Huolellinen suunnittelu tuo turvaa niin suojateille kuin koulujen saattoliikenteeseenkin

07/12/2017 / 0 kommenttia / Tagit : , ,

”Liikenneturvallisuustyön hyvät käytännöt kaikkien käyttöön” -seminaarissa 14.11.2017 kuultiin suojateiden suunnittelusta, parantamisesta ja poistamisesta. Koulujen saattoliikenteen turvallisuutta käsiteltiin niin tutkimuksen kuin käytännönkin näkökulmista.

Suojatien turvallisuus koostuu monesta osasta

Suojatiet ovat taajamissa vaaranpaikkoja, joiden suunnitteluun kannattaa kiinnittää huomiota. Suunnittelijoille suunnatuissa ohjeissa annetaan eväitä esimerkiksi uuden suojatien tarpeen arviointiin ja neuvotaan suojatietyypin valinnassa sekä taajamaympäristössä että taajaman ulkopuolella. Merkittävimmät suojateitä käsittelevät ohjeet ovat Jalankulku- ja pyöräilyväylien suunnitteluohje ja Maanteiden liikennevalojen suunnitteluohje LIVASU 2016. Suojateiden suunnitteluohjeita kävi läpi Ari Liimatainen Liikennevirastosta.

Suvi Vainio Pirkanmaan ELY:stä kertoi kokemuksia suojateiden parantamisesta nauhamaisessa taajamassa.  Lempäälässä maantiellä 130 oli ilmennyt runsaasti ongelmia, kuten onnettomuuksia ja liian suuria ajonopeuksia, joihin haluttiin puuttua. Ratkaisuiksi etsittiin innovatiivisia ja kustannustehokkaita toimia suojateiden havaittavuuden parantamiseksi, ja hankittiin muun muassa päällysteeseen upotetut led-valonapit ja saarekkeiden reunoihin heijastinnauhaa. Kuraisissa ja lumisissa olosuhteissa nämä eivät ole toimineet toivotusti, eivätkä nopeudet ole merkittävästi laskeneet. Vainio kannusti kuitenkin kokeilemaan uudenlaisia ratkaisuja, koska ilman kokeilua innovaatioita on hankalaa kehittää.

Jos suojatie on tarpeeton tai vaarallinen, eikä sitä voida muuttaa ohjeistuksen mukaiseksi, sen poistamista harkitaan. Marko Kelkka Uudenmaan ELY:stä esitteli kokemuksia suojatien poistamisesta. Vaarallinen suojatie sijaitsee esimerkiksi vilkkaalla maantiellä, jolla ajonopeudet ovat yli 60 km/h, eivätkä autot juuri koskaan ole valmiita pysähtymään suojatien kohdalle. Kelkka totesikin huonojen suojateiden nakertavan kaikkien suojateiden uskottavuutta. Poistaminen on helpointa silloin, kun toinen turvallinen yhteys tien yli löytyy lähistöltä. Jos korvaavaa reittiä ei ole, poistamista on harkittava tarkkaan. Kelkka muistutti, että suojatien poistamisesta on tärkeää tiedottaa kuntaa, asukkaita ja läheisiä kouluja etukäteen, ja kertoa perustelut ja korvaavat ratkaisut.

Koulujen saattoliikenne kannattaa suunnitella huolella

Tiina Sainio Rambollilta esitteli diplomityötään, joka ruotii toimivia saattoliikennejärjestelyjä koulujen yhteydessä. Saattoliikennettä järjesteltäessä tulee huomioida muutamat perusasiat, joihin kuuluvat muun muassa eri kulkumuotojen erottaminen, jättöpaikan selkeä rajaus omaksi alueekseen, ja turvallinen kävely-yhteys paikan ja koulunpihan välillä. Paikka, jossa saattaja jättää lapsen auton kyydistä, voi olla joko kääntöpaikka tai kadun suuntainen jättötasku. Sainio muistutti, että jättöpaikka voi olla kauempanakin koulusta, kunhan koululle johtaa turvallinen jalankulkuyhteys. Liikennejärjestelyistä on tärkeää muistaa tiedottaa.

Tapio Heinonen Lohjan kunnasta kävi läpi koulujen piha-alueiden liikennejärjestelyjä Lohjalla. Jopa 25 % lohjalaisten koulujen oppilaista on koulukuljetusten piirissä, joten liikennejärjestelyihin on todella pitänyt paneutua. Lohjalla on noudatettu Sainionkin esityksessään mainitsemia periaatteita, eli pyritty tarjoamaan selkeitä reittejä ja tarpeeksi tilaa eri kuljetusmuodoille, sekä opastuksia ja ohjeistuksia kaikille käyttäjille. Hyviä ratkaisuja ovat olleet myös pihavalvojat huolehtimassa oppilaiden siirtymisistä koulukyyteihin, sekä eriytetyt pihat kouluautoille, saattoliikenteelle ja henkilökunnalle.

Kuva: Flickr / Anssi Koskinen, lisenssi

Jaa

Facebook Twitter LinkedIn

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Uusimmat uutiset

// Kaikki
10syys

TRA2020 Afterwork Event 17 September 2019

The TRA2020 organises an afterwork event open to everyone interested in Rethinking transport. Welcome to participate…

Tagit: , ,
04kesä

TRA-konferenssin paperihaku jatkuu kesäkuulle

TRA-konferenssin paperihakua (Call for Submissions) jatkettiin kesäkuulle. Journal Track -haku on auki 16.6. asti, ja Conference…

Tagit: ,
23touko

Vielä ehdit ehdottaa tutkimusta TRA2020-konferenssiin!

TRA2020-konferenssin paperihaku Call for Submissions on auki vielä toukokuun loppuun saakka. TRA tarjoaa tutkijoille, päättäjille ja…

Tagit: , ,

© 2014 Copyright Fintrip
Design and development: Nórr Design