Automaattiautokokeilut tulevat – bitit valloittavat perinteistä infraa

17/06/2015 / 0 kommenttia / Tagit : , ,

Autoilu on karannut pitkälle niistä ajoista jolloin auto oli vain mekaaninen laite, jolla kuljettiin paikasta toiseen. Nykyautoilu kietoutuu kiinteäksi osaksi digitaalisaatiota ja tulevaisuudessa vauhti vain kiihtyy automaattiautokokeilujen sekä tieliikenteen automaation myötä. Voikin sanoa, että myös autoilussa ollaan menossa yhä enemmän kohti elämysten hakemista. Oleellista ei enää ole pelkkä liikkuminen paikasta toiseen, vaan se, miten liikkuu ja miten itse voi valita liikkumistapansa, on entistä merkityksellisempää.

Pelkkä perinteinen tieinfra ei enää riitä, vaan tarvitaan lisäksi toimivaa viestintäinfraa, jotta automaattiautokokeilut tulevat mahdollisiksi ja jotta myöhemmin päästään kokeilusta normikäyttöön asti. Viestintäteknologiaa tai tietoa ylipäätään ei enää voi erottaa nykyaikana liikenteestä.

Trafi kannustaa kokeiluihin ja tukee käytännön haasteiden selvittämisessä

Tiedon ja liikenteen tiukka kietoutuminen toisiinsa tuo haasteita myös säädöskehitykselle. Jos automaattiautojen tekninen kehitys menee lähimainkaan samalla tahdilla kuin viestintäteknologian, tulee liikenne mullistumaan seuraavan kymmenen vuoden aikana. Meidän viranomaisten haasteena onkin tukea muutosta ja mm. tätä silmälläpitäen Suomessa on otettu tavoitteeksi luoda maailman paras innovaatioympäristö liikenteen automatisointiin.

Trafi tukee kehitystä vahvasti. Innostammekin kaikkia automaattiautokokeiluista kiinnostuneita yrityksiä ottamaan yhteyttä Trafiin mahdollisimman aikaisessa vaiheessa, jotta voimme yhdessä sopia kehitystyötä tukevat menettelytavat ja varmistaa samalla muiden tienkäyttäjien turvallisuuden. Nykyinen lainsäädäntö sinänsä mahdollistaa automaattikokeilut muun liikenteen joukossa, kunhan vain löydetään sopivat menettelytavat.

Kokeilut herättävät kiinnostusta – kesällä pääsee kuskittoman älybussin kyytiin

Automaattiautokokeiluja on käynnissä eri puolilla maailmaa kaiken aikaa. Kiinnostusta automaattiautokokeiluille on ollut meilläkin ja ensimmäinen konkreettinen, kaikille avoin automaattiautokokeilu alkaa meillä kesällä, kun halukkailla on mahdollisuus kokeilla automaattibussia asuntomessujen aikaan.

Tämä älybussikokeilu kuuluu EU:n laajuiseen, Citymobil2-hankkeeseen, jossa Trafikin on mukana. Kokeilussa kuskittomat pikkubussit kuljettavat halukkaita kehäradan Kivistön asemalta Vantaan asuntomessuille noin kilometrin matkan. Kuskiton bussi liikkuu muulta liikenteeltä suljetulla alueella – itse ainakin aion käydä katsastamassa tämän kokeilun, sillä kuljettajan rooli jos mikä on aikamoisessa myllerryksessä automaattiautojen yhteydessä.

Automaattiautossa on siis aina edelleen kuljettaja, vaikkei kuljettajan tarvitse olla ajoneuvossa sisällä. Lähtökohtaisesti kuljettaja kytkee automaattiohjauksen päälle tai ottaa sen tarvittaessa pois päältä. Kuljettaja on myös velvollinen valvomaan automaattiauton liikkeitä ajon aikana, mutta tämä voidaan tehdä esim. keskitetysti usealle autolle kerrallaan. Tulevaisuus tuo kuitenkin varmasti myös uutta kuljettajan roolin tarkasteluun.

Tämä artikkeli on julkaistu Trafin sivuilla 19.3.2015. Lue alkuperäinen artikkeli täältä.

 

Kirjoittanut: Marko Sillanpää, tieliikennejohtaja, Liikenteen turvallisuusvirasto Trafi

Jaa

Facebook Twitter LinkedIn

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Uusimmat kirjoitukset

// Kaikki
04syys

Vireyttä kaikkiin kuljetusmuotoihin

Kuljettajan vireys vaikuttaa keskeisesti kuljetusten turvallisuuteen. Käynnissä on hanke, jonka tavoitteena on tuottaa nettiin ilmainen sovellus…

Tagit: , ,
03elo

Liikenneonnettomuuksien tutkijalautakunnat: Tieto lisää turvallisuutta

Tutkinta perustuu pitkäjänteiseen työhön Liikenneonnettomuuksien tutkijalautakunnat ovat toimineet Suomessa kohta jo 50 vuotta. Toiminta tuli lakisääteiseksi…

Tagit: , ,
05kesä

Tarkkaamattomuus moninkertaistaa onnettomuuteen joutumisen riskin

Tarkkaamattomuus tieliikenteessä on nouseva liikenneturvallisuusongelma. Euroopan komissio on arvioinut, että Euroopan teillä tapahtuvissa liikenneonnettomuuksissa 10–30 prosentissa…

Tagit: , , ,

© 2014 Copyright Fintrip
Design and development: Nórr Design