Kohti aktiivista ja tavoitteellista kokeilukulttuuria

14/09/2016 / 0 kommenttia / Tagit : ,

Liikennesektori on maailmanlaajuisesti mielenkiintoisessa kehitysvaiheessa, jossa ollaan askel askeleelta siirtymässä analogisesta yksityisautojärjestelmästä kohti digitaalista multimodaalijärjestelmää. Uusia teknologisia innovaatioita ja liikkumispalveluja syntyy vauhdilla ja liikennesektorista on tullut yksi dynaamisimmista toimialoista. Käynnissä on kansainvälinen kilpajuoksu tulevaisuuden liikennepalvelujen markkinaherruudesta, ja erilaisilla kokeiluilla on keskeinen merkitys tuossa kilpajuoksussa.

Kokeilujen kokeilusta aktiiviseen kokeiluun

Suomessa kokeilukulttuuri alkaa olla jo käsite, kun puhutaan uusien innovaatioiden synnyttämisestä ja viemisestä käytäntöön. Kokeilua pidetään eräänlaisena ketteränä haastajana perinteiselle tavalle kehittää tuotteita ja palveluja. Kokeilukulttuurin voi jopa sanoa haastavan koko perinteiseen tutkimukseen, kehittämiseen, suunnitteluun ja toteutukseen perustuvan järjestelmän. Suomessa kokeilukulttuurilla on varsin vahva selkänoja eli se on lyönyt itsensä läpi hallitusohjelmaa myöten. Voinee sanoa, että suomalaisella kokeilukulttuurilla on erinomaiset lähtökohdat.

Nopeasti nousseen kokeilukulttuurin pitää pystyä pian lunastamaan sille osoitettuja suuria odotuksia. On osoitettava, mikä on käytännössä reitti yksittäisistä kokeiluista liikennejärjestelmätason ratkaisuihin, joilla pystytään aidosti vastaamaan aikamme suuriin haasteisiin. Muuten riskinä on se, että kokeilukulttuuri alkaa näyttäytyä pienimuotoisena puuhasteluna. Kokeiluista on pystyttävä tekemään jotain nykyistä konkreettisempaa ja kokeiluilla on oltava aito tavoite.

Ilman panostuksia ei tule tuloksia

Liikenteen saralla kokeilukulttuuri on tuttu ilmiö. Erilaisia pilotteja ja kokeiluja on toteutettu runsaasti. Kokeilujen ja testauksen alustaksi perustettu ”Liikennelabra” on hyvä esimerkki hieman tavoitteellisemmasta kokeiluohjelmasta. Liikennelabraa ollaankin kehittämässä kaikkien liikennealan kokeilujen ja testialustojen yhteiseksi brändiksi.

Niin paljon kuin kokeilukulttuurista puhutaankin, niin yllättävän vähän kokeiluihin panostetaan. Liekö Suomessa vielä ainoatakaan monivuotista kokeiluohjelmaa, johon olisi tosissaan resursoitu. Perinteisiin tutkimusohjelmiin ja hankesuunnitelmiin on helpompi ohjelmoida jopa miljoonia, mutta kokeiluihin vastaavia on vaikea löytää. Vielä toistaiseksi yksittäisen kaupungin ohikulkutiehen on helpompi löytää 50 miljoonaa kuin koko liikennealan tulevaisuutta mullistaviin kokeiluihin 5 miljoonaa.

Liikennejärjestelmä 2.0

Liikenteen toimialalla tapahtuu nyt harvinaisen paljon. Liikenteen digitalisoituminen, automatisoituminen, sähköistyminen ja palveluistuminen alkavat olla jo kaikille tuttuja megatrendejä ainakin paperilla. Visiotasolla edelläkävijyys on helpompi saavuttaa kuin käytännössä.

Tulevaisuudessa edelläkävijyys pitää ansaita tekemisen kautta. Suomessa on erinomaisen paljon osaamista, jonka varaan liikenteen tulevaisuutta voi rakentaa. Kokeilut olisivat erinomainen väylä rakentaa ekosysteeminomaisia osaamisverkostoja, joissa kasvaisi sekä teknologinen osaaminen että markkinaymmärrys kuluttajien tarpeista. Seuraavassa kuvassa on esimerkinomaisesti kuvattu liikennejärjestelmän toimijakenttää. Kokeilijapotentiaalista jatko ei ainakaan jää kiinni.

intelligent-transport-system-layers_forsblom

Älykkään liikennejärjestelmän toimijakenttää

Kirjoittanut: Marko Forsblom, ITS Finland
Kuva: Jonathan Emmanuel Flores Tarello

Jaa

Facebook Twitter LinkedIn

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Uusimmat kirjoitukset

// Kaikki
05kesä

Tarkkaamattomuus moninkertaistaa onnettomuuteen joutumisen riskin

Tarkkaamattomuus tieliikenteessä on nouseva liikenneturvallisuusongelma. Euroopan komissio on arvioinut, että Euroopan teillä tapahtuvissa liikenneonnettomuuksissa 10–30 prosentissa…

Tagit: , , ,
10touko

Liikenneturvallisuus tilapäisten liikennejärjestelyjen yhteydessä vaatii suunnittelua

Työmaiden yhteydessä liikenneturvallisuus voi vaarantua, jos asiaan ei kiinnitetä huomiota tilapäisiä liikennejärjestelyjä suunniteltaessa. Tuomo Saarinen Espoon…

Tagit: ,
19huhti

Turvallinen liikenne 2025 – liikenneturvallisuustutkimusta maalla ja merellä

Turvallinen liikenne 2025 on tutkimusyhteistyöhanke, jossa tehdään monitieteistä liikenneturvallisuustutkimusta tie- ja rautatieliikenteen sekä merenkulun alalla. Hanke…

Tagit: ,

© 2014 Copyright Fintrip
Design and development: Nórr Design