”Liikenneala tarvitsee nuoria”

09/01/2017 / 0 kommenttia / Tagit :
Nina Raitanen
Työ
Toimitusjohtaja, Tieyhdistys.
Ura
Valmistuttuaan Nina työskenteli liikenneministeriössä, ja teki sen jälkeen väitöskirjan apurahalla. Väiteltyään hän työskenteli Destiassa mm. t&k-päällikkönä. Seuraavaksi hän siirtyi Aalto-yliopistoon tiensuunnittelun, -hoidon ja ylläpidon lehtoriksi, ja sieltä Tieyhdistykseen vuonna 2015.
Koulutus
DI 1992, tohtori 2005, TKK. Pääaine tietekniikka.
Vapaa-aika ja liikkuminen
Töihin Nina kävelee tai pyöräilee, ja työreissut hoituvat yleensä julkisilla kulkuneuvoilla. Maaseudulla on kätevintä käyttää omaa autoa. Vapaa-aikaa Nina viettää miehensä, koiransa ja hevosensa seurassa.

Nina Raitanen työskentelee Tieyhdistyksessä toimitusjohtajana. Työssä parasta on se, että toimitusjohtajana Raitanen pääsee työskentelemään monien eri tahojen kanssa ja viemään asioita eteenpäin. ”Työyhteisö on pieni, mukava ja joustava, ja omat ideat voi toteuttaa helposti”, Raitanen sanoo.

Raitanen kiinnostui Tieyhdistyksestä jo 90-luvulla työskennellessään liikenneministeriössä. Tavatessaan tilaisuuksissa eri yhdistysten edustajia Raitanen huomasi, että alalla näkyvä ja hyvämaineinen Tieyhdistys tarjoaisi oivan näköalapaikan liikennealalle.

Yksityisteiden äänenkannattaja, alan imagon kohottaja, tiedonvälittäjä

Tieyhdistys on jo varsin vakiintunut toimija alalla: Alkaneena vuonna sen perustamisesta tulee kuluneeksi 100 vuotta.

Yhdistyksen toiminnan tärkeä osa on yksityisteiden ja niiden tiekuntien valtakunnallinen edunvalvonta ja opastaminen. ”Koulutamme tieisännöitsijöitä, järjestämme alueellisia yksityistiepäiviä, jaamme päättäjille yksityistietietoutta, ja pyrimme vaikuttamaan yksityisteitä koskeviin päätöksiin”, Raitanen luettelee.

Tieyhdistys järjestää joka toinen vuosi kaksi suurta liikennealan tapahtumaa, Väylät ja liikenne-päivän sekä Talvitiepäivän. Lisäksi yhdistys järjestää lukuisia vaihtuvia seminaareja ja tapahtumia. ”Viime vuonna Tieyhdistys oli mukana järjestämässä Tampereella ensimmäistä Transport Research Finland -tapahtumaa, jossa esiteltiin suomalaisen väylätutkimuksen kärkeä”, Raitanen mainitsee.

Tärkeää Tieyhdistykselle on myös alan imagon nostaminen, koska tie- ja liikenneala kaipaa nuoria osaajia. ”Olemme palkanneet osa-aikaisen nuorisovastaavan, jonka tehtävänä on saada nuoret mukaan vaikuttamaan alan kehitykseen”, Nina kertoo.

Tieyhdistys julkaisee kuusi kertaa vuodessa Tie ja liikenne -lehteä, joka käsittelee muun muassa liikenneväylien kehittämistä ja ylläpitoa, liikennepoliittisia kysymyksiä, liikenneturvallisuutta ja alan tutkimustuloksia.

Tutkimus tärkeä osa työtä pitkin uraa

Nina Raitanen on kotoisin Kouvolasta ja opiskeli TKK:lla tietekniikkaa, josta väitteli tohtoriksi vuonna 2005. ”Minusta piti tulla lääkäri, mutta Lappeenrannan teknillinen yliopisto oli lähellä kesämökkiä ja siellä oli helppo käydä pääsykokeissa”, Nina nauraa. Ensimmäisen opiskeluvuoden jälkeen hän totesi, että tietekniikka oli varsin mielenkiintoista, eikä halunnut vaihtaa muualle.

Väitöskirjaa tehdessään Raitanen tutki melua vähentäviä päällysteitä. Hän viihtyi tutkijana hyvin ja koki työn haastavana ja innostavana. ”Löytämisen ilo on valtavan palkitsevaa, kun etsii ja löytää jotain täysin uutta, josta ei aiemmin tiedetty mitään”, Raitanen kuvailee.

Nyt Raitasen erikoisalaa tutkimuksen saralla on tutkimuksen merkityksen korostaminen sekä tutkimustiedon välittäminen ja esiintuominen. ”Kehittämisellä ja tutkimuksella on suuri merkitys alan muutoksessa”, hän toteaa.

Nuoret tarvitaan mukaan murrokseen

Liikennealan tulevaisuudesta puhuttaessa Nina nostaa ykkösasiaksi nuorten mukaan saamisen. On selvää, että liikenneala on valtavassa muutoksessa. Ajoneuvot muuttuvat aivan uudenlaisiksi, alalle tulee paljon uusia toimijoita, ja mallinnusohjelmat ja virtuaalitodellisuus tuovat rajattomasti mahdollisuuksia.

”Suomen kannalta olennaista saada nuoret tempaistua mukaan murrokseen, jotta saamme alalle tekijöitä ja koulutuspaikat säilytettyä”, Raitanen painottaa. ”Liikenneala tarvitsee nuoria. Työtä on tarjolla paljon, ja vaikuttamaan pääsee niin pienessä mittakaavassa kuin globaalistikin.

 

Kirjoittanut: Outi Vartiainen

Jaa

Facebook Twitter LinkedIn

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Uusimmat

// Kaikki
15kesä

”Liikenteen automatisointiin tarvitaan pitkäjänteisyyttä ja rahoitusta”

Rauno Heikkilä toimii professorina ja tutkimusyksikön johtajana Oulun yliopiston Teknillisessä tiedekunnassa Rakenteet ja rakentamisteknologia -tutkimusyksikössä. Parasta…

Tagit: , , ,
27huhti

”Liikenteen murros ja kestävä kehitys tarvitsevat tutkimusta tuekseen”

Alina Koskela työskentelee Liikennevirastossa projektipäällikkönä Aurora-hankkeessa, jossa rakennetaan valtatie 21:n yhteyteen arktista älyliikenteen testausekosysteemiä. ”Mielenkiintoisinta työssäni…

Tagit: , , ,
05huhti

”Kestävä liikenne on Suomen tilaisuus marssia maailman eturiviin”

Arto O. Salonen johtaa tutkimushanketta, jossa selvitetään uudenlaisten liikkumispalveluiden mahdollisuuksia. ”Ihmisten liikkumistarpeet täytyy pystyä turvaamaan vähemmällä…

Tagit: , , ,

© 2014 Copyright Fintrip
Design and development: Nórr Design