Ajoneuvopohjainen liukkaudentunnistus mahdollistaa liikenteen automaatiota

18/09/2015 / 0 kommenttia / Tagit : ,

VTT on kehittänyt autoihin automaattisen liukkauden tunnistusjärjestelmän, jonka avulla saadaan kerättyä kustannustehokkaasti ajantasaista tietoa tienpinnan vallitsevasta liukkaudesta. Tietoa voidaan käyttää kuljettajan varoittamiseen ja sitä voidaan jakaa edelleen muille samalla alueella liikkuville autoille. Tarkkaa liukkaustietoa tarvitaan myös ajoneuvoautomaation kehittyessä uusien kuljettajaa tukevien järjestelmien avuksi.

Vallitseva yleinen tapa arvioida tienpinnan liukkautta on mitata sitä kiinteiltä havaintoasemilta. Näiden mittausten, sääennusteiden ja muun taustatiedon, esimerkiksi lämpökartoitusten, avulla muodostetaan ennusteita eri tienosille. VTT:n kehittämä ja patentoima menetelmä sen sijaan mittaa liukkautta jatkuvasti liikkuvista autoista, ilman ulkoisten sensorien asennusta.

Menetelmässä mittaaminen tapahtuu automaattisesti ajon aikana eikä järjestelmä vaadi huoltoa tai huomiota ajon aikana. Liukkaustason muutokset tunnistetaan auton omien anturien mittaamien tietojen pohjalta. Menetelmä arvioi vetävän akselin ja vapaasti pyörivien akselien nopeuseroja erilaisissa ajotilanteissa ja päättelee kitkatason.

Järjestelmän merkittävä etu on sen jatkuvatoimisuus. Liukkaus voidaan havaita myös suorilla ja tasaisilla tienosilla, usein ennen kuin kuljettaja edes huomaa liukkaustason muutosta.

Ajantasaista häiriötietoa automaattisesti ja kustannustehokkaasti

Auton anturitietojen lisäksi järjestelmä tarvitsee sijaintitiedon, jotta mittaustulokset voidaan kohdistaa. Taustajärjestelmään lähetetään liukkaushavainnot koordinaatteineen. Tietoon perustuvina palveluina voidaan tarjota erilaisia varoituksia halutuille tahoille tai välittää liukkaustietoja edelleen esimerkiksi liikenteenhallinnan tai kunnossapidon käyttöön. Kuljettajalle voidaan ilmaista tieto liukkaustasosta esimerkiksi varoitusvaloilla, äänenä, tekstinä tai symboleina.

Automaattisesti ja kustannustehokkaasti kerättävälle jatkuvalle ja ajantasaiselle liukkaustiedolle on tulevaisuudessa tarvetta, kun kansalliset liikenneviranomaiset ryhtyvät toteuttamaan EU:n ITS-direktiiviä. Se velvoittaa tarjoamaan autoilijoille varoituksia yllättävistä häiriöistä liikenteessä. Yksi näistä on tien äkillinen liukkaus.

Kehitetty raskaaseen kalustoon

VTT:n kehittämää järjestelmää on sovellettu pääasiassa kuorma-autoihin, mutta sen toimintaperiaate sopii myös muuhun raskaaseen kalustoon sekä periaatteessa myös henkilöautoihin. Soveltaminen on suoraviivaisinta raskaissa ajoneuvoissa, joissa auton tietoväylä on kattavammin standardoitu. Järjestelmän vaatimat ajoneuvopäätelaitteet ovat edullisia ja helposti asennettavia. Menetelmä on sovellettavissa laitteissa, joissa on riittävät ominaisuudet liukkaudentunnistuslaskennan tekemiseen, liittymä ajoneuvon CAN-tietoväylään, paikannustieto ja yhteysmahdollisuus taustajärjestelmään.

Menetelmän toimivuutta on testattu kenttäolosuhteissa Itella Logistiikan (aiemmin VR Transpoint -kappaletavaraliiketoiminta), EC-Toolsin, Nokian Renkaiden, Neste Oilin, HSL:n sekä Destian kanssa.

Kirjoittanut: Heikki Mantsinen, VTT

Jaa

Facebook Twitter LinkedIn

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Uusimmat kirjoitukset

// Kaikki
12huhti

Miten sinä liikut? Tuuleta tottumuksiasi ja tee huomenna jotain toisin

Ihmisten päivittäisessä elämässä tottumuksen voima on suurempi kuin miltä päällepäin näyttää. Rutiinit ovatkin tehokkaan arjen sujumisen…

Tagit: ,
18tammi

Tienhoidon etävalvonnassa hyödynnetään ajoneuvojen tuottamaa tietoa

Etävalvottussa hoitourakassa on kyse siitä, että olemassa oleva liikenne tuottaa tilannekuvan tieverkolta. Voiko tämä onnistua ja…

Tagit: , , , , ,
16tammi

Arktiset meret –ohjelma oli harppaus digitalisaatioon

Tekesin Arktiset meret ohjelma (2014-2017) päättyi vuoden vaihteessa, samaan aikaan kun Tekesistä tuli Business Finland. Ohjelmassa…

Tagit: , , , , ,

© 2014 Copyright Fintrip
Design and development: Nórr Design