Kokeiluista polku kekseliäisiin ratkaisuihin ja toimiviin palveluihin

26/10/2016 / 0 kommenttia / Tagit :

Kokeilukulttuurin edistäminen on yksi Sipilän hallituksen kärkihankkeista. Janne Hauta liikenne- ja viestintäministeriöstä kertoo, että kokeiluilla tavoitellaan innovatiivisia ratkaisuja ja toimivampia palveluja esimerkiksi omadatan ja liikenteen palveluiden ympäriltä. Hallitus haluaa kannustaa niin kansalaisia kuin valtionhallintoakin matalan kynnyksen kokeilemiseen.

Kokeileminen on hyväksi havaittu tie toimiviin tuotteisiin ja palveluihin, jota myös menestyvät yritykset käyttävät omassa toiminnassaan. ”Teknologian saralta voidaan ottaa lukuisia esimerkkejä. Sen sijaan, että pyrkisi tuottamaan kerralla valmista, ketteriä kehittämismenetelmiä käyttävät yritykset tekevät uudesta tuotteesta lukemattomia kokeiluversioita, joita testataan ja parannetaan pienin askelin,” kuvailee Hauta.

Yhteistyö kuuluu kokeilukulttuuriin

Verkostoitunut toimintatapa ja eri tahojen yhteistyö ovat kokeilukulttuurin olennainen osa. Liikenne- ja viestintäministeriö käyttääkin omissa hankkeissaan paljon PPP-mallia. PPP eli public-private partnership merkitsee sitä, että hankkeissa on mukana sekä viranomaisia että yrityksiä ja tutkimuslaitoksia. Kokeilujen kautta myös edistetään kansalaisten omatoimisuutta ja yrittäjyyttä.

Hallinnonalan omassa toiminnassa kokeilukulttuurin edistäminen näkyy esimerkiksi siten, että lainsäädäntöä pyritään muokkaamaan kansalaislähtöisesti.

”Kansalaiset ovat PPP-malliin liitettävä neljäs P eli people,” sanoo Hauta. ”Lainsäädäntätyössä kansalaislähtöisyys merkitsee sitä, että mahdollisuuksien mukaan lainsäädännön toimivuutta kokeillaan kansalaisten parissa jo ennen uuden lain voimaantuloa.”

Kokeilukulttuurin tukemiseen kuuluu myös alueellisuuden tukeminen. Toinen tärkeä teema on alustatalouden edistäminen, jonka avulla saadaan toimivia, verkostoituneita yrityskonsortioita tai ppp-konsortioita.

Kokeileva Suomi tukee ja auttaa kokeiluissa

Hallitus tukee kokeilutoimintaa konkreettisesti muun muassa uuden kokeilutoiminnon avulla. Valtioneuvoston koordinoima Kokeileva Suomi -hanke luo edellytyksiä kokeiluille tuottamalla tietoa ja toimintavälineitä kokeilijoiden käyttöön. Hankkeessa muun muassa kartoitetaan lainsäädännön esteitä kokeilukulttuurille ja luodaan kokeilijoille digitaalinen tukipalvelu. Palvelussa on tarkoitus tarjota yhden luukun periaatteella rahoitusta pienille ja suurille kokeiluille, sekä antaa tukea kansainvälistymiseen ja tuotteiden skaalaamiseen kansainvälisille markkinoille.

”Kokeileva Suomi tarjoaa tukea myös mikrotason kokeiluille,” Hauta huomauttaa. ”Ei tarvitse olla pyrkimässä kansainvälisille markkinoille apua saadakseen.” Kokeileva Suomi tarjoaa tulevaisuudessa myös joukkorahoitustyökalun. Lisäksi digitaaliseen alustaan yritetään saada mukaan myös perinteisiä rahoittajia, kuten SITRA.

Liikennelabra kokoaa suomalaiset liikennekokeilut

Liikennelabra on Trafin koordinoima liikenteen digitaalisten kokeiluiden edistämisfoorumi ja sateenvarjo, jonka alla toimijat voivat markkinoida omia kokeilujaan ja hankkeitaan. Sen tärkeä piirre on julkisen ja yksityisen sektorin tiivis yhteistyö.

”Liikennelabra on olennainen osa hallinnonalan kokeilujen koordinointia, ja sen avulla pyritään lisäämään tietoutta hallinnonalan kokeiluista,” kertoo Janne Hauta. ”Liikennelabraan on koottu ministeriön strategiset kokeiluhankkeet, jotka tukevat hallitusohjelman jalkauttamista erityisesti automatisaation ja jatkossa myös datatalouden saralla.”

Hallinnonalalla kokeillaan

Liikenteen hallinnonalalla on menossa monenlaista kokeilutoimintaa. Living Lab Bus -hankkeen tavoitteena on luoda innovointi- ja kokeiluympäristö, jossa voidaan kehittää ja testata uusia palveluita ja teknologioita todellisessa toimintaympäristössä. ”Hankkeessa on mukana niin yrityksiä kuin tutkimuslaitoksiakin. Living lab bus onkin hyvä esimerkki verkostoituneesta hankkeesta”, kertoo Janne Hauta.

NordicWay-hankkeessa on aloitettu Coop-kokeilu, jossa autoilijat välittävät toisilleen tietoa liikenneturvallisuutta heikentävistä tekijöistä matkapuhelinverkkoa käyttäen. ”NordicWay Coop on hieno kokeilu, jossa on mukana myös se neljäs P eli kansalaiset,” sanoo Hauta.

Smart Countryside-hankkeessa kartoitetaan maaseudun digitalisoitumismahdollisuuksia. Hankkeeseen kuuluu muun muassa Saariston liikenne palveluna -kokeilu. ”Kokeilun päämääränä on kehittää saaristoon sellainen liikennepalvelukonsepti, jolla voidaan turvata saariston elinvoiman ja kehittymisen edellytykset tulevaisuudessa,” Hauta kertoo.

 

Lisätietoja:

Valtioneuvoston Kokeileva Suomi

Liikennelabra

Liikennekokeilijan opas

Living Lab Bus

NordicWay Coop

Smart Countryside

Kirjoittanut: Outi Vartiainen
Kuva: Bob Doran

Jaa

Facebook Twitter LinkedIn

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Uusimmat kirjoitukset

// Kaikki
13joulu

Arctic marine research group aims to improve vessel safety in harsh sea ice conditions

The research group on Arctic marine technology and safety at Aalto University School of Engineering works…

Tagit: , , , ,
23marras

Keskiössä turvallinen, tehokas ja ympäristöystävällisempi talvimerenkulku

Keskustelua ilmaston lämpenemisestä käydään jatkuvasti kiihtyvällä tahdilla. Tulevien talvien jääpeitteen määrää ja talvisia olosuhteita on kuitenkin…

Tagit: ,
26loka

Talvimerenkulun tutkimus ja jääluokkasäännöt turvaavat laivoja ja ympäristöä

Ilmaston lämpeneminen on vähentänyt Itämeren vuotuisen jääpeitteen laajuutta mutta ei ole helpottanut talvimerenkulun olosuhteita. Kauppalaivojen jäissä…

Tagit: , , , , ,

© 2014 Copyright Fintrip
Design and development: Nórr Design