GeoSolutions-hanke tähtää parempaan materiaalitehokkuuteen ja pienempään jätteiden määrään

15/08/2017 / 0 kommenttia / Tagit :

Kaivos- ja liikenneinfran rakenteissa tarvitaan uusia ympäristöystävällisiä ja kestäviä materiaaleja ja rakenteellisia ratkaisuja sekä uusia energiatehokkaita prosessointimenetelmiä. Teollisuuden tuottamien sivuvirtojen kierrätyksessä ja uusiokäytössä on vielä runsaasti hyödyntämättömiä mahdollisuuksia esimerkiksi kaivosympäristöjen omissa täyttö-, suoja- ja peiterakenteissa. Kaivosteollisuus tuottaa yli puolet kaikista jätteistä Suomessa ja rakentamissektori kuluttaa suurimman osan kivi-, mineraali- ja metalliraaka-aineita.

GeoSolutions- hankkeessa tutkitaan sekundäärisiin raaka-aineisiin perustuvien rakenneratkaisujen käyttöä ja toimivuutta. Hankkeen tavoitteena on materiaalitehokkuuden parantaminen ja jätteiden määrän vähentäminen. Hankkeessa pyritään edistämään uusiokäyttöä hyödyntämällä jätemateriaalien lisäarvoa tuovia piileviä materiaali- ja sideaineominaisuuksia. Hankkeessa tutkitaan sekundäärisiä raaka-aineita, joilla on tunnistettu reaktiivisia ennen hyödyntämättömiä ominaisuuksia, keskinäisiä symbioosivaikutuksia sekä kehitetään ja pilotoidaan uusia sideainekomposiitteja. GeoSolutions soveltaa uusia sideainetekniikoita geotekniseen rakentamiseen, mistä on vielä vähän tutkimustietoa erityisesti Suomen olosuhteissa.

Hankkeen toteutuksesta vastaa ja sitä koordinoi Kajaanin ammattikorkeakoulun kone- ja kaivostekniikan yksikkö. Pohjois-Pohjanmaan elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus on myöntänyt KAMK:lle Euroopan aluekehitysrahaston (EAKR) rahoitusta tutkimushankkeen toteuttamiseksi 2017-2019. Hanke kuuluu erityistavoitteeseen, jonka tarkoituksena on edistää uusiutuvan energian ja energiatehokkaiden ratkaisujen kehittämistä.

Lisätietoja: Projektipäällikkö Minna Sarkkinen, GSM 0447157029, minna.sarkkinen(at)kamk.fi ja www.geosolutions.fi

Jaa

Facebook Twitter LinkedIn

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Uusimmat uutiset

// Kaikki
17loka

Miten automaattiauto pysyy lumisella tiellä? Tieliikenteen automaation talviolosuhteita tutkivasta hankkeesta ensimmäisiä välituloksia

Arctic Challenge -tutkimushankkeen välitulokset tarjoavat ensimmäisiä ratkaisuehdotuksia tieliikenteen automaation mahdollistamiseksi talviolosuhteissa. Alkutalven testaukset jatkuvat loka-marraskuussa, jolloin…

Tagit:
11loka

Liikenteestä hiiletöntä vuoteen 2045 – polkuja päästöttömään tulevaisuuteen

Liikenne- ja viestintäministeriön liikenteen ilmastopolitiikan työryhmä on koonnut kolme vaihtoehtoista skenaariota liikenteen päästöjen poistamiseksi. Yhtä yksinkertaista…

Tagit: , ,
05loka

Arktisen liikenteen innovaatiosessio: Uusia tuttavuuksia ja konkreettisia yhteistyöaskeleita

Fintrip-verkoston järjestämä Arktisen liikenteen innovaatiosessio kutsui viime viikolla yhteen arktisen liikenteen tekijöitä viranomaisten, tutkijoiden ja yritysten…

Tagit: , , ,

© 2014 Copyright Fintrip
Design and development: Nórr Design