoja, mutta niistä aiheutuu myös negatiivisia ulkoisvaikutuksia liikenneonnettomuuksien, terveydelle haitallisten pakokaasupäästöjen ja kasvihuonekaasupäästöjen vuoksi. ”Tämä jännite ihmisten arjen valintojen ja globaalien haasteiden välillä ja mahdollisuudet sen purkamiseen ovat työssäni mielenkiintoisinta,” Liimatainen sanoo.

Skotlanti hurmasi tutkijan

Liimatainen on syntynyt Jyväskylän maalaiskunnassa ja käynyt koulut Kannonkoskella. Opiskelupaikkaa valitessaan hän haki Helsingin ja Turun kauppakorkeakouluihin ja TTY:lle tuotantotalouteen, koska siellä oli tarjolla logistiikan pääaine. TTY:n ovet aukenivat papereilla, ja opiskelupaikka oli sillä selvä.

Opiskeluvuodet kuluivat Tampereella, ja viettipä mies aikaa myös Edinburghissa tutkijavaihdossa. ”Tutkijavaihdon jälkeen vuorossa oli paluu Jyväskylään, mutta henkinen koti jäi kuitenkin jossain määrin Skotlantiin,” Liimatainen kertoo.

Liikennealalla pääsee vaikuttamaan ihmisten elämänlaatuun

Liikennealalla riittää työtä nuorille alasta kiinnostuneille. ”Tarvetta on laajalle osaamiselle sosiologiasta matemaattiseen mallinnukseen ja liiketoiminnan kehittämiseen, joten oma paikka löytyy varmasti ja osaamistaan voi laajentaa jatkuvasti,” Liimatainen sanoo.

”Liikenneala on merkittävyyteensä nähden vahvasti aliarvostettu, mutta alan töissä pääsee hyvin konkreettisesti parantamaan ihmisten elämänlaatua ja jopa pelastamaan ihmishenkiä,” hän lisää.

Joka päivä oppii jotain uutta

Liikennetutkijan työssä pääsee muodostamaan kokonaiskuvaa ihmisten arkeen kiinteästi liittyvästä ilmiöstä. Tutkijana pääsee myös kurkistamaan erilaisten organisaatioiden toimintaan yrityksistä ministeriöön ja tapaa mielenkiintoisia ihmisiä niin Suomessa kuin ulkomaillakin. ”Jokainen päivä on erilainen,” Liimatainen sanoo.

Myös uusimman tutkimustiedon jakaminen opiskelijoille on innostavaa. ”Siinä tulee samalla testattua, onko jokin omasta mielestä mielenkiintoinen havainto liikennejärjestelmästä mielenkiintoinen myös muiden mielestä,” Liimatainen kuvailee.

Triplanolla on tulevaisuuden ydintavoite

”Suomen liikennealan tulevaisuuden ydinkysymys on, miten saavutetaan niin sanottu triplanolla-visio: nolla kuollutta, nollapäästöt ja nolla liikenteellisesti rajoitettua ihmistä tai yritystä,” Liimatainen sanoo.

”Triplanollan” ensimmäisestä kohdasta, eli liikenneturvallisuuden parantamisesta, puhutaan Liimataisen mielestä aivan liian vähän. ”Missään muualla kuin liikenteessä ei hiljaisesti hyväksyttäisi 250 kuollutta ja tuhansia loukkaantuneita vuosittain,” hän huomauttaa.

Ilmastonmuutoksen ja lähipäästöjen vähentäminen ovat globaaleja haasteita, jotka muuttavat väistämättä liikennejärjestelmää. Liikkumisen mahdollisuudet on myös turvattava ikääntyvälle maaseudun syrjäkylien väestölle ja logistiikan kilpailukyvystä pidettävä huolta.

”Ajoneuvo- ja polttoainetekniikan kehitys ja digitalisaatio tarjoavat uusia työkaluja haasteisiin vastaamiseen. Myös ihmisten tottumusten muutokset, kuten jakamistalous, ovat tärkeitä keinoja”, Liimatainen sanoo.

Kirjoittanut: Outi Vartiainen

Jaa

Facebook Twitter LinkedIn

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Uusimmat

// Kaikki
05joulu

”Poikkitieteellistä tutkimusta terveen ja turvallisen meren puolesta”

Anna Kiiski työskentelee Merikotka-tutkimuskeskuksessa toiminnanjohtajana. Merikotkassa tehdään poikkitieteellistä tutkimusta, jossa tekniikan, talouden ja luonnontieteen alan tutkijat…

Tagit: , ,
08marras

”Digitalisaation hyödyt eivät toteudu ilman avaraa näkökulmaa”

Jouni Lappalainen on erikoistunut merenkulun turvallisuuteen, ja on perehtynyt aiheeseen niin tutkijan kuin virkamiehenkin ominaisuudessa. Merenkulun…

Tagit: , ,
11syys

”Kokonaisuuksien ymmärtäminen on entistä tärkeämpää”

Nils-Olof (Olle) Nylund työskentelee VTT:llä liikenteen energiankäytön tutkimusprofessorina. Nylundin erikoisalaa liikennetutkimuksen parissa on ajoneuvo- ja polttoainetekniikka….

Tagit: ,

© 2014 Copyright Fintrip
Design and development: Nórr Design