Hankala pysäköinti tuottaa uusia ratkaisumalleja Helsingissä

15/10/2014 / 0 kommenttia / Tagit : , ,

Epäily siitä, että Mobility as a Service eli liikkuminen palveluna olisi vielä kaukaista tulevaisuutta, ei pidä paikkaansa. MaaS on jo hyvällä idulla Helsingissä. Perinteinen tapa tehdä työmatka omalla henkilöautolla törmää helposti pysäköintiongelmiin, kun työvoima kasvaa tai tila vähenee jostain muusta syystä.

Johanna Taskisen ja Ville Voltin yritys Mobinet teki työmatkaliikenteen kartoituksen eräälle yritykselle, jonka pääkonttorissa työvoima oli kasvamassa monella sadalla henkilöllä keskittämisestä johtuen. Keskeinen sijainti ja jo olemassa olevat pysäköintiongelmat pakottivat sekä asiakkaana olleen yrityksen että konsultin katsomaan asioita uudelta näkökannalta.

Voisiko kalliiden pysäköintipaikkojen sijasta ajatella toisenlaisia, ehkä älykkäämpiä ratkaisuja, jotka myös työntekijät voisivat hyväksyä? Työmatkaliikenteen kartoituksessa Mobinet kysyi yrityksen työntekijöiltä mahdollisuutta tulla työpaikalle eri kulkutavoilla. Selvisi, että vain puolet autolla tehdyistä matkoista olivat sellaisten henkilöiden tekemiä, joille autolla saapuminen on välttämätöntä.

Pysäköintipaikan hinta esimerkiksi Helsingin keskustassa on vähintään 300 €/kk. Voisiko tämän saman rahasumman käyttää työntekijän työmatkoihin joillain toisilla välineillä? Johanna Taskinen tuli näin hyvin luonnollista tietä Helsingin kansainvälisessä ITS kongressissakin esillä olleeseen liikkuminen palveluna -ajatteluun.

Ratkaisussa työntekijällä voi olla oma matkatili, jonka avulla yritys tukee työntekijän työmatkoja siten, että tämä voi käyttää rahan vaikka satunnaiseen pysäköintiin, joukkoliikenteen lippuihin, Kutsuplus-tyyppiseen palveluun, yhteiskäyttöautoihin tai johonkin muuhun työntekijän itse valitsemaan kulkutapaan.

Johanna Taskinen on muotoillut ideansa ”matkasalkuksi”. Siinä voi olla autokäyttöpalveluille tietty summa (vuokra-auto, taksi, yhteiskäyttöauto), joukkoliikenteen lippu voi olla yksi osa, sähköavusteinen polkupyörä yksi osa ja etätyön lisääminen yksi osa matkapakettia. Suuri osa haastatelluista lähes 200 työntekijästä on ottanut idean vastaan myönteisesti ja uteliaana. Taskisen idea on herättänyt kiinnostusta sekä yritysten että näiden työntekijöiden keskuudessa. Myös Helsingin kaupunki kannattaa ajatusta.

 

Tämä artikkeli on julkaistu aiemmin ITS Finlandin uutiskirjeessä 05/14.

 

Kirjoittanut: ITS Finland

Jaa

Facebook Twitter LinkedIn

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Uusimmat kirjoitukset

// Kaikki
18kesä

Liikkumisen tulevaisuus: Kuusi ajuria kulkutapamuutoksille

Kulkutavat muuttuvat. Vuonna 2040 suuressa osassa maailman kaupunkeja liikutaan pääasiassa lihasvoimalla, joukkoliikenteellä ja yhteiskäyttöisillä itseajavilla kulkuvälineillä….

Tagit: , ,
02touko

Viisaan työmatkaliikkumisen edistäminen – toimiiko yhteistyö?

Viisas tai kestävä työmatkaliikkuminen on kodin ja työpaikan välisen sekä työpäivän aikaisten matkojen kulkemista niin, että…

Tagit: , , ,
12huhti

Miten sinä liikut? Tuuleta tottumuksiasi ja tee huomenna jotain toisin

Ihmisten päivittäisessä elämässä tottumuksen voima on suurempi kuin miltä päällepäin näyttää. Rutiinit ovatkin tehokkaan arjen sujumisen…

Tagit: ,

© 2014 Copyright Fintrip
Design and development: Nórr Design