Hankala pysäköinti tuottaa uusia ratkaisumalleja Helsingissä

15/10/2014 / 0 kommenttia / Tagit : , ,

Epäily siitä, että Mobility as a Service eli liikkuminen palveluna olisi vielä kaukaista tulevaisuutta, ei pidä paikkaansa. MaaS on jo hyvällä idulla Helsingissä. Perinteinen tapa tehdä työmatka omalla henkilöautolla törmää helposti pysäköintiongelmiin, kun työvoima kasvaa tai tila vähenee jostain muusta syystä.

Johanna Taskisen ja Ville Voltin yritys Mobinet teki työmatkaliikenteen kartoituksen eräälle yritykselle, jonka pääkonttorissa työvoima oli kasvamassa monella sadalla henkilöllä keskittämisestä johtuen. Keskeinen sijainti ja jo olemassa olevat pysäköintiongelmat pakottivat sekä asiakkaana olleen yrityksen että konsultin katsomaan asioita uudelta näkökannalta.

Voisiko kalliiden pysäköintipaikkojen sijasta ajatella toisenlaisia, ehkä älykkäämpiä ratkaisuja, jotka myös työntekijät voisivat hyväksyä? Työmatkaliikenteen kartoituksessa Mobinet kysyi yrityksen työntekijöiltä mahdollisuutta tulla työpaikalle eri kulkutavoilla. Selvisi, että vain puolet autolla tehdyistä matkoista olivat sellaisten henkilöiden tekemiä, joille autolla saapuminen on välttämätöntä.

Pysäköintipaikan hinta esimerkiksi Helsingin keskustassa on vähintään 300 €/kk. Voisiko tämän saman rahasumman käyttää työntekijän työmatkoihin joillain toisilla välineillä? Johanna Taskinen tuli näin hyvin luonnollista tietä Helsingin kansainvälisessä ITS kongressissakin esillä olleeseen liikkuminen palveluna -ajatteluun.

Ratkaisussa työntekijällä voi olla oma matkatili, jonka avulla yritys tukee työntekijän työmatkoja siten, että tämä voi käyttää rahan vaikka satunnaiseen pysäköintiin, joukkoliikenteen lippuihin, Kutsuplus-tyyppiseen palveluun, yhteiskäyttöautoihin tai johonkin muuhun työntekijän itse valitsemaan kulkutapaan.

Johanna Taskinen on muotoillut ideansa ”matkasalkuksi”. Siinä voi olla autokäyttöpalveluille tietty summa (vuokra-auto, taksi, yhteiskäyttöauto), joukkoliikenteen lippu voi olla yksi osa, sähköavusteinen polkupyörä yksi osa ja etätyön lisääminen yksi osa matkapakettia. Suuri osa haastatelluista lähes 200 työntekijästä on ottanut idean vastaan myönteisesti ja uteliaana. Taskisen idea on herättänyt kiinnostusta sekä yritysten että näiden työntekijöiden keskuudessa. Myös Helsingin kaupunki kannattaa ajatusta.

 

Tämä artikkeli on julkaistu aiemmin ITS Finlandin uutiskirjeessä 05/14.

 

Kirjoittanut: ITS Finland

Jaa

Facebook Twitter LinkedIn

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Uusimmat kirjoitukset

// Kaikki
05kesä

Tarkkaamattomuus moninkertaistaa onnettomuuteen joutumisen riskin

Tarkkaamattomuus tieliikenteessä on nouseva liikenneturvallisuusongelma. Euroopan komissio on arvioinut, että Euroopan teillä tapahtuvissa liikenneonnettomuuksissa 10–30 prosentissa…

Tagit: , , ,
10touko

Liikenneturvallisuus tilapäisten liikennejärjestelyjen yhteydessä vaatii suunnittelua

Työmaiden yhteydessä liikenneturvallisuus voi vaarantua, jos asiaan ei kiinnitetä huomiota tilapäisiä liikennejärjestelyjä suunniteltaessa. Tuomo Saarinen Espoon…

Tagit: ,
19huhti

Turvallinen liikenne 2025 – liikenneturvallisuustutkimusta maalla ja merellä

Turvallinen liikenne 2025 on tutkimusyhteistyöhanke, jossa tehdään monitieteistä liikenneturvallisuustutkimusta tie- ja rautatieliikenteen sekä merenkulun alalla. Hanke…

Tagit: ,

© 2014 Copyright Fintrip
Design and development: Nórr Design