Ilmastonmuutos haastaa liikennejärjestelmän

08/06/2015 / 0 kommenttia / Tagit : , ,

Bonnissa on ollut meneillä kesäkuun alusta lähtien ilmastoneuvottelut, joihin olen osallistunut. Olemme valmistautuneet Pariisin ilmastohuippukokoukseen, missä tulisi saavuttaa yksimielisyys siitä, mitkä ovat globaalit päästötavoitteet, uuden sopimuksen velvoittavuus, vastuunjako ja kansalliset panokset.

Ilmastomuutos vaikuttaa meihin kaikkiin, ja erityisesti sen aiheuttamat sään ääri-ilmiöt vaikuttavat liikennejärjestelmän varmuuteen. Ilmastomuutoksen seurauksena rankkasateet ja niiden aiheuttamat tulvat, myrskylukemiin nousevat tuulet, lumimyrskyt, alentunut näkyvyys sekä kuumat ja kylmät ilmavirtaukset aiheuttavat liikennejärjestelmälle suuria haasteita.

EWENT- projektissa arvioitiin sään ääri-ilmiöiden aiheuttamaa riskiä Euroopan liikennejärjestel­mälle. Eurooppa oli jaettu ilmastollisiin alueisiin, joista Suomi ja pohjoismaat lukeutuivat sub-Arktiseen Pohjois-Euroopan alueeseen. Tutkimuksessa metodologinen lähestymistapa pohjautui yleiseen riskinhallinnan standardiin, jonka mukaan riskianalyysi alkaa vaaraa aiheuttavien tekijöiden (sään ääri-ilmiöiden) tunnistamisesta ja jatkuu niiden todennäköisyyksien ja seurausten arviointiin.

Tutkimuksen mukaan suurimmassa riskiryhmässä EU:ssa ovat maat, joiden infrastruktuurin taso on heikko ja joiden liikennemäärät ja asiakastiheys ovat suuria.

Tutkimustulokset on esitetty ilmastoalueittain, mutta osin data on kerätty tarkemmalla resoluutiolla, joten tutkimusaineistoja käyttäen tai niitä täydentäen olisi mahdollista Suomessa tehdä liikennejärjestelmän sopeutumissuunnitelmia ilmastomuutokseen.

Sään ääri-ilmiöt aiheuttavat viivästymisiä, onnettomuuksia ja tuhoja liikennejärjestelmän infrastruktuurille. Näistä on myös merkittäviä kustannusvaikutuksia.

Ilmastomuutos aiheuttaa säätiloissa myös yllätyksellisyyttä, joka ei ainoastaan vähennä liikennejärjestelmän varmuutta, vaan saattaa lisätä myös onnettomuusriskiä.

Kovat tuulet, myrskyt ja lumipyryt vaikeuttavat merenkulkua, Itämerellä erityisesti lähimerenkulun on arvioitu kärsivän. Maantie- ja rautatieliikenteen osalta ongelmia aiheuttavat rankkasateet, lumimyrskyt ja alhaiset lämpötilat. Tieliikenteen arvioidaan olevan haavoittuvim­man liikennemuodon ja rautateiden ongelma on vaihtoehtoisten reittien puute. Lentoliikennettä vaikeuttavat erityisesti lumimyrskyt, sumu ja kova tuuli nousu- ja laskutilanteissa. Lentoliikenteen osalta voi kuitenkin todeta, että koska olemme varautuneet talviliiken­neolosuhteisiin, kylmyys ja lumiolosuhteet eivät vaikuta samalla tavoin kriittisesti kuin eteläisemmillä leveysasteilla.

Ilmastomuutoksen vaikutusten arvioidaan pääsääntöisesti olevan negatiivisia, mutta liikenne­järjestelmän kannalta pitää muistaa myös ilmastomuutoksen aiheuttamat myönteiset vaikutukset. Teiden routavauriot, lentokoneiden siipien jäänestotarve, kiitoratojen lumi- ja jääkuormat ja Itämerellä jäänavigaatiotarve vähenevät. Myös rautatieliikenteen lumi- ja jääongelmat vähenevät, ainakin maamme eteläosissa.

Lue lisää:

EWENT-projekti: http://ewent.vtt.fi/

Bonnin ilmastoneuvottelut: http://unfccc.int/2860.php

Tämä artikkeli päättää Ilmastonmuutos-juttusarjan. Seuraavaksi Fintripin sivuilla alkaa automatisaatiosta kertova juttusarja.

Kirjoittanut: Dosentti Anita Mäkinen, johtava asiantuntija, Liikenteen turvallisuusvirasto Trafi

Jaa

Facebook Twitter LinkedIn

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Uusimmat kirjoitukset

// Kaikki
02touko

Viisaan työmatkaliikkumisen edistäminen – toimiiko yhteistyö?

Viisas tai kestävä työmatkaliikkuminen on kodin ja työpaikan välisen sekä työpäivän aikaisten matkojen kulkemista niin, että…

Tagit: , , ,
12huhti

Miten sinä liikut? Tuuleta tottumuksiasi ja tee huomenna jotain toisin

Ihmisten päivittäisessä elämässä tottumuksen voima on suurempi kuin miltä päällepäin näyttää. Rutiinit ovatkin tehokkaan arjen sujumisen…

Tagit: ,
18tammi

Tienhoidon etävalvonnassa hyödynnetään ajoneuvojen tuottamaa tietoa

Etävalvottussa hoitourakassa on kyse siitä, että olemassa oleva liikenne tuottaa tilannekuvan tieverkolta. Voiko tämä onnistua ja…

Tagit: , , , , ,

© 2014 Copyright Fintrip
Design and development: Nórr Design