”Huippututkimuksen lisäksi tarvitaan myös käytäntöä”

16/06/2015 / 0 kommenttia / Tagit :
Jarkko Rantala
Työ
Kuljetusjärjestelmien, logistiikan ja toimitusketjun hallinnan professori Tampereen teknillisen yliopiston Liikenteen tutkimuskeskus Vernessä.
Ura
Rantala on työskennellyt Tampereen teknillisen yliopiston ja sitä edeltäneen Tampereen teknillisen korkeakoulun lisäksi konsulttina Pöyryllä ja Sitolla, sekä Volvo-organisaatiossa kuorma- ja linja-autokaupan sekä maarakennuskonekaupan liiketoimintayksiköiden johtotehtävissä. ”Myös yrittäjyyttä on tullut harrastettua sivutoimisesti eri vaiheissa työuraa,” Jarkko kertoo.
Koulutus
DI rakentamistaloudesta ja talonrakennustekniikasta (TTKK -94). Logistiikasta TkL (TTKK tuotantotalous -98) ja TkT (TTY tuotantotalous -06).
Vapaa-aika
Sähkökitaran soittaminen ja sähkökitaroiden keräily, moottoripyöräily ja lisäksi päivittäinen kuntoilu mahdollisimman monipuolisesti. Muu vapaa-aika menee lasten harrastuksiin osallistumiseen.

Jarkko Rantala toimii kuljetusjärjestelmien, logistiikan ja toimitusketjun hallinnan professorina Tampereen teknillisen yliopiston Liikenteen tutkimuskeskus Vernessä. Tutkimuksen parissa Rantalaa kiehtoo erityisesti uusien asioiden ja näkökulmien tutkiminen ja kehittäminen. Tutkimushankkeet ja opetukseen tai yhteiskunnalliseen vaikuttamiseen liittyvät tehtävät tuntuvat merkityksellisiltä ja motivoivat eteenpäin.

Rakentamisen parista logistiikan pyörteisiin

Rantala opiskeli aikoinaan silloisessa Tampereen teknillisessä korkeakoulussa diplomi-insinööriksi rakentamistaloudesta ja talonrakennustekniikasta, jonka jälkeen vaihtoi alaa kuljetus- ja logistiikkapuolelle.

”Professori Jorma Mäntysen pitämä, kuljetusten suunnitteluun keskittyvä kurssi keväällä 1994 sai vakuuttumaan, että olin opiskellut ihan vääriä juttuja siihen saakka. Kannatti mennä kurssille, joka ei kuulunut opintoihini mitenkään. Valitsin sen vain kiinnostavan otsikon takia,” Rantala kertoo

Moottorit vetävät puoleensa

Rantalan syntymäpaikka on Turussa, ja hän ehti asua eri puolilla Suomea ennen Tampereelle asettumistaan. Mies kuitenkin tuntee olevansa kotonaan Tampereella, ja siellä hän onkin asunut suurimman osan elämästään.

Kaikki polttomoottorilla käyvät, itse ajettavat kulkupelit viehättävät Rantalaa erityisesti, ja niinpä hän liikkuukin pääasiassa autolla tai moottoripyörällä. Ajoipa mies myös rekkakortin muutama vuosi sitten mielenkiinnosta alaa kohtaan. ”Työmatkoilla myös joukkoliikenne kaikilla liikennemuodoilla on tullut tutuksi ja kannatan lämpimästi palvelutasoltaan korkealuokkaisen joukkoliikennejärjestelmän kehittämistä edelleen,” Rantala sanoo.

Tutkija on löytöretkeilijä

Tutkijan työssä on Rantalan mielestä aina ollut kiinnostavinta löytöretkeily uusien asioiden parissa. Työskentely mielenkiintoisten aiheiden ja ilmiöiden parissa jaksaa edelleen kiehtoa. ”On hienoa, kun saa tutkia ja kehittää uutta liikenne- ja kuljetusjärjestelmään liittyen, ja todella vaikuttaa Suomen elinkeinoelämän ja koko yhteiskunnan toimintaedellytysten kehitykseen,” Rantala sanoo.

Rantalan sydäntä lähellä ovat tutkijan uran alusta saakka olleet tiekuljetukset, vaikka hän onkin aina ollut kiinnostunut kuljetusjärjestelmän kokonaistarkasteluista eikä usko osa-optimointiin millään alueella.

”Elinkeinoelämälähtöisyys on se yhdistävä tekijä, jonka kautta olen tutkijana keskittynyt suurilta osin logistiikkaan, tuotantoverkostojen materiaalivirtoihin ja toimitusketjun hallintaan sekä kuljetusjärjestelmän rooliin niissä,” Rantala kertoo.

Rantala kokee tutkijan työn ohella myös uusien ammattilaisten kouluttamisen erittäin motivoivana. Diplomitöiden ohjaus, jossa pääsee auttamaan nuoria ihmisiä työuransa alkuun, on aina kiinnostavaa. Diplomityön valmistuminen on palkitseva päätös kunkin opiskelijan opiskelupolulle.

Pelkkä huippututkimus ei kanna

Rantala näkee, että lähivuosina liikennealalla painotetaan vahvasti teknologiaa ja kehitetään muun muassa lisää erilaisia MaaS –sovelluksia. Tämä on virkistävää ja tuo paljon uutta ajattelua alalle.

Perusasioista, kuten infrastruktuurista sekä liikenne- ja kuljetusalan markkinoista laajasti tarkasteltuna, on kuitenkin pidettävä huolta, eikä niitä saa unohtaa myöskään t&k-toiminnassa.

Rantala näkee liikennealan yliopistotason koulutuksen tulevaisuudessa paljon epävarmuustekijöitä liittyen yliopistojen huipputieteellisyyden tavoitteluun. Yliopistotyössä painotetaan jatkuvasti enemmän tieteellisiä julkaisuja ja huippututkimusta, joka ei liikennealalla voi olla ainoa tavoiteltava tekijä.

Tieteellisestä julkaisemisesta on tullut käytännössä ainoa mitattava ja merkittävä tavoite jokaiselle tutkijalle ja professorille,” Rantala kuvailee. Liikennealan kohdalla tämä voi pitkään jatkuessaan johtaa siihen, että liikennealan tutkijat vieraantuvat käytännöstä. Silloin vaarassa on koko liikennealan diplomi-insinöörikoulutus. ”Tässä asiassa olisin mielelläni väärässä,” lisää Rantala.

Liikenneala on täynnä mahdollisuuksia

Rantala kannustaa uusia tekijöitä liikennealan pariin. ”Liikenneala on erittäin monipuolinen ja merkityksellinen ala, jossa on samanaikaisesti paljon kehitettävää ja uusia mahdollisuuksia,” hän kuvaa.

Alalla on tilausta uusien teknologioiden kehittämiselle ja soveltamiselle, jossa vaaditaan vanhojen rakenteiden kyseenalaistamista kuitenkaan perusasioita unohtamatta. Tarvitaan erilaisia ihmisiä, jotka voivat toimia operaattorikentässä, viranomaistoiminnassa tai hallinnollisissa tehtävissä, suunnittelu- ja konsultointialalla, teknologisyrityksissä tai yrittäjänä.

”Liikennealalla on todella paljon mahdollisuuksia,” Rantala summaa. ”Liikkumis- ja kuljetustarve ei lopu koskaan. Päinvastoin se näyttää vain kasvavan, vaikka muuttaakin osittain muotoaan.”

Kirjoittanut: Outi Vartiainen

Jaa

Facebook Twitter LinkedIn

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Uusimmat

// Kaikki
11syys

”Kokonaisuuksien ymmärtäminen on entistä tärkeämpää”

Nils-Olof (Olle) Nylund työskentelee VTT:llä liikenteen energiankäytön tutkimusprofessorina. Nylundin erikoisalaa liikennetutkimuksen parissa on ajoneuvo- ja polttoainetekniikka….

Tagit: ,
21elo

”Tutkimustiedolla on keskeinen rooli siinä, millaisiin tulevaisuuksiin varaudumme”

Eetu Pilli-Sihvola toimii yksikönpäällikkönä liikenteen uudet palvelut -yksikössä Liikenteen turvallisuusvirasto Trafissa. Pilli-Sihvolan johtaman yksikön vastuulla ovat…

Tagit: ,
26kesä

Älyliikenteen keinoin kohti käyttäjäystävällisempää ja tehokkaampaa liikkumista

Ilkka Kotilainen työskentelee Liikennevirastossa Liikkumisen palvelut ja älyliikenne – yksikössä projektipäällikkönä. Kotilaisen vastuulla on älyliikenteen ja…

Tagit: ,

© 2014 Copyright Fintrip
Design and development: Nórr Design