Ilmastonmuutos haastaa liikennejärjestelmän

08/06/2015 / 0 kommenttia / Tagit : , ,

Bonnissa on ollut meneillä kesäkuun alusta lähtien ilmastoneuvottelut, joihin olen osallistunut. Olemme valmistautuneet Pariisin ilmastohuippukokoukseen, missä tulisi saavuttaa yksimielisyys siitä, mitkä ovat globaalit päästötavoitteet, uuden sopimuksen velvoittavuus, vastuunjako ja kansalliset panokset.

Ilmastomuutos vaikuttaa meihin kaikkiin, ja erityisesti sen aiheuttamat sään ääri-ilmiöt vaikuttavat liikennejärjestelmän varmuuteen. Ilmastomuutoksen seurauksena rankkasateet ja niiden aiheuttamat tulvat, myrskylukemiin nousevat tuulet, lumimyrskyt, alentunut näkyvyys sekä kuumat ja kylmät ilmavirtaukset aiheuttavat liikennejärjestelmälle suuria haasteita.

EWENT- projektissa arvioitiin sään ääri-ilmiöiden aiheuttamaa riskiä Euroopan liikennejärjestel­mälle. Eurooppa oli jaettu ilmastollisiin alueisiin, joista Suomi ja pohjoismaat lukeutuivat sub-Arktiseen Pohjois-Euroopan alueeseen. Tutkimuksessa metodologinen lähestymistapa pohjautui yleiseen riskinhallinnan standardiin, jonka mukaan riskianalyysi alkaa vaaraa aiheuttavien tekijöiden (sään ääri-ilmiöiden) tunnistamisesta ja jatkuu niiden todennäköisyyksien ja seurausten arviointiin.

Tutkimuksen mukaan suurimmassa riskiryhmässä EU:ssa ovat maat, joiden infrastruktuurin taso on heikko ja joiden liikennemäärät ja asiakastiheys ovat suuria.

Tutkimustulokset on esitetty ilmastoalueittain, mutta osin data on kerätty tarkemmalla resoluutiolla, joten tutkimusaineistoja käyttäen tai niitä täydentäen olisi mahdollista Suomessa tehdä liikennejärjestelmän sopeutumissuunnitelmia ilmastomuutokseen.

Sään ääri-ilmiöt aiheuttavat viivästymisiä, onnettomuuksia ja tuhoja liikennejärjestelmän infrastruktuurille. Näistä on myös merkittäviä kustannusvaikutuksia.

Ilmastomuutos aiheuttaa säätiloissa myös yllätyksellisyyttä, joka ei ainoastaan vähennä liikennejärjestelmän varmuutta, vaan saattaa lisätä myös onnettomuusriskiä.

Kovat tuulet, myrskyt ja lumipyryt vaikeuttavat merenkulkua, Itämerellä erityisesti lähimerenkulun on arvioitu kärsivän. Maantie- ja rautatieliikenteen osalta ongelmia aiheuttavat rankkasateet, lumimyrskyt ja alhaiset lämpötilat. Tieliikenteen arvioidaan olevan haavoittuvim­man liikennemuodon ja rautateiden ongelma on vaihtoehtoisten reittien puute. Lentoliikennettä vaikeuttavat erityisesti lumimyrskyt, sumu ja kova tuuli nousu- ja laskutilanteissa. Lentoliikenteen osalta voi kuitenkin todeta, että koska olemme varautuneet talviliiken­neolosuhteisiin, kylmyys ja lumiolosuhteet eivät vaikuta samalla tavoin kriittisesti kuin eteläisemmillä leveysasteilla.

Ilmastomuutoksen vaikutusten arvioidaan pääsääntöisesti olevan negatiivisia, mutta liikenne­järjestelmän kannalta pitää muistaa myös ilmastomuutoksen aiheuttamat myönteiset vaikutukset. Teiden routavauriot, lentokoneiden siipien jäänestotarve, kiitoratojen lumi- ja jääkuormat ja Itämerellä jäänavigaatiotarve vähenevät. Myös rautatieliikenteen lumi- ja jääongelmat vähenevät, ainakin maamme eteläosissa.

Lue lisää:

EWENT-projekti: http://ewent.vtt.fi/

Bonnin ilmastoneuvottelut: http://unfccc.int/2860.php

Tämä artikkeli päättää Ilmastonmuutos-juttusarjan. Seuraavaksi Fintripin sivuilla alkaa automatisaatiosta kertova juttusarja.

Kirjoittanut: Dosentti Anita Mäkinen, johtava asiantuntija, Liikenteen turvallisuusvirasto Trafi

Jaa

Facebook Twitter LinkedIn

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Uusimmat kirjoitukset

// Kaikki
13joulu

Arctic marine research group aims to improve vessel safety in harsh sea ice conditions

The research group on Arctic marine technology and safety at Aalto University School of Engineering works…

Tagit: , , , ,
23marras

Keskiössä turvallinen, tehokas ja ympäristöystävällisempi talvimerenkulku

Keskustelua ilmaston lämpenemisestä käydään jatkuvasti kiihtyvällä tahdilla. Tulevien talvien jääpeitteen määrää ja talvisia olosuhteita on kuitenkin…

Tagit: ,
26loka

Talvimerenkulun tutkimus ja jääluokkasäännöt turvaavat laivoja ja ympäristöä

Ilmaston lämpeneminen on vähentänyt Itämeren vuotuisen jääpeitteen laajuutta mutta ei ole helpottanut talvimerenkulun olosuhteita. Kauppalaivojen jäissä…

Tagit: , , , , ,

© 2014 Copyright Fintrip
Design and development: Nórr Design