”Digitalisaation hyödyt eivät toteudu ilman avaraa näkökulmaa”

08/11/2017 / 0 kommenttia / Tagit : , ,
Jouni Lappalainen
Työ
Erityisasiantuntija, Trafi.
Ura
Ennen siirtymistään Trafiin vuonna 2015 Jouni työskenteli Merikotka-tutkimuskeskuksessa toiminnanjohtajana, tutkijana ja konsulttina yhteensä kymmenen vuotta. Sitä ennen hän toimi miltei 20 vuotta IT-alalla eri tehtävissä.
Koulutus
Ympäristöekonomian maisteritutkinto, Helsingin yliopisto, 1991. Tohtorin tutkinto, maantiede, Turun yliopiston maantieteen laitos, 2016. Väitöskirjan aiheena oli merenkulun turvallisuusjohtaminen ja turvallisuuskulttuuri.
Vapaa-aika
Vapaa-ajallaan Jouni enimmäkseen harrastaa liikuntaa juoksemalla, pyöräilemällä ja mahdollisen talven tullen hiihtämälläkin. Sekä fiktiivistä että tietokirjallisuutta kuluu paljon.

”Lisäksi olen harrastunut moottoriveneilyä koko ikäni ja kuulunut venekerhoon. Nyt ei ole venettä vaan kanootti, jolla melon Itä-Uudenmaan joilla sekä Porvoon ja Pernajan saaristossa”, Jouni kertoo.
Liikkumistottumukset
Porvoossa asuva Jouni kulkee työmatkat lähes poikkeuksetta bussilla. Vapaa-ajalla hän joko pyöräilee tai kävelee, ja käyttää henkilöautoa vasta pakosta.

Jouni Lappalainen on erikoistunut merenkulun turvallisuuteen, ja on perehtynyt aiheeseen niin tutkijan kuin virkamiehenkin ominaisuudessa. Merenkulun turvallisuusjohtamisesta ja turvallisuuskulttuurista Lappalainen myös väitteli tohtoriksi vuonna 2016. Nyt Jouni työskentelee Liikenteen turvallisuusvirasto Trafissa erityisasiantuntijana.

Tutkimus on elämäntapa

Työssään erityisasiantuntijana Lappalainen tekee merenkulun analyyseja, riskiarvioita ja säädöksiin liittyviä vaikutusarvioita. ”Toimin myös EU:n Itämeri-strategian meriturvallisuuden politiikka-alueen koordinaattorina”, Jouni lisää. Kansainvälinen yhteistyö, jossa kehitetään merenkulun turvallisuutta Itämerellä, on yksi Lappalaisen työn mielenkiintoisimpia puolia.

Tutkiminen ja tiedon hankkiminen miltei aiheesta kuin aiheesta ovat kiehtoneet Lappalaista aina, ja takana onkin yli 10 vuoden pituinen ura tutkijana. Kiinnostus oppia uutta on säilynyt muuttumattomana lapsesta saakka. ”Viimeisimmäksi olen tehnyt tutkimusta merenkulun säädöksistä, mikä on ollut todella mielenkiintoista”, Jouni kertoo.

Suuntautuminen tutkimukseen näkyy edelleen paitsi Lappalaisen työssä, myös vapaa-ajassa. Jouni kirjoittaa päivätyönsä ohella edelleen tieteellisiä artikkeleita, tekee vertaisarviointia useille tieteellisille lehdille ja käy toisinaan luennoimassa.

Realismia digikuhinaan

Kuten kaikissa liikennemuodoissa, myös merenkulussa digitalisaatio on nyt kaikkien huulilla. Autonomisista aluksista intoillaan ja ollaan huolissaan. Jo 80-luvulta lähtien digitalisaation kehitystä seurannut Lappalainen suhtautuu kuhinaan tyynesti.

”Aika ajoin tulee uusia intoilun aiheita. 90-luvun lopulla kohkattiin e-bisneksestä eli sähköisestä liiketoiminnasta, jonka piti muuttaa talouden lait niin, ettei tulisi enää lamoja”, Lappalainen muistelee. Lama kuitenkin tuli. ”Toki tuli myös monia uusia liiketoimintatapoja, jotka nykyisin ovat arkipäivää”.

2000-luvulla innostuttiin kaikesta mobiilista, ja nyt digitalisaatiota verrataan uuteen teolliseen vallankumoukseen. Lappalainen kertoo odottavansa mielenkiinnolla, mitkä asiat realisoituvat. ”Toivoisin automaation parantavan liikenneturvallisuutta niin maalla kuin merelläkin”, hän sanoo.

Tulevilta tekijöiltä kaivataan laajaa näkökulmaa

Jotta digitalisaatiosta koituisi todellisia hyötyjä ihmisille, sitä työstäviltä ammattilaisilta vaaditaan paljon. ”Tulevaisuuden tekijöiden tarvitsee ymmärtää sekä ihmisten tarpeita, liiketoimintaa että teknologiaa”, Jouni sanoo. Liikennealallakaan yhteen asiaan perehtyminen ei enää riitä, vaan vaaditaan laajaa tietämystä eri aloilta. ”Tärkeintä olisi olla kiinnostunut liikenteestä monesta eri näkökulmasta”, Lappalainen summaa.

 

Kirjoittanut: Outi Vartiainen

Jaa

Facebook Twitter LinkedIn

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Uusimmat

// Kaikki
05joulu

”Poikkitieteellistä tutkimusta terveen ja turvallisen meren puolesta”

Anna Kiiski työskentelee Merikotka-tutkimuskeskuksessa toiminnanjohtajana. Merikotkassa tehdään poikkitieteellistä tutkimusta, jossa tekniikan, talouden ja luonnontieteen alan tutkijat…

Tagit: , ,
08marras

”Digitalisaation hyödyt eivät toteudu ilman avaraa näkökulmaa”

Jouni Lappalainen on erikoistunut merenkulun turvallisuuteen, ja on perehtynyt aiheeseen niin tutkijan kuin virkamiehenkin ominaisuudessa. Merenkulun…

Tagit: , ,
11syys

”Kokonaisuuksien ymmärtäminen on entistä tärkeämpää”

Nils-Olof (Olle) Nylund työskentelee VTT:llä liikenteen energiankäytön tutkimusprofessorina. Nylundin erikoisalaa liikennetutkimuksen parissa on ajoneuvo- ja polttoainetekniikka….

Tagit: ,

© 2014 Copyright Fintrip
Design and development: Nórr Design