Automaattiautot tulevat, olemmeko valmiita?

11/06/2015 / 1 kommentti / Tagit : ,

Automaattiautot ja erityisesti täysin ilman kuljettajaa liikkuvat kulkupelit ovat saaneet paljon palstatilaa viime kuukausina. Näkyvimmin esillä on ollut Googlen ratiton ja polkimeton hymyilevä kupla-auto, joita aletaan kokeilla yleisessä liikenteessä Kaliforniassa näinä viikkoina. Tällaisia hitaasti (noin 20–40 km/h) liikkuvia automaattiautoja tutkitaan osana joukkoliikennettä myös eurooppalaisessa CityMobil2-hankkeessa. Näitä kuskittomia autoja pääsee kokeilemaan Suomessakin heinäkuussa alkavilla Vantaan Kivistön asuntomessuilla.

Kovan kiinnostuksen aiheeseen ymmärtää: kuljettajan tekemät virheet ovat vähintään osasyynä yhdeksässä liikenneonnettomuudessa kymmenestä. Automaation avulla näitä onnettomuuksia voidaan vähentää ja ajamiseen kuluvaa aikaa vapauttaa muuhun tekemiseen. Toisaalta ajatus tietokoneesta kuskin paikalla aiheuttaa ymmärrettävästi myös pelkoa, koska monen mielessä tietokonejärjestelmiin yhdistyvät kiinteästi ohjelmien jatkuva kaatuilu ja käyttövaikeudet.

Uutisotsikoista voi helposti saada sen käsityksen, että täysin automaattiset ajoneuvot kurvailevat yleisesti teillämme jo parin vuoden sisällä. Ihan näin auvoinen ei automaattiautojen kehitystilanne vielä ole. Autonvalmistajat ja teknologiayritykset tutkivat ja kehittävät halleissaan ja testiradoillaan sekä paikoin myös yleisillä teillä ajoneuvojen automaatiota todella aktiivisesti. Keskeisiä kehityskohteita ovat ainakin ihmisen ja teknologian vuorovaikutus, toimivuus talviolosuhteissa sekä ajoneuvojen ”keskustelu” keskenään ja tieympäristön kanssa. Tässä työssä on jo vahvasti mukana myös suomalaisia yrityksiä ja tutkimuslaitoksia, mutta tilaa on vielä uusillekin tulokkaille.

Automaatio lisää ajomukavuutta ja turvallisuutta

Kuljettajaa tukeva automaatio, kuten lukkiutumattomat jarrut ja sähköinen vakaudenhallintajärjestelmä, on jo pitkään ollut henkilöautoissa arkipäivää. Uusimmissa automalleissa on myös kehittyneempää automatiikkaa. Sillä helpotetaan taskuun tai ruutuun pysäköintiä ja hätäjarrutusta kaupunkivauhdeissa, jos eteen ilmestyy yllättäen jalankulkija, edellä ajavan auton takapuskuri tai jokin tunnistamaton este.

Markkinoille on tulossa myös maantieavustimella varustettuja autoja. Niissä yhdistyvät mukautuva vakionopeudensäädin, aktiivinen kaistavahti sekä kaistanvaihtoavustin. Maantieavustin siis ohjaa autoa halutussa nopeudessa ja pitää sen omalla kaistalla huomioiden samalla etäisyyden edellä ajavaan. Kuljettajan kuitenkin oletetaan edelleen seuraavan niin liikennettä kuin ajoneuvon toimintaakin aktiivisesti. Tarkkaavaisuuden varmistamiseksi kuljettajan huomiota pidetään yllä pyytämällä häntä tarttumaan ohjauspyörään säännöllisin väliajoin.

Tutkimushaasteita vuorovaikutuksessa, olosuhteissa ja tiedonsiirrossa

Kuljettajan ja teknologian vuorovaikutukseen ja vastuunjakoon liittyy yksi merkittävä automaation kehittymistä hidastava ongelma. Kuskin rooli muuttuu helpommaksi ja samalla tylsemmäksi automaation hoitaessa yhä suuremman osan kuljettajan tehtävistä. Tämä houkuttelee kuljettajaa tekemään ajaessaan muita askareita, vaikka auton automatiikka ei vielä kaikista tilanteista yksin selviäkään. Kokeissa on havaittu, että ongelmatilanteessa kuljettajalta kuluu yleensä kymmenisen sekuntia saada ajoneuvo takaisin hallintaansa ja päästä ajan tasalle ympäröivästä liikennetilanteesta.

Toinen automaattiajamisen keskeinen tutkimustarve liittyy olosuhteisiin. Nykyinen ajamisautomaatio toimii vielä äärimmäisen heikosti talvikelillä, ja aiheuttavatpa sade ja sumukin merkittäviä ongelmia. Monella on jo kokemuksia esimerkiksi peruutustutkan tai kaistavahdin toimimattomuudesta talvella. Tämä on ymmärrettävää – älykäskin automatiikka on aika avuton, jos kamera ei näe linssiään pidemmälle tai jos tiemerkinnät ovat lumen peitossa. Suomi tarjoaa taatut talviolosuhteet näiden ongelmien ratkaisemiseksi, ja talvitestaamiseen soveltuvia testiympäristöjä ja -osaamistakin löytyy.

Erityisesti talvisten kelien maissa automaattiautot vaativat kunnolla toimiakseen tarkan kartta-aineiston liikenneympäristöstä ja tietoja ympärillä liikkuvilta ajoneuvoilta. Ajoneuvojen tiedonvaihtoa kehitetään juuri alkaneessa pohjoismaisessa NordicWay-hankkeessa, jossa ajatuksena on hyödyntää olemassa olevia 4G-matkapuhelinverkkoja ja niiden tukiasemia autojen viestinvaihtoon 5–10 kilometrin säteellä.

Automaattiautot muun liikenteen joukossa

Täysin automaattisten autojen tiellä on vielä monia esteitä, mikä tarkoittaa samalla, että tutkimukselle ja kehittämiselle on tällä alueella paljon kysyntää. Ehkä suurin auki oleva kysymys koskee automaation vaikutuksia liikennejärjestelmälle: Miten eri tavalla ohjelmoidut automaattiautot tulevat toimeen muun liikenteen joukossa, ja millaisia vaikutuksia niillä on liikenteen sujuvuuteen? Missä vaiheessa turvallisuushyödyt realisoituvat, ja kuinka merkittävästi turvallisuus ehkä hetkellisesti kärsii, kun liikenteessä on eritasoisia automaattiautoja tavallisen liikenteen joukossa?

Näihin ja muihin kysymyksiin etsitään parhaillaan vastauksia. Tässä työssä Suomen kannattaa olla aktiivisesti mukana, jos haluamme, että automaattiautojen hyötyihin päästään käsiksi myös täällä neljän vuodenajan maassa.

—-

Lisätietoja

Trafi auttaa automaattiautokokeiluissa

Tutkimusraportti: Automaation lisääntymisen vaikutukset tieliikenteessä

Kuskiton bussi kuljettaa vieraat Vantaan asuntomessuille

CityMobil2-hankkeen nettisivut

 

Kirjoittanut: Eetu Pilli-Sihvola, älyliikenteen erityisasiantuntija, Liikenne- ja viestintäministeriö / Liikenteen turvallisuusvirasto Trafi
Kuva: Vantaan kaupunki

Jaa

Facebook Twitter LinkedIn

1 kommentti

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Uusimmat kirjoitukset

// Kaikki
04syys

Vireyttä kaikkiin kuljetusmuotoihin

Kuljettajan vireys vaikuttaa keskeisesti kuljetusten turvallisuuteen. Käynnissä on hanke, jonka tavoitteena on tuottaa nettiin ilmainen sovellus…

Tagit: , ,
03elo

Liikenneonnettomuuksien tutkijalautakunnat: Tieto lisää turvallisuutta

Tutkinta perustuu pitkäjänteiseen työhön Liikenneonnettomuuksien tutkijalautakunnat ovat toimineet Suomessa kohta jo 50 vuotta. Toiminta tuli lakisääteiseksi…

Tagit: , ,
05kesä

Tarkkaamattomuus moninkertaistaa onnettomuuteen joutumisen riskin

Tarkkaamattomuus tieliikenteessä on nouseva liikenneturvallisuusongelma. Euroopan komissio on arvioinut, että Euroopan teillä tapahtuvissa liikenneonnettomuuksissa 10–30 prosentissa…

Tagit: , , ,

© 2014 Copyright Fintrip
Design and development: Nórr Design