”Kokonaisuuksien ymmärtäminen on entistä tärkeämpää”

11/09/2017 / 1 kommentti / Tagit : ,
Nils-Olof Nylund
Työ
Liikenteen energiankäytön tutkimusprofessori, VTT.
Ura
Nylund aloitti työt VTT:llä vuonna 1979, pyöritti omaa konsulttiyritystä vuodet 2004–2008, ja palasi sen jälkeen VTT:lle.
Koulutus
Tekniikan tohtori, TKK.
Vapaa-aika
Vapaa-ajallaan Olle mökkeilee ja veneilee. Myös museoautot ovat rakas harrastus.
Liikkumistottumukset
Liikkumiseen Nylund käyttää useimmiten omaa autoaan, joka on flex-fuel etanoliauto. Silloin tällöin Olle liikkuu myös sähköfillarilla.

Nils-Olof (Olle) Nylund työskentelee VTT:llä liikenteen energiankäytön tutkimusprofessorina. Nylundin erikoisalaa liikennetutkimuksen parissa on ajoneuvo- ja polttoainetekniikka. Vauhdilla muuttuva ala pitää otteessaan. Tiukan haasteen asettavat hallituksen päästötavoitteet, joihin pyritään muun muassa vaihtoehtoisin käyttövoimin.

Diplomityö johdatteli polttoainetekniikan maailmaan

Nylund opiskeli auto- ja polttomoottoritekniikkaa TKK:lla Otaniemessä. Tekniikan pariin hakeutuminen kävi luonnostaan, koska autot ja moottorit ovat kiinnostaneet aina. Myös merillä liikkuminen kiehtoo. ”Harrastusten puolella on tullut suoritettua avomerilaivurin tutkinto”, kertoo Olle.

Ajoneuvo- ja polttoainetekniikka valikoitui erikoisalaksi puolittain sattuman kautta. ”TKK:n autotekniikan proffan Antti Saarialhon ilmoitustaululla oli lappu, jossa etsittiin VTT:lle diplomityön tekijää tutkimaan alkoholien käyttöä moottoripolttoaineena. Sille tielle jäin”, Olle muistelee.

Päästöjen vähentämiseksi kaikki keinot käyttöön

Liikenneala on suuren haasteen edessä päästöjen vähentämisen suhteen, ja Nylund on työssään tämän haasteen keskiössä. Hallituksen energia- ja ilmastostrategiassa asetetaan tavoite, jonka mukaan liikenteen hiilidioksidipäästöjä olisi vuoteen 2030 mennessä vähennettävä 50 % vuoden 2005 päästötasoon verrattuna. Nylund toteaa, että tavoite on erittäin kunnianhimoinen.

”Meidän on pyrittävä energiatehokkuuteen niin ajoneuvojen kuin järjestelmänkin tasolla”, hän sanoo. Päästöjä vähentääksemme tarvitsemme uutta ajattelua joka saralla. ”Uudet toiminta- ja palvelumallit ovat yhtä merkittäviä keinoja kuin biopolttoaineet ja sähköautotkin.”

Liikennealan murros vaatii alan tutkijoilta ja toimijoilta paneutumista erilaisiin näkökulmiin. Kokonaisuuksien hahmottaminen ja ymmärtäminen on Nylundin mukaan nyt entistä tärkeämpää, jotta kunnianhimoiset tavoitteet voidaan saavuttaa.

Kirjoittanut: Outi Vartiainen

Jaa

Facebook Twitter LinkedIn

1 kommentti

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Uusimmat

// Kaikki
14helmi

”Tulevaisuuden visioissa inhimillisiä tekijöitä ei saa unohtaa”

Janne Saarikoski työskentelee projektitutkijana Meriturvallisuuden ja -liikenteen tutkimuskeskus Merikotkassa. Saarikosken työnsarka on satamien digitalisaatiota kartoittava DigiPort-hanke….

Tagit: , ,
21joulu

”Tekoäly ja ajokaluston hallinta ovat tulevaisuuden teemoja”

Risto Kulmala työskentelee Liikennevirastossa johtavana ITS-asiantuntijana älyliikenteen kansainvälisissä tehtävissä. Keskeisenä teemana Kulmalan työssä on erityisesti keskustelevien…

Tagit: , ,
05joulu

”Poikkitieteellistä tutkimusta terveen ja turvallisen meren puolesta”

Anna Kiiski työskentelee Merikotka-tutkimuskeskuksessa toiminnanjohtajana. Merikotkassa tehdään poikkitieteellistä tutkimusta, jossa tekniikan, talouden ja luonnontieteen alan tutkijat…

Tagit: , ,

© 2014 Copyright Fintrip
Design and development: Nórr Design