Kehittämisfoorumi LIKE edistää liikennealan osaamista

28/04/2015 / 2 kommenttia / Tagit : ,

Liikenne- ja infra-alan osaamisen kehittämisfoorumi (LIKE) on yhteistyö- ja vaikuttamisverkosto, jonka tavoitteena on edistää alan osaamisen kehittymistä ja toimia sen yhteisenä äänenä. Toiminnan painopisteenä on varmistaa ammatillisesti koulutetun työvoiman saatavuus ja kehittyminen lähiajan ja tulevaisuuden tarpeisiin.

Verkoston muodostavat palvelujen tilaaja- ja tuottajatahot, etujärjestöt ja muut alan toimintaa ja kehittymistä edistävät yhteisöt. Keskeisiä toimijoita ovat oppi- ja tutkimuslaitokset, joilla on niille ominainen, liikenne- ja infra-alan erikoisosaamisiin liittyvä rooli.

LIKE kuva

LIKE -foorumin toimintaidea perustuu verkostoyhteistyöhön.

Foorumin perustamisajatus syntyi niiden kokemusten pohjalta, joita vuosien saatossa oli saatu alan osaamisen kehittämisestä. Aiheesta oli syntynyt kasa raportteja, joissa kaikissa oli osaamisen kehittämistarpeista ja -haasteista samansuuntaiset johtopäätökset ja toimenpide-ehdotukset. Vain toimeenpanijat olivat jääneet sopimatta.

Samansuuntaisia havaintoja oli tehtävissä liikennealan tutkimustoiminnan osalta. Sen osalta päällimmäisinä havaintoina olivat, että maassa ei ollut olemassa strategisesti johdettua liikennealan sektoritutkimusta, tutkimustoiminnalle puitteita antavaa visiota liikennejärjestelmän tulevaisuudesta, eikä myöskään oltu selvitetty liikennealan yhteistä näkemyksestä tarpeesta ja mahdollisuuksista järjestää liikennealan tutkimustoiminta kootummaksi liikennealan yhteiseksi ponnistukseksi. Fintrip -hanke syntyi ratkomaan näitä kysymyksiä Liikenneministeriön johdolla.

Tutkimustoiminta ja osaamisen kehittäminen ovat samaa perhettä, sisko ja veli. Yhdessä kasvavat ja kehittyvät. Ilman tutkimusta ei olisi huippuosaamista. Huippuosaamista tarvitaan ammatillisen osaamisen kehittämiseen ja innovaatioiden tuottamiseen.

Tyypilliset tutkimustehtävät nousevat työprosessien ja yhteiskuntakehityksen arkisista kysymyksistä, joihin löydettävät ratkaisut aikaansaavat uutta tuottavuutta ja uusia palveluja. Sitä myöten myös ammatillinen että tuotannollinen osaaminen kehittyvät.

Kun Fintripin ominta aluetta on tutkimus ja huippuosaamisen kehittäminen, niin LIKE -foorumi panostaa erityisesti ammatillisen osaamisen kehittymiseen. Yhdessä ja yhteistyöllä nämä toimijat pystyvät edistämään liikenne- ja infra-alan osaamisen kehittymistä koko laajuudessaan.

Foorumin perustamista ja toimintasuunnitelmaa on valmisteltu vuoden päivät Maanrakennusalan neuvottelukunnan (MANK) osaamisklubin, Liikenneviraston, Kuntaliiton, ely -keskusten, Infra ry:n, SKOL:n, RKL:n Aalto -yliopiston, Hämeen ammattikorkeakoulun (HAMK) ja Metropolia Ammattikorkeakoulun yhteistyönä.

Valmisteluryhmän näkemyksen mukaan nyt ovat koossa kaikki tarpeelliset elementit – tahtotila, tavoitteet, toimintamalli, toimintasuunnitelma, kriittiset resurssit – päätökselle toiminnan käynnistämisestä. Päätöksiä tehtäneen vielä ennen kesää. Aina uudenlaisten toimintamallien kokeiluun ryhtyminen on halua ottaa haasteita vastaan, niitä kohdattaneen tässäkin työssä – toisaalta kun jo tähän vaiheeseen on päästy, miksi ei sitten maaliin saakka.

 

Kirjoittanut: Seppo Oinonen, ohjelmakoordinaattori, Liikennevirasto
Kuva: Luca Serazzi

Jaa

Facebook Twitter LinkedIn

2 kommenttia

  1. veikko hintsanen

    Kirjoitat: ” strategisesti johdettua liikennealan sektoritutkimusta, tutkimustoiminnalle puitteita antavaa visiota liikennejärjestelmän tulevaisuudesta, eikä myöskään oltu selvitetty liikennealan yhteistä näkemyksestä tarpeesta ja mahdollisuuksista järjestää liikennealan tutkimustoiminta kootummaksi liikennealan yhteiseksi ponnistukseksi. Fintrip -hanke syntyi ratkomaan näitä kysymyksiä Liikenneministeriön johdolla. ”

    No nythän liikenteen tutkimusta on sitten ”strategisesti ” johdettu jo useita vuosia. Ihmetellä sopii , että juuri nyt kun strategisesti ollaan menty EU liikennestrategian vastaisesti poliittisilla päätöksillä ,koko hallituskausi, niin tuloksena on mm World Bankin mukaan logistiikkamme suuri heikentymis notkahdus 21 sijan menetys kertaheitolla yhden vaalikauden ajalla. .

    Kysymys : Miten tämä Finntripille jo valmiiksi annettu strategia voi parantaa tilannetta kun verkoston muodostaa mitä ilmeisimmin pelkästään ne jotka tukevat valittua :”Suomi on Saari” logistista mallia ja mm Ruotsin valitsema linja : ”nearest port is best port ” malli jätetään kokonaisvaltaisesti ulos kaikesta tutkimuksesta, tuesta ja päätöksen teosta.

    Itse asianosaisena havainnoineena sitten vuoden 2007. Suurimmat esimerkit Jyväskylä ja Päijänne Keitele mukaan luettuna Äänekoski päätökset ja jo lähes 200 miljoonan euron panostukset ilman raportin LVM 3/2010 edellytettyjä tutkimuksia.

    Valopilkkuna : Risikon määräys siitä että kansainvälisyys tulisi ottaa huomioon ( EU liikennestrategia?) . ja

    Sipilän vaade eiliseltä (29.04.2015) että Ruotsin ja Saksa tulee olla malleina johon taloudellinen kilpailu tulee ” benchmarkata” . Mikäli Sipilä tarkoittaa myös liikennettä ja sen benchmarkkausta, niin siinä on valtioilla juuri ne suurimmat erot .

    Saksassa noin 11% kotimaan liikenteestä kulkee vesitse .

    Ruotsissa on tehty /työn alla vesiliikenne projektit joilla päästään jopa 500 rekka auton kuormiin suoraliikenteessä sisämaan ja keski euroopan jokien välillä.

    Tämä on vähentänyt Saksan kuorma auto liikenteen tarpeen 33 autoon /1000 ihmistä kohden ja Ruotsissa pyritään samaan vaikka silläkin on vain 56 rekkaa /1000 asukasta kohden. Meillä vastaava luku on lähes kaksi kertaa Ruotsin määrä eli 96/1000 asukasta kohden .

    Että töitä piisaa…niin Sipilällä kuin myös Finntripillä ja sen luomalla verkostolla.

    Onne vaan matkaan seuraavalle hallituskaudelle.

  2. Seppo Oinonen

    Veikko, minusta on ihan aiheellinen kysymyksesi siitä, onko liikennealan tutkimus kehittynyt strategisempaan suuntaan vai onko sen ohjaus esimerkiksi entistäkin poliittisempaa tai jotain muuta. Esille tuomasi tunnusluvut eivät viesti muutoksista. Voisi kysyä myös onko meillä itse liikennejärjestelmään ja logistiikkaan kohdistuva tutkimus riiittävän laajaa ja liikennejärjestelmän toiminnallisuutta&taloudellisuutta edistävää?
    Näinköhän tuleva hallitus ottaisi agendalle työ- ja loma-ajan pienen porrastimisen yhtenä liikennejärjestelmän sujuvuuden kehittämistoimenpiteenä, jolla olemassa olevan verkon kapasiteetin käyttöä tehostettaisiin ja samalla kenties vältettäisiin tai ainakin voitaisiin siirtää joitakin ínvestointeja – ja saataisiin varoja väyläverkon kunnossapitoon?

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Uusimmat kirjoitukset

// Kaikki
03elo

Liikenneonnettomuuksien tutkijalautakunnat: Tieto lisää turvallisuutta

Tutkinta perustuu pitkäjänteiseen työhön Liikenneonnettomuuksien tutkijalautakunnat ovat toimineet Suomessa kohta jo 50 vuotta. Toiminta tuli lakisääteiseksi…

Tagit: , ,
05kesä

Tarkkaamattomuus moninkertaistaa onnettomuuteen joutumisen riskin

Tarkkaamattomuus tieliikenteessä on nouseva liikenneturvallisuusongelma. Euroopan komissio on arvioinut, että Euroopan teillä tapahtuvissa liikenneonnettomuuksissa 10–30 prosentissa…

Tagit: , , ,
10touko

Liikenneturvallisuus tilapäisten liikennejärjestelyjen yhteydessä vaatii suunnittelua

Työmaiden yhteydessä liikenneturvallisuus voi vaarantua, jos asiaan ei kiinnitetä huomiota tilapäisiä liikennejärjestelyjä suunniteltaessa. Tuomo Saarinen Espoon…

Tagit: ,

© 2014 Copyright Fintrip
Design and development: Nórr Design